۱۳۹۵/۰۵/۱۲

پاسخ به صیغه زادگان درباره نسب ابوبکر صدیق رضی الله عنه

اتهام روافض به نسب ابوبکر صدیق رضی الله عنه
نویسنده: مجاهد دین
شماره مقاله: 130
تاریخ انتشار: 95.5.12

این بار روافض به روایت ضعیف دیگری استناد می‌کنند تا به خیال خام خود، در نسب سیدنا ابوبکر صدیق رضی الله عنه طعنه بزنند، اما با این اتهامات تنها صیغه زاده بودن خودشان را ثابت کرده اند. چراکه کسانی که چنین اتهامات زشتی را به پدر زن رسول خدا صلی الله علیه وسلم می‌زنند، بدون شک در دین و ایمان و مسلمان بودن آنها تردید وجود دارد.
و براستی که طعنه زدن در نسب از امور جاهلیت است، رسول خدا صلی الله علیه وسلم می‌فرماید:


«أَرْبَعٌ فِی أُمَّتِی مِنْ أَمْرِ الْجَاهِلِیَّهِ لاَ یَتْرُکُونَهُنَّ الْفَخْرُ فِی الأَحْسَابِ وَالطَّعْنُ فِی الأَنْسَابِ وَالاْسْتِسْقَاءُ بِالنُّجُومِ وَالنِّیَاحَهُ وَقَالَ النَّائِحَهُ إِذَا لَمْ تَتُبْ قَبْلَ مَوْتِهَا تُقَامُ یَوْمَ الْقِیَامَهِ وَعَلَیْهَا سِرْبَالٌ مِنْ قَطِرَانٍ وَدِرْعٌ مِنْ جَرَبٍ». مسلم و بیهقی به روایت از ابو مالک اشعری.
ترجمه: «چهار خصلت در امت من وجود دارد که آنها را ترک نمی کنند در حالی که آنها از خصلت های جاهلیت اند: ۱- افتخار بر حسب و نسب خویش ۲- طعنه زدن بر نسب دیگران ۳- طلب باران از ستارگان ۴- نوحه خواندن. و در این مورد فرمود: نوحه خوان اگر توبه نکند، روز قیامت در حالی حشر می شود که جامه و شلواری از قیر بر تن او خواهد بود».
همچنین می‌فرماید: «اثْنَتَانِ فِی النَّاسِ هُمَا بِهِمْ کُفْرٌ الطَّعْنُ فِی النَّسَبِ وَالنِّیَاحَهُ عَلَی الْمَیِّتِ». مسلم و بیهقی.
ترجمه: دو خصلت در میان مردم است که موجب کفرانند: طعنه زدن بر نسب دیگران و نوحه خواندن بر میت.

و در کتب شیعه نیز روایاتی در نکوهش طعنه در انساب آمده است، برای مثال:
٢٠ ـ عوالي اللآلي : في حديث ابن عباس قال : قال رسول الله ( صلّى الله عليه وآله ) : « ثلاث من سنن الجاهلية لا يدعها الناس : الطعن في الأنساب ، والنياحة ، والاستقاء بالأنواء».
 مستدرک الوسائل 2/454. بحار الانوار 3/272
ترجمه: سه چیز از جاهلیت است که مردم آن را ترک نمی‌کنند: 1- طعنه زدن در نسب ها 2- نوحه خوانی (بر مرده)  3- و طلب باران از ستارگان.

رافضی چنین می‌گوید:
دغفل به ابوبکر می‌گوید: به خدا قسم، اگر می‌ماندی به تو خبر می‌دادم که از اراذل و انسان های پست قریش هستی! آیا من دغفل نیستم؟ پیامبر اکرم خنده اش گرفت.
والله لو ثبت لاخبرتك أنك من زمعات قريش أو ما أنا بدغفل، فتبسم النبي صلى الله عليه وسلم
السیره النبویه ابن کثیر ج2ص165 و انساب سمعانی ج1ص37

پـــــــــ👊ــــاســـــــــــ💪ـــــخ:

