آیا ازدواج موقت صاحبش را محصن میکند؟
نويسنده: مجاهد دین
شماره مقاله: 110
تاریخ انتشار: 95.4.20
خداوند میفرماید:
{ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ النِّسَاء إِلاَّ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ
كِتَابَ اللّهِ عَلَيْكُمْ وَأُحِلَّ لَكُم مَّا وَرَاء ذَلِكُمْ أَن تَبْتَغُواْ بِأَمْوَالِكُم
مُّحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ
أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً } النساء 24
ترجمه: و زنان شوهردار ( بر شما حرام است) مگرزنانی که
مالک آنان شده اید. (این) فریضه ی الهی است که بر شما مقرر داشته است. و غیر از اینها
( که گفته شد) برای شما حلال است با اموال خود ( زنان دیگر را) طلب کنید ـ در حالی
که پاکدامن باشید و زناکار نباشد ـ پس آن زنانی را که ( به ازدواج در آوردید و) از
آنان کام گرفتید، باید مهرشان را به عنوان فریضه ای به آنان بدهید، و گناهی بر شما
نیست در آنچه بعد از تعیین مهریه با یکدیگر توافق کنید، بی گمان خداوند دانای حکیم
است
در این آیه خداوند «محصنین: طالبان پاكدامني و عفّت» را آورده
است و می گوید با این زنان محصنه و طالب پاکی ازدواج کنید.
حال این سوال پیش می آید که آیا ازدواج موقت، مردان و زنان
را محصن می کند؟
این
روایت از وسائل الشیعه حر عاملی جواب این معما خواهد بود.
حر عاملی در باب
2 : ثبوت الاحصان الموجب للرجم في الزنا بأن يكون له فرج حرة أو أمة يغدو عليه ويروح
بعقد دائم أو ملك يمين مع الدخول 👈وعدم ثبوت الاحصان بالمتعة👉
روایاتی می آورد از جمله روایت ذیل:
وبالإسناد عن صفوان، عن إسحاق بن عمار، قال: سألت أبا إبراهيم
(عليه السلام) عن الرجل إذا هو زنى وعنده السرية والأمة يطؤها تحصنه الأمة وتكون عنده
؟ فقال: نعم، إنما ذلك لأن عنده ما يغنيه عن الزنا، قلت: فان كانت عنده أمة زعم أنه
لا يطؤها ؟ فقال: لا يصدق، قلت: فان كانت عنده امرأة متعة أتحصنه ؟ فقال: لا، إنما
هو على الشئ الدائم عنده.
نام
کتاب : وسائل الشيعة -الإسلامية نویسنده : الشيخ الحر العاملي جلد : 18
صفحه : 352
http://lib.eshia.ir/11024/18/352
ترجمه: و با اسنادش از صفوان و او از اسحاق بن عمار میگوید:
از أبا ابراهيم (علیه السلام) در مورد مردي سوال كردم كه اگر زنا كند در حاليكه كنيزي
دارد وميتواند باكنيز همبستر شود آيا كنيز او را محصن ميكند؟ فرمود: بله. در نزد او
چیزی استن که او را از زنا بی نیاز میکند ،گفتم: اگر نزد او کنیزی باشد که فکر میکند
که اجازه همبستری را بهش نمیدهد؟ گفت که راست نمیگوید، گفتم: 👈اگر زن صيغه اي داشت آيا
او را محصن ميكند ؟ فرمود : خير بلكه اين فقط بر امر دائم است👉
روایات فراوان دیگری نیز در همین معنا می آورد.
پس آیه ای که شیعه به آن استناد میکند، درباره ی ازدواج دائم
و یا کنیزان است که محصنین هستند ولی طبق این روایات و روایات متشابه دیگر در کتب شیعه
، ثابت شد که ازدواج موقت صاحبش را محصن نخواهد کرد و این آیه بر خلاف زعم شیعه هیچ
دلالتی بر نکاح موقت ندارد.برای اینکه ازدواج موقت تنها برای دفع شهوت آن هم برای چند
ساعتی است و صاحبش را محصن و پاک دامن نمیکند.
و اینجاست که بیش از پیش حکمت این روایت آشکار میشود که میگوید:
أحمد بن محمد بن عيسى في ( نوادر) : عن ابن أبي عمير ، عن
هشام بن الحكم ، عن أبي عبدالله ( عليه السلام ) في المتعة قال : ما يفعلها عندنا إلا
الفواجر. ـ
نوادر أحمد بن محمد بن عيسى : جلد87 ص 200
و بحار الأنوار ج 100 ص 318
http://lib.eshia.ir/11008/103/318
ترجمه: امام صادق می گوید: متعه را جز فاجر ها کسی انجام نمیدهد.
پس ثابت شد که ازدواج موقت صاحبش را محصن نمی کند و آیه
24 سوره نساء نیز درباره ازدواج با محصنین می باشد.
این نیز دلیلی دیگر بر حرمت ازدواج موقت بود آن هم به شهادت
روایات کتب شیعه
با تشکر : مجاهد دین
کانال پاسخ به شبهات روافض، اهل بدعت و ملحدین.
https://telegram.me/joinchat/CdCrVzx0rTGjqFzmqTe6MQ