۱۳۹۸/۱۰/۰۵

زمین مسطح است نه کروی



نویسنده: مجاهد دین

🔅یکی از برادران در کانالش نوشته است: «شیخ الاسلام ابن تیمیه و امام بن حزم نقل اجماع میکنند بر کروی بودن زمین. نمیدانم اصرار برخی بر تخت بودن زمین و حمله به ناسا و گالیله دقیقا چیست؟ و چرا اینقدر با آه و تاب موضوع را پیگیر میشوند؟. دوستان اگر خبری هست ما را هم در جریان بگذارید».

👈در پاسخ به این برادر و دیگر برادرانی که از ناسا دفاع می‌کنند و گمان می‌کنند زمین کروی است می‌گویم:
این افراد  هنوز نمی‌دانند اجماع شرعی، تنها برای احکام شرعی (= واجب، مستحب، مباح، مکروه، حرام) معتبر است نه برای اخبار کونی!

▫️آگاهی از کمیت و کیفیت و چگونگی کائنات 1- یا بوسیلۀ وحی صریح الدلاله است، 2- و یا بوسیلۀ وحی غیرواضح الدلاله است، 3- و یا بوسیلۀ کسب و تجربه است.
و نه در نصوص صریح الدلاله و نه در نصوص غیر صریح الدلاله، تصریح یا اشاره به کروی بودن زمین، و گردش زمین به دور خورشید، نشده است، در حالی که نصوص فراوانی دلالت بر مسطح بودن زمین و گردش ماه و خورشید به دور زمین دارد.

اگر کسی مثل ظاهرگرایان نجدیه که (شدیدا مخالف تاویل آیات صفات است) بگوید: مراد ظاهر این آیات نبوده و باید این آیات (برای همسو شدن با آراء و سخنان ناسا مبنی بر کروی بودن زمین) تاویل شوند.
▫️می‌گوییم: شمایی که مخالف تاویل ظاهر آن آیاتی که خبر از صفات الله متعال می‌دادند بودی، پس چرا اینجا ظاهر آیات را تاویل کردی؟ این یک بام و دو هواست.

اگر بگوید: بر تاویل آیاتی که خبر از مسطح بودن زمین داده است اجماع واقع شده که منظور از آن آیات، مسطح بودن زمین نیست بلکه کروی بودن زمین است، و نیز منظور از آن آیات گردش ماه و خورشید به دور زمین نیست بلکه گردش زمین به دور خورشید است!
▫️می‌گوییم:
1️ اولا چگونه بر تاویل نمودن ظاهر این آیات (که در اصل دلالت بر مسطح بودن زمین داشتند نه بر کروی بودن آن)، اجماع واقع شد، در حالی که چنین تاویلی بسیار زننده و زشت است و مخالفت صریحی با ظاهر و لفظ نصوص دارد. و  حال آنکه اصلا لازمه تاویل، وجود اختلاف نظر است (وجود تاویل مانع وقوع اجماع می‌شود)

2️دوما: کجاست چنین اجماعی؟ چه بسیار کسانی که ادعای اجماع در چیزی را می‌کنند در حالی که اصلا اجماعی رخ نداده است.

🔹ابن تیمیه در مجموع الفتاوی (ج 20 ص 10) می‌گوید: «كَثِيرٌ مِنْ الْمَسَائِلِ يَظُنُّ بَعْضُ النَّاسِ فِيهَا إجْمَاعًا وَلَا يَكُونُ الْأَمْرُ كَذَلِكَ بَلْ يَكُونُ الْقَوْلُ الْآخَرُ أَرْجَحَ فِي الْكِتَابِ وَالسُّنَّةِ».
🔸ترجمه: «بسیاری از مسائل است که بعضی از مردم گمان می‌کند که در آن اجماع وجود دارد در حالی که چنین نیست بلکه قولی دیگر در قرآن و سنت راجح تر است».

🔹و در (ج 28 ص 112) می‌گوید: «وَلِهَذَا كَانَ أَكْثَرُ مَنْ يَدَّعِي نَسْخَ النُّصُوصِ بِمَا يَدَّعِيهِ مِنْ الْإِجْمَاعِ إذَا حَقَّقَ الْأَمْرَ عَلَيْهِ لَمْ يَكُنْ الْإِجْمَاعُ الَّذِي ادَّعَاهُ صَحِيحًا؛ بَلْ غَايَتُهُ أَنَّهُ لَمْ يَعْرِفْ فِيهِ نِزَاعًا ثُمَّ مِنْ ذَلِكَ مَا يَكُونُ أَكْثَرُ أَهْلِ الْعِلْمِ عَلَى خِلَافِ قَوْلِ أَصْحَابِهِ وَلَكِنْ هُوَ نَفْسُهُ لَمْ يَعْرِفْ أَقْوَالَ الْعُلَمَاءِ».
🔸ترجمه: «برای همین بسیاری از کسانی که ادعای اجماع دربارۀ چیزی را می‌کنند ادعای اجماعشان صحیح نیست، بلکه نهایتش این است که او در آن مسئله نزاعی سراغ نداشته است، و حال آنکه اکثر اهل علم بر خلاف قول اصحابش بوده‌اند اما او متوجه اقوال علما در آن باره نشده است».

پس کسی که گمان کرده زمین کروی است و سپس به دور و برش نگاه کرده و کسی را ندیده که مخالف نظر او باشد، به معنای وجود اجماع بر کروی بودن زمین نیست، پس به جای زدن دیگران با گرز خرق اجماع، اولا بدان که در این مسائل اجماع معنایی ندارد، دوما اگر هم معنایی داشته باشد ابتدا حقیقت اجماعش را ثابت کن، سپس دیگران را متهم به مخالفت با اجماع کن. (اثبت العرش ثم انقش)

3️سوما: از قدیم تا به امروز همواره علمای بسیار بزرگی، مخالف کروی بودن زمین بوده‌اند و گفته‌اند زمین مسطح است، پس چگونه اجماع واقع شده است؟ آیا این علما خرق اجماع کرده‌اند؟

🔹برای نمونه قرطبی در تفسیرش می‌گوید: «وقال: {والأرض فرشناها فنعم الماهدون} [ الذاريات: 48 ] . وهو يرد على من زعم أنها كالكرة. وقد تقدم».
🔸ترجمه: «خداوند می‌فرماید: {و زمین را گستردیم پس چه نیک گستراننده‌ای هستیم} این آیه ردی است بر کسی که گمان می‌کند زمین همانند کره است».

🔹و در تفسیر جلالین آمده است: « وَقَوْله : " ﴿وَإِلَى ٱلۡأَرۡضِ كَيۡفَ سُطِحَتۡ٢٠﴾ [الغاشية: 20] " ظَاهِر فِي أَنَّ الْأَرْض سَطْح , وَعَلَيْهِ عُلَمَاء الشَّرْع , لَا كُرَة كَمَا قَالَهُ أَهْل الْهَيْئَة».
🔸ترجمه: «این فرموده خداوند: {‌و به زمین (نمی‌نگرند،) که چگونه گسترده شده است} ظاهر است در اینکه زمین مسطح است و علمای شرع بر همین هستند، و کروی نیست چنانکه اهل هیئت می‌گویند».

اگر بگوید: لازمۀ مسطح بودن زمین این است که انتها و لبه‌ای داشته باشد که بتوان از آنجا سقوط کرد.

▫️می‌گویم: لازمۀ کروی بودن زمین نیز همین می‌شود. چراکه کل هستی و کائنات، هرچقدر هم بزرگ باشند باز مخلوق خدا و متناهی هستند و در یکجا به انتها می‌رسد. پس هر جوابی برای انتهای جهان دادید، همان جواب را به انتهای زمین نیز بدهید!

👈همچنین مزید اطلاع آسمان همانند گنبدی بر روی زمین قرار دارد و دیوارۀ این گنبد همان سقفی است.  در قرآن آمده است: ﴿وَجَعَلۡنَا ٱلسَّمَآءَ سَقۡفٗا مَّحۡفُوظٗاۖ﴾ [الأنبياء: 32] «و آسمان را سقفی محفوظ قرار دادیم».

🔹و امام الذهبی در کتابش العرش (ج 1 ص 321) می‌گوید: «أما مكان العرش بالنسبة إلى السموات والأرض فهو أعلى منها وفوقها، وهو كالقبة عليها كما جاء في الحديث: "إن عرشه على سمواته وأراضيه هكذا" وأشار بأصابعه مثل القبة».
🔸ترجمه: «اما مکان عرش به نسبت آسمان‌ها و زمین. پس عرش بالای آنهاست و مانند گنبدی بر روی آنهاست، چنانکه در حدیث آمده: عرش خداوند بالای آسمان‌ها و زمین هایش به این شکل است، و با انگشتانش حالت گنبدی شکل را درآورد».

در انتها بعضی از آیاتی که دلالت بر مسطح بودن زمین دارند را می‌آورم:
1- ﴿ٱلَّذِي جَعَلَ لَكُمُ ٱلۡأَرۡضَ فِرَٰشٗا وَٱلسَّمَآءَ بِنَآءٗ﴾ [البقرة: 22]
«آن کس‌که زمین را برای شما بگسترد و آسمان را همچون سقفی بالای سر شما قرار داد».

2- ﴿وَهُوَ ٱلَّذِي مَدَّ ٱلۡأَرۡضَ﴾ [الرعد: 3]
«و او کسی است که زمین را گسترد».

3- ﴿أَوَ لَمۡ يَرَوۡاْ أَنَّا نَأۡتِي ٱلۡأَرۡضَ نَنقُصُهَا مِنۡ أَطۡرَافِهَاۚ﴾ [الرعد: 41]
«آیا ندیده‌اند که ما پیوسته به سراغ زمین می‌آییم، که آن را از اطراف (و دامنه‌هایش) می‌کاهیم؟».

4- ﴿وَٱللَّهُ جَعَلَ لَكُمُ ٱلۡأَرۡضَ بِسَاطٗا١٩﴾ [نوح: 19]
«و الله زمین را برای شما گسترده ساخت».

5- ﴿وَٱلۡأَرۡضَ فَرَشۡنَٰهَا فَنِعۡمَ ٱلۡمَٰهِدُونَ٤٨﴾ [الذاريات: 48]
«و زمین را گستردیم پس چه نیک گستراننده‌ای هستیم».

6- ﴿وَإِذَا ٱلۡأَرۡضُ مُدَّتۡ٣﴾ [الانشقاق: 3]
«و هنگامی‌که زمین گسترده (و هموار) شود».

7- ﴿وَإِلَى ٱلۡأَرۡضِ كَيۡفَ سُطِحَتۡ٢٠﴾ [الغاشية: 20]
«و به زمین (نمی‌نگرند،) که چگونه گسترده شده است؟».

8- ﴿وَٱلۡأَرۡضَ بَعۡدَ ذَٰلِكَ دَحَىٰهَآ٣٠﴾ [النازعات: 30]
«و زمین را بعد از آن گسترانید».

👈و پهنا و عرض آسمان به اندازۀ پهنا و عرض زمین است و آسمان همانند سقفی بر روی زمین قرار دارد و دارای در است.
1- ﴿إِنَّ ٱلَّذِينَ كَذَّبُواْ بِ‍َٔايَٰتِنَا وَٱسۡتَكۡبَرُواْ عَنۡهَا لَا تُفَتَّحُ لَهُمۡ أَبۡوَٰبُ ٱلسَّمَآءِ﴾ [الأعراف: 40]
«بی‌گمان کسانی‌که آيات ما را تکذيب کردند، و در برابر آن (گردن‌کَشی و) تکبر ورزيدند، درهای آسمان (هرگز) براي‌شان گشوده نمی‌شود».

2- ﴿وَلَوۡ فَتَحۡنَا عَلَيۡهِم بَابٗا مِّنَ ٱلسَّمَآءِ فَظَلُّواْ فِيهِ يَعۡرُجُونَ١٤﴾ [الحجر: 14]
«و اگر دری از آسمان به روی آن‌ها بگشاییم که پیوسته در آن بالا روند».

3- ﴿وَجَعَلۡنَا ٱلسَّمَآءَ سَقۡفٗا مَّحۡفُوظٗاۖ﴾ [الأنبياء: 32]
«و آسمان را سقفی محفوظ قرار دادیم».

