۱۳۹۸/۱۱/۱۴

مناط شرک هوی و هوس



🌺خداوند متعال می‌فرماید: ﴿أَرَءَيۡتَ مَنِ ٱتَّخَذَ إِلَٰهَهُۥ هَوَىٰهُ [الفرقان: 43]
▫️«آیا دیدی کسی را که هوای (نفس) خود را إله خود برگزیده است؟!».

👈پیروان مذهب وهابیت می‌گویند: کسی که هوای نفس خود را به إلهی می‌گیرد، مرتکب شرک عبادت شده است و شرک او مطلقا ربطی به شرک در ربوبیت ندارد! به این علت که معتقد به نافع و ضار بودن معبودش (= هوای نفسش) نبوده است!

 این ادعای باطل، بخاطر فهم اشتباه وهابیت از حقیقت توحید و شرک است، وهابیتی که توحید را نشناخته‌اند و خود را نیز علما و داعیان توحید نامیده‌اند!

👈به این نکات توجه کنید:
💡نکتۀ اول: یک انسان، یک مخلوق را به إلهی نمی‌گیرد مگر بخاطر اعتقادش به وجود داشتن صفات و خصائص ربوبیت در آن مخلوق. (شرط إله شدن یک مخلوق، نسبت دادن صفات ربوبیت به آن مخلوق است).

💡نکتۀ دوم: در معنای شرعی رب،  سه عنصر داخل می‌شود: 1- کسی که مالک و صاحب چیزی باشد 2- کسی که سید و رئیس باشد و مورد اطاعت قرار گیرد 3- کسی که اصلاح کننده و تربیت کننده و تدبیر کننده و تصرّف کننده (در) چیزی باشد.

💡نکتۀ سوم: یکی از دلایل مرتکب شدن حرام و معصیت‌ها، اطاعت از هوای نفس است، اما مناط کافر شدن بخاطر ارتکاب کبائر و حرام‌های شرعی و اطاعت از هوای نفس، استحلال آن کبائر و حرام‌ها است؛ نه مجرد ارتکاب آنها. و این عقیدۀ خوارج است که با مطلق ارتکاب حرام‌ها، شخص را تکفیر می‌کنند. پس کسی که هوای نفس خود را به عنوان إله می‌گیرد، و مرتکب شرک هوی و هوس می‌شود، فراتر از کسی است که مجرد مرتکب کبائر شده است. چراکه همانطور که گفتیم، تنها خوارج هستند که با گناهان کبیره تکفیر می‌کنند و نزد اهل سنت و جماعت، مناط کافر شدن با ارتکاب کبائر، استحلال آنهاست.

💡نکتۀ چهارم: کسی که هوای نفس خود را به عنوان إله می‌گیرد و هر آنچه نفسش بدان رغبت کند اطاعت امر می‌کند، در واقع کسی است که برای هوای نفس خود بهره‌ای از صفات و خصائص ربوبیت قرار داده است و هوای نفس خود را مالک امر و نهی‌اش قرار داده است و معتقد است هوای نفسش: سید، رئیس، مصلح، مدبر، مربی و مصرف در شئون زندگی‌اش است، به همین خاطر حلال خدا را حرام می‌کند و حرام خدا را حلال می‌کند و حق تشریع  برای نفسش قرار داده است.
🔹چنانکه رسول خدا صلی الله علیه وسلم به عدی بن حاتم گفت: «يَا عَدِيُّ أَلْقِ هَذَا الْوَثَنَ مِنْ عُنُقِكَ. فَأَلْقَيْتُهُ فَانْتَهَيْتُ إِلَيْهِ وَهُوَ يَقْرَأُ سُورَةَ بَرَاءَةَ، فَلَمَّا انْتَهَى إِلَى قَوْلِهِ: {اتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِنْ دُونِ الله} قَالَ: قُلْتُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، وَاللَّهِ مَا نَتَّخِذُهُمْ أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ. قَالَ: بَلَى؛ أَلَيْسُوا يُحِلُّونَ لَكُمْ مَا حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْكُمْ؛ فَتَسْتَحِلُّونَهُ، وَيُحَرِّمُونَ عَلَيْكُمْ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَكُمْ؛ فَتُحَرِّمُونَهُ؟ قُلْتُ: بَلَى. قَالَ: فَتِلْكَ عِبَادَتُهُمْ».
🔸ترجمه: «ای عدی این بت (= صلیب) را از گردنت بنداز بیرون. من آن را بیرون انداختم و نزد ایشان بازگشتم و ایشان سورۀ براءة را قرائت می‌کرد، هنگامی‌که به این فرموده رسید: {آنان احبار و رهبانشان را اربابی بجای الله گرفتند} گفتم: ای رسول خدا بخدا ما آنان را اربابی بجای الله نگرفتیم. فرمود: بلکه به اربابی گرفتید، مگر برای شما آنچه که الله بر شما حرام کرده است را حلال نمی‌کردند و شما نیز آن را حلال نمی‌دانستید؟ و آنچه که الله برای شما حلال کرده است را بر شما حرام نمی‌کردند و شما هم آن را حرام نمی‌دانستید؟ عدی گفت: آری. پیامبر فرمود: خب پس این، همان عبادت آنان است».
🗒 تفسیر ابن ابی زمنین، ج 1 ص 293.  و نگاه کنید به: تفسیر آیۀ:  ﴿ٱتَّخَذُوٓاْ أَحۡبَارَهُمۡ وَرُهۡبَٰنَهُمۡ أَرۡبَابٗا مِّن دُونِ ٱللَّهِ﴾ [التوبة: 31]

 ✔️ نتیجۀ اول: پس کسی که حق تشریع برای هوای نفس خود قائل می‌شود و در هرآنچه هوای نفسش برای او حلال و حرام می‌نماید از هوای نفسش اطاعت می‌کند و حکم الله متعال را جحد و یا تکذیب و یا استحلال می‌نماید، پس چنین کسی هوای نفس خود را به عنوان إله و رب خود گرفته است، و در إلهیت و ربوبیت، مشرک به شرک اکبر شده است.

✔️نتیجۀ دوم: مبلغان مذهب وهابیت، شناخت صحیحی از توحید و شرک ندارند، و تعریف عبادت و ربوبیت و إله را نمی‌دانند. و تقییدها و تقریرهایشان مانند خوارج است که ارتکاب گناه کبیره را بدون درنظر گرفتن شرط استحلال، برابر با شرک هوی و هوس و به إلهی و معبودی گرفتن هوای نفس می‌دانند.
پس دینتان را از کسانی که در لباس اهل سنت مشغول ترویج عقاید خوارج هستند نگیرید.

🖊 با تشکر: خادم کوچک اهل سنت و جماعت، مجاهد دین.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نصیحتی دلسوزانه برای صلاح مهدوی و هم فکرانش؛

    ♦️ چند سال پیش که وهابیان اهل غلو و افراط، احساس کردند که میدان برایشان خالی شده و تا آینده ای نزدیک بر دنیای اسلام مسلط می شوند، اهل ...