آیا اعمش در مورد عثمان رضی
الله عنه روایت جعل کرده است؟
نویسنده: مجاهد دین
تاریخ انتشار: 95.5.6
شبهه رافضی:
جوزجاني عالم بزرگ اهلسنت در
کتاب احوال الرجال اورده است:
352 - حدثني أحمد
بن فضالة وإبراهيم بن خالد عن مسلم بن إبراهيم عن حماد بن زيد قال قال الأعمش حين حضرته
الوفاة أستغفر الله وأتوب إليه من أحاديث وضعناها في عثمان
اعمش در زمان وفاتش گفت استغفرالله
و اتوب الیه درباره ی احادیثی که در مورد عثمان جعل کردیم.❗️
أحوال الرجال صفحه 326.
رجال روایت نیز تماما ثقه هستند.
پــــــــــاســـــــــــخ:
⛔️این روایت
منکر است و از لحاظ سند نیز منقطع می باشد.⛔️
منکر است چون اعمش، معاویه رضی
الله عنه را بر عمر بن عبد العزیز برتر می دانست و در مناقب و فضایل معاویه، روایت
نقل کرده است؛ حال چگونه ممکن است از در نکوهش عثمان رضی الله عنه روایت جعل کند؟ پس
از باب اولی درباره فضایل سیدنا عثمان روایت
نقل کرده است و اینکه در نکوهش او حدیث جعل کند، چنین چیزی محال است.
منقطع است چون حماد بن زید اهل
بصره است و اعمش نیز اهل کوفه و هر دو شیخ
و عالم و بزرگ شهر خود بوده و در آنجا زندگی کرده و به آنجا ملزم بوده اند و اصلا ثابت
نشده و نیز نمی توان ثابت کرد که در حین وفات اعمش، حماد بن زید بر بالینش بوده باشد.
و اگر اعمش چنین چیزی می گفت باید بزرگان اهل کوفه و همه کسانی که بر بالین او حاضر
بودند، این سخن مهم او را می شنیدند و حد اقلش یک نفر دیگر از اهل کوفه این سخن را
نقل می کرد... اما نیست!!
و حماد بن زید از اعمش مستقیم
روایت نکرده است!!! بلکه بین آنها یک راوی حذف شده باید وجود داشته باشد.
پس ثابت شد روایت منقطع نیز می باشد.
و ثابت هم کردیم که روایت مذکور، منکر هم است و اعتباری ندارد.
همانطور که گفتیم، حماد از اعمش
به طور مستقیم روایت نکرده و ندارد، بلکه وقتی در دیگر اسناد جستجو می کنیم، بین این
دو راوی، راوی دیگری باید واسطه وجود داشته
باشد و این دو از هم سماع مستقیم نداشته اند
برای مثال:
👈 حدَّثَنا عَبد الله بن الدورقي ، حَدَّثَنا الحسن بن
عَمْرو الباهلي ، حَدَّثَنا حماد بن زيد ، حَدَّثَنا أبان بن تعلب ، عَنِ الأَعْمَش...
الكامل في ضعفاء الرجال
3/177
👈 نا هِشَامٌ، نا مُحَمَّدُ بْنُ سُلَيْمَانَ الصُّبَاحِيُّ،
مِنْ عَبْدِ الْقَيْسِ، نا حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ، عَنْ جَرِيرِ بْنِ حَازِمٍ، عَنِ
الْأَعْمَشِ...
معجم ابن الأعرابي (المتوفى: 340هـ) رقم 2341
👈حمَّادِ بْنِ
زَيْدٍ، ثنا الْحَسَنُ بْنُ عَرَفَةَ، ثنا أَبُو مُعَاوِيَةَ الضَّرِيرُ، عَنِ الْأَعْمَشِ...
شرح مذاهب أهل السنة ومعرفة
شرائع الدين والتمسك بالسنن ابن شاهين (المتوفى:
385هـ) رقم 84
پس این روایت منکر و منقطع و
غیر قابل احتجاج است و شبهه نیز باطل شد. ولله الحمد.
والله تعالی اعلم
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر