۱۳۹۸/۰۴/۱۵

هدایة الخوارج في تصحیح الکوارث (3)


کانال موسوم به «کانال تخصصی شبهات و ردود» بخاطر عدم فهم کلام علما فکر کرده که امام الذهبی رحمه الله، بطور مطلق و بدون هیچ قید و شرطی، سجده بر قبر را شرک می‌داند!!!  سپس برای اثبات این توهمش آمده و از امام ذهبی نقل کرده که بعضی از جاهلان مصری برای بانو نفیسه سجده می‌کردند و از او التماس مغفرت داشتند.


چنانکه كانال مذکور می‌گوید:  {امام ذهبی رحمه الله در بیان زندگینامه بانو نفیسه بنت حسن رضی الله عنهما میفرماید:
📝ترجمه: جاهلان مصری در مورد او اعتقاداتی دارند که خارج از وصف است و #امور_شرک_آمیزی که در آن وجود دارد جایز نیست؛ آنان برای او سجده می برند و #از_او_التماس_بخشش_دارند و این مساله از #دسیسه_های_داعیان_عبیدیه بود..
📘سير أعلام النبلاء (10/106)
✍🏼بنابراین امام ذهبی التماس یا طلب مغفرت از مخلوق را شرک دانسته زیرا التماس مغفرت تنها از خصایص الله سبحانه وتعالی میباشد}.

🖊 پاسخ: همانطوری که خودت به آن اقرار کردی، التماس مغفرت،  تنها از خصایص الله متعال است. چون جز خداوند کسی صاحب جزا و پاداش نیست و تنها صاحب جزا پاداش است که می‌تواند بندگان و عبادت کنندگانش را ببخشد. و آن جاهلان مصری، امید بخشیده شدن گناهانشان را از مخلوقی به نام «نفیسه» چشم انتظار داشتند، به عبارتی دیگر او را در مقام ربوبیت قرار داده و خود را عبد و بنده او قرار داده بودند و بخشیده شدن خطاهایشان را از آن مخلوق (که او را إله خود گرفته بودند) انتظار داشتند. پس این همان قرار دادن صفات ربوبیت برای مخلوق است و آن کانال نیز به نفع ما و در تایید حرف‌های ما (اینکه می‌گوییم عبادت چیزی جز صرف کردن صفات و خصائص ربوبیت برای غیر الله نیست) به آن اعتراف کرده است، ولی متاسفانه آن را فهم نکرده و متوجه نشده است! در واقع هر آنچه که مدت ها مشغول ریسیدنش بود را در  یک حرکت پنبه کرد!

پس در اینجا عنصری که عمل سجده را به عبادت تبدیل می‌کند، اعتقادی خاص نسبت به سجده‌شونده است و آن، اعتقاد به «صفت ربوبی مغفرت گناهان» است.

🔹برای اینکه امام ذهبی رحمه الله دربارۀ سجده تکریم می‌گوید: «ألا ترى الصحابة من فرط حبهم للنبي –صلى الله عليه وسلم- قالوا: ألا نسجد لك؟ فقال: لا، فلو أذن لهم لسجدوا سجود إجلال وتوقير لا سجود عبادة كما سجد إخوة يوسف عليه السلام ليوسف، وكذلك القول في سجود المسلم لقبر النبي صلى الله عليه وسلم على سبيل التعظيم والتبجيل لا يكفر به أصلا بل يكون عاصيا. فليعرف أن هذا منهي عنه وكذلك الصلاة إلى القبر».
🔸ترجمه: «آیا نمی‌بینی که صحابه از فرط محبتشان به پیامبر صلی الله علیه وسلم، گفتند: آیا برایت سجده نکنیم؟ فرمود: نه. و اگر به آنان اجازه می‌داد، پس سجدۀ اجلال و توقیر می‌کردند نه سجدۀ عبادت، همانند سجدۀ برادران یوسف برای یوسف علیه السلام. و سجده‌کردن شخص مسلمان برای قبر پیامبر صلی الله علیه وسلم بر سبیل تعظیم و گرامی‌داشتنش نیز همینطور است، و اصلا با آن کافر نمی‌شود، بلکه تنها گناهکار می‌شود، و به او یاد داده می‌شود که از چنین سجدۀ تکریمی ‌نهی شده است و خواندن نماز به سوی قبر نیز همینطور است».
🗒 معجم الشيوخ، ج 1 ص 73.

