💬چنانکه از جمع روایات زیر پیداست، ابوجهم رضی الله عنه لباسی از جنس پشم و چهار گوشه به نام خمیصه به پیامبر صلی الله علیه وسلم هدیه داد که در این لباس رسم و نگار و نقش و علامتهایی وجود داشت و رسول خدا صلی الله علیه وسلم در آن لباس نماز خواند و در حین نماز نگاهش به آن نقش و علامتها افتاد و رسول خدا، نگاه کردن به آن را با کمال خشوع در نماز، در تضاد دید و آن را نپسندید، لذا آن لباس «خمیصه» را به ابوجهم برگردادند و به جای آن از او لباس دیگری که «انبجانیه» نام داشت و رسول خدا از آن به «کردی» نیز تعبیر کرده است، گرفت. و انبجانیه همانند خمیصه از پشم و چهارگوش است اما خالی از رسم و علامت است و به اصطلاح امروزی لباسی ساده بود و به نظر می رسد جنس و قیمت و ارزش خمیصه بیشتر از انبجانیه بود اما رسول خدا صلی الله علیه وسلم بخاطر سادگی انبجانیه، نماز خواندن در آن را بر خمیصه ترجیح داد.
🔹در صحیح البخاری حدیث شماره 373 و 5817 آمده است: «حدثنا أحمد بن يونس، قال: حدثنا إبراهيم بن سعد، قال: حدثنا ابن شهاب، عن عروة، عن عائشة، أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَلَّى فِي خَمِيصَةٍ لَهَا أَعْلاَمٌ، فَنَظَرَ إِلَى أَعْلاَمِهَا نَظْرَةً، فَلَمَّا انْصَرَفَ قَالَ: «اذْهَبُوا بِخَمِيصَتِي هَذِهِ إِلَى أَبِي جَهْمٍ وَأْتُونِي بِأَنْبِجَانِيَّةِ أَبِي جَهْمٍ، فَإِنَّهَا أَلْهَتْنِي آنِفًا عَنْ صَلاَتِي».
🔸ترجمه: «عروه از عایشه رضی الله عنها روایت کرده که گفت: پیامبر صلی الله علیه وسلم در خمیصهای (لباسی سیاه رنگ از جنس پشم و چهار گوش) که علامتهایی (مانند رسم و خطهای راه راه یا غیر آن) در آن وجود داشت نماز خواند، و (در حین نماز) نگاهی به علامتهای آن انداخت، هنگامی که از نماز تمام شد فرمود: این خمیصهام را نزد ابو جهم ببرید (قبلا این لباس را ابی جهم به پیامبر هدیه داده بود) و انبجانیه (لباسی پشمی و بدون علامت) ابو جهم را برایم بیاورید، چون این خمیصه مرا از نمازم به خودش مشغول ساخت».
🔹و در موطأ امام مالک حدیث شماره (67) آمده است: «حدثني يحيى، عن مالك، عن علقمة بن أبي علقمة عن أمه، أن عائشة زوج النبي صلى الله عليه وسلم قالت: أهدى أبو جهم بن حذيفة لرسول الله صلى الله عليه وسلم خميصة شامية، لها علم. فشهد فيها الصلاة. فلما انصرف قال: «ردي هذه الخميصة إلى أبي جهم فإني نظرت إلى علمها في الصلاة فكاد يفتنني»».
🔸ترجمه: «عایشه همسر پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: ابو جهم بن حذیفه به رسول خدا صلی الله علیه وسلم خمیصهای شامی که شکل و علامتهایی در آن وجود داشت هدیه داد، و رسول خدا با آن نماز خواند، هنگامی که از نماز تمام شد فرمود: این خمیصه را به ابو جهم برگردانید چون من در نماز به علامتهایش نگاه کردم و نزدیک بود که مرا به خود مشغول سازد (و از خشوع و تمرکزم در نماز بکاهد)».
🔹و در سنن ابو داود حدیث شماره 914 و 915 آمده است: «حدثنا عثمان بن أبي شيبة حدثنا سفيان بن عيينة عن الزهري عن عروة عن عائشة قالت: صَلَّى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: فِي خَمِيصَةٍ لَهَا أَعْلَامٌ، فَقَالَ: «شَغَلَتْنِي أَعْلَامُ هَذِهِ، اذْهَبُوا بِهَا إِلَى أَبِي جَهْمٍ، وَأْتُونِي بِأَنْبِجَانِيَّتِهِ.
حَدَّثَنَا عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ مُعَاذٍ، حَدَّثَنَا أَبِي، حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ يَعْنِي ابْنَ أَبِي الزِّنَادِ، قَالَ: سَمِعْتُ هِشَامًا، يُحَدِّثُ عَنْ أَبِيهِ، عَنْ عَائِشَةَ، بِهَذَا الْخَبَرِ، قَالَ: وَأَخَذَ كُرْدِيًّا كَانَ لِأَبِي جَهْمٍ، فَقِيلَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ الْخَمِيصَةُ كَانَتْ خَيْرًا مِنَ الكُرْدِيِّ».
🔸ترجمه: «عروه از عایشه روایت کرده که گفت: رسول خدا صلی الله علیه وسلم در خمیصهای (لباسی سیاه رنگ از جنس پشم و چهار گوش) که علامتهایی (مانند رسم و خط های راه راه یا غیر آن) در آن وجود داشت نماز خواند، پس فرمود: علامتهای این لباس مرا به خود مشغول ساخت (در حین نماز چشمانم به آن علامتها افتاد) این لباس را به نزد أبي جهم ببرید و انبجانیه (لباسی پشمی و بدون علامت) را برایم بیاورید».
▫️و هشام از پدرش از عایشه همین حدیث را روایت کرده و گفت: لباس کردی که ابو جهم داشت را گرفت. گفته شد: ای رسول خدا خمیصه (بخاطر ظاهر و جنس آن) بهتر از کردی است (اما رسول خدا صلی الله علیه وسلم بخاطر ساده بودن پارچۀ کردی و مشغول نساختنش به خود در نماز، لباس انبجانیه با پارچۀ کردی را ترجیح داد)».
👈در حدیث 915 سنن ابو داود، لباس انبجانیه را به کردی تعریف کرده است، و به نظر میرسد، لباس انبجانیه اشاره به لباس قوم کرد داشته باشد، و نیز ممکن است احتمال چیز دیگری را داشته باشد. والله تعالی اعلم.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر