۱۳۹۵/۰۴/۰۴

اصطلاح صحیح و ضعیف در نزد شیعه معتبر نیست.

اصطلاح صحیح و ضعیف در نزد شیعه معتبر نیست.

نویسنده: مجاهد دین

شماره مقاله: 104

تاریخ انتشار: 95.4.4

روافض در اعتراض به روایاتی که دست زدن به ریش  نماز را باطل اما دست زدن به عورت نماز را باطل نمی دانند، گفتند که این روایات ضعیف است و خواستند با این حیله گری خود را خلاص کنند.
رافضی چنین نوشته است:
«پس قبول چنین روایتی که راویان آن دارای قساد عقیدتی هستند نزد شیعه هیچ ارزش و اعتباری ندارد»

پاسخ: خب الان ما به این رافضی کلاس درس فقه خودش را می گذاریم تا ببینیم که آیا واقعا روایات ضعیف در نزد شیعه مورد استفاده قرار نمی گیرد؟ و همچنین فقه شیعه درباره دست زدن به عورت را بررسی میکنیم.
 


حر عاملی درباره شیخ طایفه تان طوسی در کتابش به نام وسائل الشیعه چنین می گوید:
وأيضا فإنه يقول: هذا ضعيف لان راويه فلان ضعيف، ثم نراه يعمل برواية ذلك الراوي بعينه، بل برواية من هو أضعف منه في مواضع لا تحصى وكثيرا ما يضعف الحديث بأنه مرسل ثم يستدل بالحديث المرسل، بل كثيرا ما يعمل بالمراسيل وبرواية الضعفاء ويرد المسند ورواية الثقات، وهو صريح في المعنى
 اسم الکتاب : وسائل الشيعة -الإسلامية المؤلف : الشيخ الحر العاملي    الجزء : 20  صفحة : 111
http://ar.lib.eshia.ir/11024/20/111
ترجمه: همچنین او (طوسی)  می گفت: این روایت ضعیف است چون فلان راوی اش ضعیف است، سپس می دیدیم به روایت همان راوی در جای دیگر عمل می کرد؛ بلکه حتی به روایت راوی ضعیف تر از آن عمل می کرد آن در در موارد بسیار زیادی که در شمارش نمی آیند. و بسیار است که روایتی را به خاطر اینکه مرسل است تضعیف می کرد سپس به حدیث مرسل استدلال می کند بلکه بسیار زیاد بود که به مراسیل عمل می کرد و همچنین به روایات افراد ضعیف عمل می کرد.

👈 و معیار ضعیف و صحیح بودن اصلا نزد شما بی معنا است و هرجا روایتی اگر ضعیف باشد و آن در تایید و نصرت مذهبتان باشد از آن استفاده می کنید و هرجا به ضررتان باشد همان راویان را تضعیف می کنید، همچنین به کرات در کتب شما آمده که روایت صحیح السند را که موافق با اهل سنت بوده رد کرده و به امام بیچاره چنین نسبت دادید که تقیه کرده است!!! یعنی میزان در نزد شیعه کاملا نفسانی و دل بخواهی است.
 پس اگر شما مرد هستید چرا در طول تاریخ یک بار هم نشده که بیایید و همانند اهل سنت روایات کتبتان را غربال کنید و آنچه که ضعیف است را مشخص کنید ؟؟ من می دانم چرا، چون اگر چنین کنید کل مذهبتان را باید به سطل آشغال بندازید چون چیزی از آن نمی ماند، چون تمام عقایدتان بنا است بر روایات ضعیف.
اگر روایت ضعیف نزد شیعه اعتبار ندارد همانطور که این رافضی جاهل گفته است، پس با کذب شهادت فاطمه چکار می کنید که کل روایات کتبتان را بررسی کردم حتی یک روایت صحیح هم ندارید در این باره؟
چطور شد آنجا که در تایید مذهبتان است روایت ضعیف، صحیح می شود اما اینجا نه؟؟
البته من در ادامه ثابت می کنم که عقیده شیعه همین است و دست زدن به عورت، وضو و نمازشان را باطل نمی کند.
پس میزان تصحیح و تضعیف در نزد شیعه کاملا عشقیه و هرجا دوست داشتید روایتی ضعیف خواهد بود و هرجا دوست داشتید روایت همان راوی صحیح خواهد بود، و این را من از خودم نمی گویم، بلکه اعتراف خودتان است.

حر عاملی می گوید:
 فإن الشيخ قد يضعف الرجل في موضع ويوثقه في موضع آخر ، وآراؤه في هذا وغيره لا تكاد تنضبط
 نام کتاب : الفوائد الرجالية نویسنده : السيد بحر العلوم    جلد : 4  صفحه : 78
http://lib.eshia.ir/14008/4/78
ترجمه: شیخ طوسی در جایی راویی را ضعیف می خواند و در جایی دیگر توثیقش می کند و آرای او در این و غیر آن منظم نیست.

حر عاملی اصلا اعتراف می کند که این اصطلاحات صحیح و ضعیف و حسن و ... از اصطلاحات اهل سنت و عامه و است و ما موظف هستیم بر مخالفت با عامه
الثاني عشر أن طريقة المتقدمين مباينة لطريقة العامة، والاصطلاح الجديد موافق لاعتقاد العامة واصطلاحهم، بل هو مأخوذ من كتبهم كما هو ظاهر بالتتبع وكما يفهم من كلامهم الشيخ حسن وغيره، وقد أمرنا الأئمة عليهم السلام باجتناب طريقة العامة
 اسم الکتاب : وسائل الشيعة -الإسلامية المؤلف : الشيخ الحر العاملي    الجزء : 20  صفحة : 100
http://ar.lib.eshia.ir/11024/20/100
ترجمه: طریقه متقدمین بر طریقه عامه (اهل سنت) بنا شده و اصطلاحات جدید موافق اعتقادات عامه و اصطلاحات آنان است ، بلکه از کتاب آنها گرفته شده است چنانکه مشخص است و چنانکه از کلام شیخ حسن و غیره فهمیده می شود، و ما امر شدیم از جانب ائمه علیهم السلام به اینکه از طریقه عامه اجتناب کنیم.

👈پس توی جوجه رافضی امر شدی که از این اصطلاحات صحیح و ضعیف و ... خود داری کنی.

اصلا می دانی حکمت و فلسفه ذکر سند در نزد شیعه چی است؟ اینکه فقط جلوی دهن اهل سنت  و سرزنش آنها را بگیرند که می گفتند روایات شیعه سند ندارد، ولذا از این جهت برای تبرک اسنادی را ذکر می کنید و این نیز به اعتراف علمای خودتان است.
والذي لم يعلم ذلك منه يعلم أنه طريق إلى رواية أصل الثقة الذي نقل الحديث منه، والفائدة في ذكره مجرد التبرك باتصال سلسلة المخاطبة اللسانية ودفع تعيير العامة الشيعة بأن أحاديثهم غير معنعنة، بل منقولة من أصول قدمائهم.
 اسم الکتاب : وسائل الشيعة -الإسلامية المؤلف : الشيخ الحر العاملي    الجزء : 20  صفحة : 100
http://ar.lib.eshia.ir/11024/20/100
ترجمه:  طریق روایت (همان اسناد آن) اصل در آن اعتماد و ثقه بودن آن کسی است که از او حدیث نقل می شود، و فایده ذکر سند تنها تبرک جستن به اتصال سلسله راویان با خطاب و زبان است تا عیب و ایراد گرفتن عامه (اهل سنت) را دفع کرده باشیم که به شیعه می گویند احادیثشان غیر معنعن است و از اصول قدمایشان گرفته اند.

👈پس همانطور که می بینید ذکر سند تنها برای این است که جلوی ایراد  اهل سنت را گرفته باشید وگرنه اصل در توثیق راویی است که از آن روایت کرده اید.

و همين بس كه به اعتراف علمای خودتان، می بینیم که آنها این اصطلاحات صحیح و ضعیف را قبول نداشته و بسیار بوده که به روایاتی که اصطلاحا ضعیف است عمل می کرده و روایایت که اصطلاحا صحیح خوانده می شده را ترک می کردند.

الثامن أن رئيس الطائفة في كتابي الاخبار وغيره من علمائنا إلى وقت حدوث الاصطلاح الجديد بل بعده كثيرا ما يطرحون الأحاديث الصحيحة عند المتأخرين ويعملون بأحاديث ضعيفة على اصطلاحهم
 اسم الکتاب : وسائل الشيعة -الإسلامية المؤلف : الشيخ الحر العاملي    الجزء : 20  صفحة : 99
http://ar.lib.eshia.ir/11024/20/99
ترجمه: رئیس طایفه شیعیان یعنی طوسی در کتابش به نام اخبار و غیر از او از علمایمان تا زمان به وجود آمدن این اصطلاحات حدید (منظورش اصطلاحات صحیح و ضعیف و حسن است) و حتی بعد از به وجود آمدن این اصطلاحات نیز، بسیار زیاد رخ می داد که احادیث صحیح اصطلاحی در نزد متاخرین را رد می کردند و به روایات ضعیف که در اصطلاحشون ضعیف خوانده میشد عمل می کردند.

👈پس همانطور که مشاهده می کنیم این اصطلاح صحیح و ضعیف نزد شیعه اعتباری ندارد و اگر بگویند چنین اصطلاحاتی اعتبار دارد، من تحدی می کنم که روافض بتوانند عقایدشان را از طریق تنها روایات صحیح ثابت کنند. شما اگر بخواهید با میزان صحیح و ضعیف روایاتتان پیش بروید ، دیگر مذهبی برایتان باقی نمی ماند

حر عاملی تیر خلاص به مذهبشان را چنین می زند:
الرابع عشر أنه يستلزم ضعف أكثر الأحاديث التي قد علم نقلها من الأصول المجمع عليها لأجل ضعف بعض رواتها أو جهالتهم أو عدم توثيقهم، فيكون تدوينها عبثا بل محرما، وشهادتهم بصحتها زورا وكذبا، ويلزم بطلان الاجماع الذي علم دخول المعصوم فيه أيضا كما تقدم، واللوازم باطلة وكذا الملزوم، بل يستلزم ضعف الأحاديث كلها عند التحقيق لأن الصحيح عندهم ما رواه العدل الامامي الضابط في جميع الطبقات، ولم ينصوا على عدالة أحد من الرواة إلا نادا، وإنما نصوا على التوثيق، وهو لا يستلزم العدالة قطعا بل بينهما عموم من وجه كما صرح به الشهيد الثاني وغيره.
ودعوى بعض المتأخرين أن الثقة بمعنى العدل الضابط ممنوعة، وهو مطالب بدليلها، وكيف؟ وهم مصرحون بخلافها حيث يوثقون من يعتقدون فسقه وكفره وفساد مذهبه.
وإنما المراد بالثقة من يوثق بخبره ويؤمن منه الكذب عادة، والتتبع شاهد به وقد صرح بذلك جماعة من المتقدمين والمتأخرين، ومن معلوم الذي لا ريب فيه عند منصف أن الثقة تجامع الفسق بل الكفر وأصحاب الاصطلاح الجديد قد اشترطوا في الراوي العدالة فيلزم من ذلك ضعف جميع أحاديثنا لعدم العلم بعدالة أحد منهم إلا نادرا ففي إحداث هذا الاصطلاح غفلة من جهات متعددة كما ترى.
 اسم الکتاب : وسائل الشيعة -الإسلامية المؤلف : الشيخ الحر العاملي    الجزء : 20  صفحة : 101
ترجمه خلاصه: چهاردهم: اینکه ضعیف بودن اکثر احادیثی که در اصول مجمع علیها آمده را مستلزم می شود آن هم به خاطر ضعف بعضی راویان آن یا جهالت به حال آنان و یا به خاطر عدم توثیق آنها پس تدوین اینها عبث و بیهود می شود!! بلکه حرام میشود و شهادتشان به صحت آنها زور و دروغ می باشد... بلکه این را مستلزم می شود که در صورت تحقیق، کل احادیث ضعیف باشند برای اینکه صحیح در نزد آنها آن است که راویان عادل و امامی و ضابط در همه طبقات آن را روایت کرده باشند و این در حالی است که درباره عدالت روات جز تعدادی بسیار نادری، نصی وارد نشده است و تنها درباره توثیق آنها نص آمده که توثیق عدالت را به طور قطع مستلزم نمی شود ...
و بعضی از متاخریان چنین می گویند که ثقه به معنای عدل و ضابط  ممنوع است چون آنها  افرادی را توثیق کرده اند که در عین حال فسق و کفر و فساد مذهب او را نیز معتقد بوده اند .... و در نزد کسی که منصف باشد هیچ شکی نیست که ثقه، فسق و بلکه کفر را نیز برای صاحبش در بر می گیرد و اصحاب و یاران این اصطلاحات جدید شرط عدالت راوی را نیز گذاشته اند که از این اصطلاح جدیدشان چنین مستلزم می شود که همه احادیثمان ضعیف بشود چون علم به عدالت احدی از روایان نداریم مگر تعداد بسیار نادری، پس در این اصطلاح جدید که ساخته شده غفلت های زیادی است چنانکه می بینی...