این روایت نیز پر از راویان ضعیف و مجهول الحال است و روافض ، تمام توهین ها و افتراهایی که به اصحاب رسول خدا صلی الله علیه وسلم، مخصوصا خلفای راشدین می‌زنند، بر پایۀ روایات ضعیف و موضوع و بی‌ارزش می‌باشد.
ابن کثیر در السیرة النبویة، از أبو نعيم والحاكم والبيهقي نقل کرده است که با مراجعه به آنها مشخص می‌شود که سند روایت باطل و ضعیف است:
1-     سند ابونعیم در دلائل النبوه:
 نام کتاب : دلائل النبوه لابي نعيم الاصبهاني نویسنده : أبو نعيم الأصبهاني    جلد : 1  صفحه : 282
حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ أَحْمَدَ قَالَ: ثنا محَمَّدُ بْنُ زَكَرِيَّا الْغَلَابِيُّ (حدیث وضع می‌کند) قَالَ: ثنا شُعَيْبُ بْنُ وَاقِدٍ الصَّفَّارُ (بسیار واهی و ضعیف است)  قَالَ: ثنا أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ (ضعیف است) ، عنْ أَبَانَ بْنِ تَغْلِبَ وَثنا إِبْرَاهِيمُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ إِسْحَاقَ قَالَ: ثنا مُحَمَّدُ بْنُ إِسْحَاقَ الثَّقَفِيُّ قَالَ: ثنا عَبْدُ الْجَبَّارِ بْنُ كَثِيرٍ التَّمِيمِيُّ الرَّقِّيُّ (توثیقی ندارد) قَالَ: ثنا مُحَمَّدُ بْنُ بِشْرٍ قَالَ: ثنا أَبَانُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْبَجَلِيُّ، عَنْ أَبَانَ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ: ثنا عِكْرِمَةُ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ...

2-     سند بیهقی در دلائل النبوه:
 نام کتاب : دلائل النبوة للبيهقي مخرجا نویسنده : البيهقي، أبو بكر    جلد : 2  صفحه : 422
حَدَّثَنَا أَبُو عَبْدِ الرَّحْمَنِ مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَيْنِ السُّلَمِيُّ قَالَ: أَنْبَأَنَا أَبُو بَكْرٍ مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ الْفَقِيهُ الشَّاشِيُّ قَالَ: حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ صَاحِبِ بْنِ حُمَيْدٍ الشَّاشِيُّ قَالَ: حَدَّثَنِي عبْدُ الْجَبَّارِ بْنُ كَثِيرٍ الرَّقِّيُّ  (هیچ کسی توثیقش نکرده است) قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بِشْرٍ الْيَمَانِيُّ، عَنْ أَبَانَ بْنِ عَبْدِ اللهِ الْبَجَلِيُّ، عَنْ أَبَانَ بْنِ تَغْلِبَ، عَنْ عِكْرِمَةَ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ، مِنْ فِيهِ قَالَ...
در متن روایت، قسمت مد نظر شیعه، چنین آمده است: «أَمَا وَاللهِ لَوْ ثَبَتَّ لَأَخْبَرْتُكَ مَنْ قُرَيْشٌ قَالَ: فَتَبَسَّمَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ». و کلمه زعمات در آن نیامده است، لذا علاوه بر ضعیف بودن روایت، به درد استناد کردن توسط شیعه نیز نمی‌خورد
و شیخ البانی در سلسله ضعیفه، دربارۀ هر یک از راویانی که در پرانتز ضعف آنها را آوردم، توضیح داده است، برای توضیحات بیشتر به این آدرس مراجعه کنید:
 اسم الکتاب : سلسلة الأحاديث الضعيفة والموضوعة المؤلف : محمد ناصر الدين الألباني    الجزء : 13  صفحة : 1027
3-     سند انساب سمعانی:
 نام کتاب : الانساب للسمعاني نویسنده : السمعاني، عبد الكريم    جلد : 1  صفحه : 33
أخبرنا ابو البركات إسماعيل بن ابى سعيد الصوفي ببغداد انا ابو روح ياسين بن سهل القاضي انا ابو الحسن رشأ بن نظيف بن ما شاء الله المقري أخبرني عبد الوهاب بن جعفر بن على الميداني حدثنا ابو سليمان محمد بن عبد الله ابن زبر الربعي انا ابى ثنا عبد الكريم بن الهيثم بن زياد العاقولي وأحمد بن السري بن سنان وهذا لفظ احمد قالا ثنا إسماعيل بن مهران السكونيّ حدثني احمد بن محمد بن ابى نصر السكونيّ حدثني ابان بن عثمان الأحمر عن ابان ابن تغلب عن عكرمة عن عبد الله بن عباس حدثني على بن ابى طالب رضى الله عنه قال...

در این روایت نیز، اسماعیل بن مهران سکونی و احمد بن محمد بن ابو نصر سکونی وجود دارد که هردو از راویان شیعه هستند و در نزد اهل سنت، مجهول و بی اعتبار هستند. و ابان بن عثمان نیز متهم است و روایتش صحیح نیست. به آدرس بالا از سلسله ضعیفه مراجعه کنید.
پس روایت مد نظر شیعه ضعیف است و تهمت روافض به ابوبکر صدیق رضی الله عنه باطل و بی اساس است. والحمد لله


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نصیحتی دلسوزانه برای صلاح مهدوی و هم فکرانش؛

    ♦️ چند سال پیش که وهابیان اهل غلو و افراط، احساس کردند که میدان برایشان خالی شده و تا آینده ای نزدیک بر دنیای اسلام مسلط می شوند، اهل ...