آیا
اسماء بنت ابی بکر متعه کرده است؟
نویسنده:
مجاهد دین
شماره مقاله: 105
تاریخ انتشار: 95.4.4
رافضی
خبیث ابن المتعه ای، برای دفاع از شهوت رانی خود ، به حدیث ذیل استناد کرده و در آن
تدلیس و فریب کاری کرده است
روایت
چنین است:
رقم
الحديث: 1731
(حدیث مرفوع) حَدَّثَنَا شُعْبَةُ ، عَنْ مُسْلِمٍ الْقُرِّيِّ ، قَالَ
: دَخَلْنَا عَلَى أَسْمَاءَ بِنْتِ أَبِي بَكْرٍ ، فَسَأَلْنَاهَا " عَنْ مُتْعَةِ
النِّسَاءِ ، فَقَالَتْ : فَعَلْنَاهَا عَلَى عَهْدِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
ترجمه
؛ مسلم القری میگوید که بر اسما دختر ابوبکر وارد شدیم ، پس از متعه نسا از او سوال
پرسیدم ، اسما گفت اینکار را زمان رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم ، انجام دادیم
مسند
سلیمان بن أبي داود الطيالسي ص 228
پاسخ:
اولا:
اسماء خواهر عایشه رضی الله عنهما میباشد و
از عایشه چند سال بزرگ تر است. و همسر او زبیر بن عوام است و زبیر هم از سخت گیر ترین
عرب بر غیرت و ناموس بوده است.
دوما متعه نساء در جنگ هایی بود که صحابه زنانشان همراهشان
نبوده است.
❓ سوال: اگر اسماء متعه کرده است سوال میشود که با چه کسی؟
👈اگر اسماء به غزوه رفته بود
(که نرفته) خب با همسر خود همبستر می شده است نه اینکه با دیگر سربازان و متعه ی آنان
شود. آیا این جریان با عقل سازگار است ؟
آیا
اسلام این را قبول میکند که زن و شوهری یعنی اسماء و زبیر هر دو در غزوه حضور داشته
باشند سپس اصحاب فشار شهوت بر انان وارد شود و به جای اینکه زبیر با همسر خود همبستر
شود برود و دنبال زنی از قبایل اطراف بگردد ولی نزد همسر خود نرود و اسماء نیز متعه
ی دیگر سربازان شود؟
این
روایت پس مردود است و روایت صحیح از این قرار است:
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ بْنُ حَاتِمٍ حَدَّثَنَا رَوْحُ بْنُ عُبَادَةَ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ
مُسْلِمٍ الْقُرِّىِّ قَالَ سَأَلْتُ ابْنَ عَبَّاسٍ - رضى الله عنهما - 👈عنْ مُتْعَةِ الْحَجِّ 👉 فرَخَّصَ فِيهَا وَكَانَ
ابْنُ الزُّبَيْرِ يَنْهَى عَنْهَا فَقَالَ هَذِهِ أُمُّ ابْنِ الزُّبَيْرِ تُحَدِّثُ
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- رَخَّصَ فِيهَا فَادْخُلُوا عَلَيْهَا
فَاسْأَلُوهَا قَالَ فَدَخَلْنَا عَلَيْهَا فَإِذَا امْرَأَةٌ ضَخْمَةٌ عَمْيَاءُ فَقَالَتْ
قَدْ رَخَّصَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- فِيهَا.
📝 مسلم جلد 2 ص 909 وأحمد جلد 6 ص 348 والطبراني
در مجمع الكبير جلد 24 ص 77 وأبي نعيم در مستخرجش جلد 3 ص 341.
یعنی:
مسلم القری گفت از ابن عباس رضی الله عنه 👈درباره ی متعه ی حج پرسیدم👉 و به آن اجازه داد و ابن زبیر از آن نهی میکرد.
پس گفت این مادر عبد الله ابن زبیر است (اسماء ) که از پیامبر حدیث میگوید که پیامبر
صلی الله علیه و سلم به آن اجازه و رخصت داده است پس بر او وارد شوید و از او بپرسید.
گفت بر او وارد شدیم او زنی تنومند و نابینا بود و گفت که پیامبر صلی الله علیه و سلم
به آن اجازه داده است.
👈 پس این روایت درباره ی متعه ی حج است همانطور
که در صحیح مسلم 📌در
باب متعه ی حج 📌 این
روایت آمده است.
و اینکه
در مسند الطیالسی متعه نساء آمده است در واقع اشتباه مسلم القری میباشد که متوجه نشده
است که آیا متعه ی نساء را گفته یا متعه حج.
برای
اینکه مسلم القری خودش به این موضوع تصریح میکند و در حدیث بعدی از صحیح مسلم آمده
است که می گوید:
وَحَدَّثَنَاهُ
ابْنُ الْمُثَنَّى حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ ح وَحَدَّثَنَاهُ ابْنُ بَشَّارٍ
حَدَّثَنَا مُحَمَّدٌ - يَعْنِى ابْنَ جَعْفَرٍ - جَمِيعًا عَنْ شُعْبَةَ بِهَذَا الإِسْنَادِ
فَأَمَّا عَبْدُ الرَّحْمَنِ فَفِى حَدِيثِهِ الْمُتْعَةُ وَلَمْ يَقُلْ مُتْعَةُ الْحَجِّ.
وَأَمَّا ابْنُ جَعْفَرٍ فَقَالَ قَالَ شُعْبَةُ 👈 قالَ مُسْلِمٌ لاَ أَدْرِى
مُتْعَةُ الْحَجِّ أَوْ مُتْعَةُ النِّسَاءِ.👉
صحیح
مسلم باب متعه حج حدیث 3065
ترجمه:
در حدیث عبد الرحمن فقط لفظ متعه آمده است و نگفته است متعه ی حج. و ابن جعفر میگوید
شعبه گفت که 👈مسلم
القری گفت نمیدانم که متعه ی حج را گفت یا متعه ی نساء.👉
پس
در اینباره اشتباه از طرف مسلم القری میباشد و صحیح این است که متعه ی حج میباشد. و
با عقل نیز سازگار نیست که اسماء با وجود اینکه خود همسر دارد متعه شده باشد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر