🔹ابو العباس ابن تیمیه رحمه الله میگوید: «قَالَ عَبْدُ الْعَزِيزِ الْكِتَابِيُّ الْمُحَدِّثُ الْمَعْرُوفُ لَيْسَ مِنْ قُبُورِ الْأَنْبِيَاءِ مَا يَثْبُتُ إلَّا قَبْرَ نَبِيِّنَا - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - وَقَالَ غَيْرُهُ وَقَبْرُ إبْرَاهِيمَ أَيْضًا.
وَذَكَرَ ابْنُ سَعْدٍ فِي كِتَابِ الطَّبَقَاتِ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي مُرَّةَ قَالَ لَا نَعْلَمُ قَبْرَ نَبِيٍّ مِنْ الْأَنْبِيَاءِ إلَّا ثَلَاثَةً قَبْرَ إسْمَاعِيلَ فَإِنَّهُ تَحْتَ الْمِيزَابِ بَيْنَ الرُّكْنِ وَالْبَيْتِ وَقَبْرَ هُودٍ فِي كَثِيبٍ مِنْ الرَّمْلِ تَحْتَ جَبَلٍ مِنْ جِبَالِ الْيَمَنِ عَلَيْهِ شَجَرَةٌ تَبْدُو. مَوْضِعُهُ أَشَدُّ الْأَرْضِ حَرًّا، وَقَبْرَ نَبِيِّنَا مُحَمَّدٍ - صَلَوَاتُ اللَّهِ وَسَلَامُهُ عَلَيْهِمْ أجْمَعِينَ -.
قَالَ أَبُو الْعَبَّاسِ: وَالْقُبَّةُ الَّتِي عَلَى الْعَبَّاسِ بِالْمَدِينَةِ يُقَالُ فِيهَا سَبْعَةٌ الْعَبَّاسُ وَالْحَسَنُ وَعَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ وَأَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ وَجَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ وَيُقَالُ: إنَّ فَاطِمَةَ تَحْتَ الْحَائِطِ أَوْ قَرِيبٌ مِنْ ذَلِكَ وَأَنَّ رَأْسَ الْحُسَيْنِ هُنَاكَ وَأَمَّا الْقُبُورُ الْمَكْذُوبَةُ...».
🔸ترجمه: «عبد العزیز الکتابی محدث معروف، میگوید: قبر پیامبران معلوم نیست بجز قبر پیامبر ما صلی الله علیه وسلم. و غیر او گفته اند قبر ابراهیم نیز معلوم است.
و ابن سعد در کتاب الطبقات از اسحاق بن عبد الله بن أبي مرّه ذکر کرده که گفته است: قبر پیامبری از پیامبران را نمیشناسم مگر سه پیامبر، قبر اسماعیل که زیر ناودان کعبه، در مابین رکن و بیت است. و قبر هود که در تپهای از خاک کنار کوهی از کوههای یمن است و بر روی آن درختی رشد کرده است و مکان آن گرمترین زمین است. و قبر پیامبرمان محمد صلوات الله وسلامه علیهم اجمعین. ابو العباس ابن تیمیه میگوید: و گنبدی که بر روی قبر العباس در مدینه است و گفته میشود در آنجا قبر هفت نفر وجود دارد، 1- العباس 2- و الحسن و 3- علی بن الحسین و 4- ابو جعفر محمد بن علی و 5- جعفر بن محمد و 6- گفته شده قبر فاطمه زیر دیوار یا نزدیک به آن است و 7- و سر الحسین آنجاست. و اما قبرهای دروغین...».
🗒الفتاوی الکبری، ج 5 ص 365.
👈در ادامه ابن تیمیه قبرهایی که دروغین هستند را ذکر میکند. نکته مهم اینکه قبل از ذکر قبرهای مکذوبه، قبرهایی که صحت آنها را قبول دارد ذکر کرده است، و محل شاهد، ذکر قبر اسماعیل است که در مسجد الحرام و مابین رکن و درب کعبه است.
🔹و الطبری رحمه الله می گوید: « وعاش إسماعيل فيما ذكر مائة وسبعا وثلاثين سنة، ودفن في الحجر عند قبر أمه هاجر».
🔸ترجمه: «اسماعيل عليه السلام 137 سال زندگی کرد و در حجر، کنار قبر مادرش هاجر دفن شد».
🗒تاریخ الطبری ج 1 ص 314.
🔹و الذهبی می گوید: « وقال ابن إسحاق: يذكرون أن عمر إسماعيل مائة وثلاثون سنة، وأنه دفن في الحجر مع أمه هاجر».
🔸ترجمه: «ابن اسحاق گفت: ذکر کردهاند که عمر اسماعیل 130 سال بوده و همراه مادرش هاجر در حجر دفن شده است».
🗒سير أعلام النبلاء، ج 1 ص 145.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر