۱۳۹۵/۰۴/۲۰

آیا ازدواج موقت صاحبش را محصن میکند؟

آیا ازدواج موقت صاحبش را محصن میکند؟

نويسنده: مجاهد دین

شماره مقاله: 110

تاریخ انتشار: 95.4.20

خداوند میفرماید:
{ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ النِّسَاء إِلاَّ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ كِتَابَ اللّهِ عَلَيْكُمْ وَأُحِلَّ لَكُم مَّا وَرَاء ذَلِكُمْ أَن تَبْتَغُواْ بِأَمْوَالِكُم مُّحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً } النساء 24
ترجمه: ‏ و زنان شوهردار ( بر شما حرام است) مگرزنانی که مالک آنان شده اید. (این) فریضه ی الهی است که بر شما مقرر داشته است. و غیر از اینها ( که گفته شد) برای شما حلال است با اموال خود ( زنان دیگر را) طلب کنید ـ در حالی که پاکدامن باشید و زناکار نباشد ـ پس آن زنانی را که ( به ازدواج در آوردید و) از آنان کام گرفتید، باید مهرشان را به عنوان فریضه ای به آنان بدهید، و گناهی بر شما نیست در آنچه بعد از تعیین مهریه با یکدیگر توافق کنید، بی گمان خداوند دانای حکیم است

در این آیه خداوند «محصنین: طالبان پاكدامني و عفّت» را آورده است و می گوید با این زنان محصنه و طالب پاکی ازدواج کنید.

حال این سوال پیش می آید که آیا ازدواج موقت، مردان و زنان را محصن می کند؟
 این روایت از وسائل الشیعه حر عاملی جواب این معما خواهد بود.
حر عاملی در  باب 2 : ثبوت الاحصان الموجب للرجم في الزنا بأن يكون له فرج حرة أو أمة يغدو عليه ويروح بعقد دائم أو ملك يمين مع الدخول 👈وعدم ثبوت الاحصان بالمتعة👉
روایاتی می آورد از جمله روایت ذیل:
وبالإسناد عن صفوان، عن إسحاق بن عمار، قال: سألت أبا إبراهيم (عليه السلام) عن الرجل إذا هو زنى وعنده السرية والأمة يطؤها تحصنه الأمة وتكون عنده ؟ فقال: نعم، إنما ذلك لأن عنده ما يغنيه عن الزنا، قلت: فان كانت عنده أمة زعم أنه لا يطؤها ؟ فقال: لا يصدق، قلت: فان كانت عنده امرأة متعة أتحصنه ؟ فقال: لا، إنما هو على الشئ الدائم عنده.
 نام کتاب : وسائل الشيعة -الإسلامية نویسنده : الشيخ الحر العاملي    جلد : 18  صفحه : 352
http://lib.eshia.ir/11024/18/352

ترجمه: و با اسنادش از صفوان و او از اسحاق بن عمار میگوید: از أبا ابراهيم (علیه السلام) در مورد مردي سوال كردم كه اگر زنا كند در حاليكه كنيزي دارد وميتواند باكنيز همبستر شود آيا كنيز او را محصن ميكند؟ فرمود: بله. در نزد او چیزی استن که او را از زنا بی نیاز میکند ،گفتم: اگر نزد او کنیزی باشد که فکر میکند که اجازه همبستری را بهش نمیدهد؟ گفت که راست نمیگوید، گفتم: 👈اگر زن صيغه اي داشت آيا او را محصن ميكند ؟ فرمود : خير بلكه اين فقط بر امر دائم است👉
روایات فراوان دیگری نیز در همین معنا می آورد.
پس آیه ای که شیعه به آن استناد میکند، درباره ی ازدواج دائم و یا کنیزان است که محصنین هستند ولی طبق این روایات و روایات متشابه دیگر در کتب شیعه ، ثابت شد که ازدواج موقت صاحبش را محصن نخواهد کرد و این آیه بر خلاف زعم شیعه هیچ دلالتی بر نکاح موقت ندارد.برای اینکه ازدواج موقت تنها برای دفع شهوت آن هم برای چند ساعتی است و صاحبش را محصن و پاک دامن نمیکند.
و اینجاست که بیش از پیش حکمت این روایت آشکار میشود که میگوید:

أحمد بن محمد بن عيسى في ( نوادر) : عن ابن أبي عمير ، عن هشام بن الحكم ، عن أبي عبدالله ( عليه السلام ) في المتعة قال : ما يفعلها عندنا إلا الفواجر. ـ
نوادر أحمد بن محمد بن عيسى : جلد87 ص 200 
و بحار الأنوار ج 100 ص 318
http://lib.eshia.ir/11008/103/318

ترجمه: امام صادق می گوید:  متعه را جز فاجر ها کسی انجام نمیدهد.

پس ثابت شد که ازدواج موقت صاحبش را محصن نمی کند و آیه 24 سوره نساء نیز درباره ازدواج با محصنین می باشد.

این نیز دلیلی دیگر بر حرمت ازدواج موقت بود آن هم به شهادت روایات کتب شیعه

با تشکر : مجاهد دین

کانال پاسخ به شبهات روافض، اهل بدعت و ملحدین.
https://telegram.me/joinchat/CdCrVzx0rTGjqFzmqTe6MQ


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نصیحتی دلسوزانه برای صلاح مهدوی و هم فکرانش؛

    ♦️ چند سال پیش که وهابیان اهل غلو و افراط، احساس کردند که میدان برایشان خالی شده و تا آینده ای نزدیک بر دنیای اسلام مسلط می شوند، اهل ...