پاسخ به شبهات روافض
نویسنده: مجاهد دین
شماره مقاله:74
تاریخ انتشار: 95.2.28
شبهه رافضی:👈
يکي از کساني که
در قتل عثمان شرکت داشت، صحابه جليل القدر پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم)،
عمرو بن حمق بود که در سال حجة الوداع يا بعد از حديبيه مسلمان شد و اين اختلافي است.
أسد الغابة، ج4،
ص100 - الإصابة، ج4، ص514
در منابع آقايان
اهل سنت آمده است:
و أما عمرو بن الحمق
فوثب على عثمان فجلس على صدره و به رمق فطعنه تسع طعنات و قال أما ثلاث منهن فإني طعنتهن
لله و أما ست فإني طعنت إياهن لما كان في صدري عليه.
عمرو بن حمق روي
سينه عثمان نشست و 9 خنجر بر بدن او زد و گفت: 3 ضربه براي خدا بود و 6 ضربه ديگر به
خاطر کينهاي بود که از عثمان در دل داشتم.
الطبقات الكبرى لإبن
سعد، ج3، ص74 ـ تاريخ مدينة دمشق لإبن عساكر، ج39، ص409 ـ تاريخ الطبري، ج3، ص424 ـ
البداية و النهاية لإبن كثير، ج7، ص207 ـ الكامل في التاريخ لإبن الأثير، ج3، ص179
پاسخگو: مجاهد دین📝
روایات در این باره
هیچ کدام سند صحیح ندارند بلکه از جانب افراد کذاب مانند واقعی یا مجهول الحال روایت
شده یا سند آن منقطع است و حجت به حساب نمی آیند
برای مثال در روایتی
آمده است:
حدثنا إبراهيم بن
المنذر الحزامي قال، حدثنا عبد الله بن وهب قال، حدثنا الليث بن سعد، عن عبد الكريم
بن الحارث، 👈عمن
حدثه،👉
عن عمرو بن الحَمِق الخُزاعي: أنه قام عند المنبر بمصر وذاك عند فتنة عثمان رضي الله
عنه فقال: أيها الناس، إني سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: "إنها ستكون
فتنة، خيرُ الناس فيها الجند الغزى"، وأنتم الجند الغُزَّى، فجئتكم لأكون معكم
فيما أنتم فيه. قال الليث: فكان معهم في أشر أمورهم".
ترجمه: عبد الکریم بن حارث از کسانی که به او گفته اند
از عمرو بن الحمق روایت می کند که او بر روی
منبر رفت در مصر و گفت: ای مردم من از رسول خدا شنیدم که می گفت: فتنه ای خواهد آمد
بهترین مردم جند جنگجویان در آن زمان می باشند. و شما آن جیش جنگجو هستید...
در این روایت مشخص
نیست چه کسی از عمرو بن الحمق روایت کرده؟ به عبارت دیگر مشخص نیست که عبد الکریم بن
حارث از چه کسی روایت کرده. و در حین بررسی شیوخ عبد الکریم، متوجه می شویم که هیچ
کدام از اشیاخش از عمرو بن الحمق روایت نکرده اند. پس این روایت به عند جهل به راویان
سند آن، ضعیف است و به آن استناد نمی شود.
در روایت دیگری چنین
آمده است:
حدثنا علي، عن عيسى
بن يزيد، عن 👈صالح
بن كيسان👉
قال: دخل عليه محمد بن أبي بكر بِشَرْيَان كان معه فَضَربَه في حشائه حتى وقَعَتْ في
أوْدَاجِهِ فخر، وضَرَبَ كنانَةُ بن بِشْرٍ جَبْهَتَهُ بعَمُود، وضرَبَه أسْوَدَان
بن حُمْرَان بالسيف، وقعد عمرو بن الحَمق على صَدْره فطعنه تسع طعنات. وقال، علمت أنه
مات في الثالثة فطعنته ستاً لِمَا كان في قلبي عليه.
ترجمه: برای ما حدیث
گفت علی از عیسی بن یزید از صالح بن کیسان که او گفت: ... عمروبن الحمق بر عثمان پرید
و روی سینه او نشست، نُه ضربه نیزه به او زد
و گفت: دانستم که او در ضربه سوم مرد اما من به او نُه ضربه زدم به خاطر آنچه در قلبم
نسبت به او داشتم.
در این روایت صالح
بن کیسان وجود دارد که در ترجمه وی تاریخ وفات او را چنین ذکر کرده اند
الوفاة : بعد 130 هـ أو بعد 140 هـ
اگر بگوییم 90 سال
عمر کرده پس تاریخ تولد او می شود سال های بعد از 40 هجری یا بعد از 50 هجری.
و زمان شهادت سیدنا
عثمان نیز سال 35 هجری بوده است. پس در نتیجه
صالح بن کیسان در آن زمان اصلا به دنیا نیامده بود. پس سند منقطع و در نتیجه ضعیف است.
روایتی دیگر به این
شکل وجود دارد:
حدثنا علي بن محمد،
عن عثمان بن عبد الرحمن، عن 👈محمد بنِ شهاب👉 قال: لما انتصف
النهار من يوم الجمعة لم يَبْقَ في دار عثمان رضي اللّه عنه إلا نَفرٌ يسيرٌ وقيل ذلك
فأقبل المغيرة بن الأخنس بن شُرَيق...
فزلَت فأصابت أوْدَاجَه
وهو يتلو القراَن ومصحفٌ في حجره فجعل يتكفَّفُ الدم فإذا راحتُهُ منه نَفَحَه وقال:
اللهم ليس لهذا طالب في شراسيف عثمان حتى خالط جَوْفَه، 👈ودخل عمرو بن الحَمِق،
وكِنَانَةُ بن بِشْر، وابن رومان، وعبد الرحمن بن عُدَيْس فمالوا عليه بأسيافهم حتى
قتلوه...👉
به علت طولانی بودن
روایت ، محل شاهد را ذکر کردم
در سند این روایت
محمد بن مسلم بن عبيد الله بن عبد الله بن شهاب وجود دارد كه سال 58 هجری به دنیا آمده و متوفاي سال
125 هجري مي باشد.
پس او نیز شاهد آن
واقعه نبوده، بلکه با فاصله بسیار زیادی با سال وفات سیدنا عثمان به دنیا آمده است.
پس به علت انقطاع سند به آن زمان، این روایت معتبر نمی باشد.
همچنین بعضی دیگر
از روایات که در آنها راویانی مانند محمد بن عمر واقدی کذاب و عبد الرحمن بن محمد مجهول
و عیسی بن یزید منکر الحدیث و وضع کننده حدیث
غیره وجود دارند که باعث تضعیف این روایات می شوند و من به خاطر اینکه کلام طولانی
نشود روایات هر کدام از آنها را ذکر نمی کنم، تنها به شما می گویم که در سند این روایات
چنین افرادی وجود دارند که قابل اعتماد نیستند لذا تهمت همکاری عمرو بن الحمق رضی الله
عنه در قتل سیدنا عثمان رضی الله عنه صحت ندارد و نه تنها او بلکه هیچ یک از اصحاب
در قتل او همکاری نداشته اند.
والله تعالی اعلم