4- ﴿وَيُمۡسِكُ ٱلسَّمَآءَ أَن تَقَعَ عَلَى ٱلۡأَرۡضِ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦٓۚ﴾ [الحج: 65]
«و آسمان را از آن که بر زمین افتد - جز به فرمانش - نگه می‌دارد».

5- ﴿وَفُتِحَتِ ٱلسَّمَآءُ فَكَانَتۡ أَبۡوَٰبٗا١٩﴾ [النبأ: 19]
«و آسمان گشوده می‌شود، پس دروازه، دروازه می‌گردد».

6- ﴿۞وَسَارِعُوٓاْ إِلَىٰ مَغۡفِرَةٖ مِّن رَّبِّكُمۡ وَجَنَّةٍ عَرۡضُهَا ٱلسَّمَٰوَٰتُ وَٱلۡأَرۡضُ أُعِدَّتۡ لِلۡمُتَّقِينَ١٣٣﴾ [آل عمران: 133]
«و به سوی آمرزش پروردگارتان، و بهشتی که پهنای آن (به قدر) آسمان‌ها و زمین است، (و) برای پرهیزگاران آماده شده‌است، بشتابید».

7- ﴿سَابِقُوٓاْ إِلَىٰ مَغۡفِرَةٖ مِّن رَّبِّكُمۡ وَجَنَّةٍ عَرۡضُهَا كَعَرۡضِ ٱلسَّمَآءِ وَٱلۡأَرۡضِ أُعِدَّتۡ لِلَّذِينَ ءَامَنُواْ بِٱللَّهِ وَرُسُلِهِۦۚ﴾ [الحديد: 21]
«برای رسیدن به آمرزش پروردگارتان و بهشتی که پهنای آن مانند پهنای آسمان‌ها و زمین است بر یکدیگر پیشی گیرید (که آن) برای کسانی‌که به الله و پیامبرانش ایمان آورده‌اند آماده شده است».

سوال: اگر زمین همانند نقطه‌ای در این جهان بزرگ باشد، پس منظور خداوند از اینکه عرض و پهنای بهشت به اندازۀ عرض زمین است چیست؟ مگر نقطه طول و عرض دارد؟
اگر به تو بگویم زمینی کشاورزی دارم که پهنایش به اندازۀ پهنای مسجد الحرام و حجر الأسود است، آیا تو از این تشبیه ایراد نمی‌گیری؟ آیا نمی‌گویی که در مقابل پهنای مسجد الحرام، پهنای حجر الأسود چه معنا و مفهومی دارد؟

اما اگر به تو بگویم زمینی کشاورزی دارم که پهنایش به اندازۀ پهنای مسجد الحرام و مسجد النبی است، آن موقع حد اقل چیزی که از این تشبیه می‌فهمی این است که پهنای مسجد الحرام و پهنای مسجد النبی و پهنای زمین کشاورزی‌ام یکسان است.

پس بدان خداوند متعال پهنای بهشت و پهنای زمین و پهنای آسمان را یکسان می‌داند، و معنای این یکسانی این است که زمین مسطح باشد. نه اینکه به اندازۀ نقطه‌ای کوچک در جهان باشد.

و کل سیارگان و ستارگان مانند مریخ و مشتری و خورشید و ماه و دیگر ستارگانی که شب‌ها در آسمان می‌بینیم همۀ‌شان زینت سقف آسمان اول هستند و اندازه آن ستاره و سیارگان بسیار بسیار کوچک‌تر از زمین است.

👈و اینکه خداوند می فرماید: ﴿أَوَ لَمۡ يَرَ ٱلَّذِينَ كَفَرُوٓاْ أَنَّ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضَ كَانَتَا رَتۡقٗا فَفَتَقۡنَٰهُمَاۖ﴾ [الأنبياء: 30]
«آیا کسانی‌که کافر شدند؛ ندیدند که آسمان‌ها و زمین به هم پیوسته بودند، پس (ما) آن‌ها را از یکدیگر باز کردیم».
به این معنا است که زمین و آسمان پهنایشان به یک اندازه بوده و به هم چسپیده بودند، سپس خداوند زمین را از آسمان جدا کرد و بوسیلۀ ستون هایی که دیده نمی شوند بر روی زمین نگه داشت، و سپس آسمان را هم هفت طبقه بر روی هم قرار داد،
 چنانکه می فرماید: ﴿أَلَمۡ تَرَوۡاْ كَيۡفَ خَلَقَ ٱللَّهُ سَبۡعَ سَمَٰوَٰتٖ طِبَاقٗا١٥﴾ [نوح: 15]
«آیا نمی‌بینید چگونه الله هفت آسمان را بر فراز یکدیگر آفرید».