همانطور که می بینید صحیح و ضعیف در نزد شیعه آن هم با اصطلاح امروزی، کشکی و پشمکی است و اگر بخواهند روایاتشان را با این معیار به صحیح و ضعیف تقسیم کنند، کل دینشان زیر سوال می رود چون تمام روایاتشان در این صورت ضعیف می شود و اصلا و به هیچ وجه نمی توانند عقایدشان را با روایات صحیح ثابت کنند، پس همانطور که می بینیم روایات ضعیف در نزد شیعه به آن عمل شده و از آن عقایدشان را می گیرند.

این مقدمه برای این بود که رافضی بداند که تضعیف روایاتی که کرده است کاملا پشمکی بوده و در نزد شیعه هیچ اعتباری ندارد برای اینکه همین روایات ضعیف عقیده شیعه می باشد و اگر همین راویانی که آنها را ضعیف قرار داده را در کتب شیعه جستجو کنیم و سپس روایاتی که از این راویان نقل شده را جمع کنیم می بینیم که ستونی از ستون های خانه عنکبوتی روافض خواهد ریخت و بخشی از دینشون رو به سطل آشغال انداخته اند. چرا؟ چون مگر دین روافض را به غیر از این راویان کسی دیگر نقل کرده است؟
 و باز من تحدی می کنم که روافض بتوانند دینشان را از طریق روایات صحیح ثابت کنند. آن وقت خواهند دید که 90 در 100 دینشان را نمی توانند ثابت کنند مگر از طریق راویان ضعیف و مجهول و فاسد العقیده و...

حال در نهایت فقه شیعه درباره دست زدن به عورت را نگاه کنید
لینک فتوای شیعه درباره مبطلات وضو که در آن لمس عورت را مبطل وضو نمی دانند
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa4140


🌹🌹🌹🌹🌹

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نصیحتی دلسوزانه برای صلاح مهدوی و هم فکرانش؛

    ♦️ چند سال پیش که وهابیان اهل غلو و افراط، احساس کردند که میدان برایشان خالی شده و تا آینده ای نزدیک بر دنیای اسلام مسلط می شوند، اهل ...