🔹همچنین امام الذهبی رحمه الله می‌گوید: «مَنْ زَارَهُ - صَلَوَاتُ اللهِ عَلَيْهِ - وَأَسَاءَ أَدَبَ الزِّيَارَةِ، أَوْ سَجَدَ لِلْقَبْرِ، أَوْ فَعَلَ مَا لاَ يُشْرَعُ، فَهَذَا فَعَلَ حَسَناً وَسَيِّئاً، فَيُعَلَّمُ بِرفْقٍ، وَاللهُ غَفُوْرٌ رَحِيْمٌ. فَوَاللهِ مَا يَحْصَلُ الانْزِعَاجُ لِمُسْلِمٍ، وَالصِّيَاحُ وَتَقْبِيْلُ الجُدْرَانِ، وَكَثْرَةِ البُكَاءِ، إِلاَّ وَهُوَ مُحِبٌّ للهِ وَلِرَسُوْلِهِ، فَحُبُّهُ المِعْيَارُ وَالفَارِقُ بَيْنَ أَهْلِ الجَنَّةِ وَأَهْلِ النَّارِ».
🔸ترجمه:  اگر کسی پیامبر صلوات الله علیه را زیارت کند و ادب زیات را رعایت نکند یا برای قبرش سجده کند، یا کاری که مشروع نیست را انجام دهد، پس چنین کسی کار خوب و بد را با هم انجام داده است، و به مدارا به او آموزش داده می‌شود و خداوند بخشنده و مهربان است. و بخدا قسم این بی‌تابی‌ها و بانگ و فغان کردن‌ها و بوسیدن دیوارها و گریه‌های بسیار برای یک مسلمان رخ نمی‌دهد مگر بخاطر اینکه او الله و رسولش را دوست دارد. و این دوست داشتنش معیار و جدا کنندۀ اهل بهشت و اهل دوزخ از همدیگر است».
🗒سیر اعلام النبلاء ج 4 ص 484.
🔹و امام الشوکانی رحمه الله نیز می‌گوید: «وأما قوله : "ومنها السجود لغير الله" فلا بد من تقييده بأن يكون سجوده هذا قاصداً #لربوبية من سجد له، فإنه بهذا السجود قد أشرك بالله عز وجل وأثبت معه #إلهاً آخر، وأما إذا لم يقصد إلا مجرد التعظيم كما يقع كثيراً لمن دخل على ملوك الأعاجم أنه يقبل الأرض تعظيماً له، فليس هذا من الكفر في شيء، وقد علم كل من كان من الأعلام أن التكفير بالإلزام من أعظم مزالق الأقدام فمن أراد المخاطرة بدينه فعلى نفسه تجنى برقاش».
🔸ترجمه: «و اما این سخنش: {و از آن موارد، سجده برای غیر خدا است}، پس باید آن را مقید کرد به اینکه با انجام سجده‌اش قصد ربوبیت کسی که برایش سجده کرده است را داشته باشد، پس با چنین سجده‌ای است که به خداوند عزوجل مشرک گشته و به همراه اوتعالی اله دیگری را ثابت کرده است. و اما اگر قصدی جز تعظیم نداشت، مانند بسیاری از کسانی که نزد پادشاهان عجم وارد می‌شوند و زمین را برای تعظیم او می بوسند، پس این هیچ ربطی به کفر ندارد. و همۀ علما می‌دانند که تکفیر با الزام (لازمه اقوال و افعال) از بزرگترین لغزشگاه قدم‌هاست، پس هرکس که می‌خواهد دینش را به خطر بیاندازد، پس بدون علم و در جایی که نباید حرف بزند حرف بزند تا دودش در چشم خودش برود».
🗒 السيل الجرار المتدفق على حدائق الأزهار، ص 979.

🔹و ابن تیمیه رحمه الله می‌گوید: «وَقَدْ كَانَتْ الْبَهَائِمُ تَسْجُدُ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، وَالْبَهَائِمُ لَا تَعْبُدُ إلا اللَّهَ ، فَكَيْفَ يُقَالُ : يَلْزَمُ مِنْ السُّجُودِ لِشَيْءِ عِبَادَتُهُ».
🔸ترجمه: «و به تحقیق که بهائم (چهارپایان) هم برای پیامبر صلی الله علیه وسلم سجده کردند و بهائم جز الله را عبادت نمی‌کنند. پس چطور گفته می‌شود که از سجده کردن برای یک چیز عبادت آن چیز لازم می‌آید؟».
🗒مجموع الفتاوى، ج 4 ص 360.

🔹شهاب الدین الرملی رحمه الله می گوید: «مُجَرَّد السُّجُودِ بَيْنَ يَدَيْ الْمَشَايِخِ : لَا يَقْتَضِي تَعْظِيمَ الشَّيْخِ كَتَعْظِيمِ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ ، بِحَيْثُ يَكُونُ مَعْبُودًا، وَالْكُفْرُ إنَّمَا يَكُونُ إذَا قَصَدَ ذَلِكَ».
🔸ترجمه: «مجرد سجده کردن برابر مشایخ چنین اقتضا نمی کند که شیخ را همانند تعظیم الله عز وجل، تعظیم کرده باشد، به طوری که او را معبود گرفته باشد. و تنها زمانی کفر می شود که چنین قصدی داشته باشد».
🗒نهاية المحتاج إلى شرح المنهاج، ج 1 ص 122.

متاسفانه این‌ها همه کوارث و بدبختی‌ها و انحرافاتی است که توسط نوخوارجان معاصر، نشر و تبلیغ می‌شود و امت را با جهالتشان گرفتار ساخته‌اند. الله ما و شما را از این فتن نجات دهد آمین.

#مجاهد_دین

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نصیحتی دلسوزانه برای صلاح مهدوی و هم فکرانش؛

    ♦️ چند سال پیش که وهابیان اهل غلو و افراط، احساس کردند که میدان برایشان خالی شده و تا آینده ای نزدیک بر دنیای اسلام مسلط می شوند، اهل ...