و می‌فرماید: ﴿هُوَ ٱلَّذِي خَلَقَ لَكُم مَّا فِي ٱلۡأَرۡضِ جَمِيعٗا ثُمَّ ٱسۡتَوَىٰٓ إِلَى ٱلسَّمَآءِ فَسَوَّىٰهُنَّ سَبۡعَ سَمَٰوَٰتٖۚ وَهُوَ بِكُلِّ شَيۡءٍ عَلِيمٞ٢٩﴾ [البقرة: 29]
«او (الله) است که همۀ آنچه را که در زمین است برای شما آفرید، آنگاه آهنگ آسمان کرد و آن‌ها را به صورت هفت آسمان مرتب نمود، و او به هر چیز آگاه است».

و اگر بخواهد همین آسمان بر روی زمین می افتد، چنانکه می فرماید: ﴿وَيُمۡسِكُ ٱلسَّمَآءَ أَن تَقَعَ عَلَى ٱلۡأَرۡضِ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦٓۚ﴾ [الحج: 65]
«و آسمان را از آن که بر زمین افتد - جز به فرمانش - نگه می‌دارد».

پس زمین مسطح است و پهنایش اندازۀ پهنای آسمان بالای سرمان است، یعنی همتا و هم اندازۀ آسمان است، نه اینکه مانند دانه خردلی یا نقطه کوچکی در برابر آسمان‌ها باشد.

👈و تو پیوسته می‌بینی که خداوند آسمان‌ها را در برابر زمین می‌آورد و آن دو را از هم جدا می‌داند. برای مثال: ﴿رَّبُّ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضِ وَمَا بَيۡنَهُمَا فَٱعۡبُدۡهُ وَٱصۡطَبِرۡ لِعِبَٰدَتِهِۦۚ﴾ [مريم: 65]
«(همان) پروردگار آسمان‌ها و زمین، و آنچه میان آن دو است، پس او را پرستش کن، و بر عبادتش شکیبا (و پایدار) باش».

﴿لَهُۥ مَا فِي ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَمَا فِي ٱلۡأَرۡضِ وَمَا بَيۡنَهُمَا﴾ [طه: 6]
«از آنِ اوست آنچه در آسمان‌ها و آنچه در زمین، و آنچه میان آن دو است».

﴿وَمَا خَلَقۡنَا ٱلسَّمَآءَ وَٱلۡأَرۡضَ وَمَا بَيۡنَهُمَا لَٰعِبِينَ١٦﴾ [الأنبياء: 16]
«و (ما) آسمان و زمین، و آنچه را که در میان آن دو است به بازیچه نیافریدیم».

عبارت : ﴿وَمَا بَيۡنَهُمَا﴾ به این معناست كه زمین داخل آسمان نیست و آسمان داخل زمین نیست بلکه مابینشان منفصل است. پس زمین ستاره‌ای کوچک داخل آسمان نیست و نقطه‌ای در جهان نیست، بلکه همتا و هم اندازۀ آسمان است.

پس بدان زمین مسطح است و کروی دانستن زمین از نظر من جزو بزرگ‌ترین دروغ‌ها و خطاهای تاریخ بشریت است.
مردم دشمن چیزهایی هستند که آن را نمی‌دانند و اولین واکنششان به آن چیزها، مسخره کردنشان است! فتأمل

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نصیحتی دلسوزانه برای صلاح مهدوی و هم فکرانش؛

    ♦️ چند سال پیش که وهابیان اهل غلو و افراط، احساس کردند که میدان برایشان خالی شده و تا آینده ای نزدیک بر دنیای اسلام مسلط می شوند، اهل ...