۱۳۹۸/۱۰/۰۵

تخبط و تحجرِ تعقل اهل تمرق!



بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام علی رسول الله و علی آله وصحبه ومن والاه، اللهم أرنا الحق حقا وأرزقنا اتباعه وأرنا الباطل باطلا وأرزقنا اجتنابه. اما بعد:

◾️این شخص به نام «ابن جمیله الرضا» که قبلا در کانال معرفی شده بود، و گفته بودیم اصل در مسلمانان جهان و مردم منتسب به اسلام را بر کفر می‌داند مگر اینکه در حق شخص معینی خلاف آن در نزدش ثابت شده باشد و نه تنها علمای و پیروان دیگر مذاهب اهل سنت، بلکه وهابیت و سلفیت معاصر و علمایش را نیز کافر اصلی می‌داند و اضافه بر آن حتی هرکس در کفر آنان توقف کند را نیز تکفیر می‌کند. این غالی خارجی که همه در نزد او کافر هستند، از فرط جهالتش به شریعت خداوند متعال، تفاوت اسباب با تفویض را نمی‌داند و اسباب مقدر شده توسط خداوند که به اذن الله قادر به تدبیر و تقسیم امور باشند را نیز به تفویض نام گذاری می‌کند و با انکار اذن و تسبب الهی، و با فهم اشتباهش از قاعدۀ «فیما لايقدر علیه إلا الله» این قاعده را اینگونه فهم کرده و زبان حالش این است که یک سری امور بدون «ضابطه و قید اذن الهی» تحت مقدور بشر است (= نتیجه این سخن این است که قدرت انجام آن به او تفویض شده است و ربطی به ضابطه و قید اذن الهی ندارد)، و یک سری امور مخصوص دیگر وجود دارد که تحت مقدور بشر نیست و لا یقدر علیه إلا الله است و فقط تحت مقدور الله است و خداوند برای انجام آن امور، هیچ مخلوقی را سبب و وسیله قرار نمی‌دهد و هرکس ادعا کند بعضی از مخلوقات به اذن الله می‌توانند این امور مخصوص را انجام دهند پس دروغ گفته و دچار شرک تفویض شده است! سپس برای این اموری که بنا بر سخن او، ما لا یقدر علیه إلا الله است، «خلق کردن از عدم»، «زنده کردن»، «میراندن» و «شفا دادن» را مثال می‌زند.


▫️و فحوای کلام باطل و تخبط این شخص این است که می‌گوید: {هرکس بگوید فلان مخلوق به اذن الله می‌تواند خلق کند یا زنده کند یا بمیراند یا شفا دهد، اگرچه هم بگوید به اذن الله است، پس قدرت انجام این امور که جز الله بر آن قادر نبوده است (= ما لا يقدر علیه إلا الله بوده است) را به مخلوق تفویض کرده و در نتیجه مشرک شده است؛ اگرچه هم «به اذن الله» را گفته باشد}!
چرا که این شخص و همانندان او، ضابطه و قید «بإذن الله» و «من دون الله» را محک و مناط و معیار شناخت توحید و شرک نمی‌دانند؛ بلکه ضابطه در نزد آنها قاعدۀ نامنظم و نامنضبط و ناقص و غیرجامع و مانعِ: تقسیم امور به: «ما لا يقدر علیه إلا الله» و «ما يقدر علیه غیر الله» است؛ یعنی در نزد اینها امور دو بخش هستند، بخشی از آنها فقط خدا بر انجام آن قادر است، و بخشی دیگر از امور، علاوه بر خدا، غیر از خدا نیز همانند خدا بر انجام آن قادر هستند!
برای توضیح اشکالات این قاعده، به این مقاله مراجعه کنید: «مناط شرک نزد اهل سنت و وهابیت».

👈سپس شخص مذکور با کج فهمی ‌و جهالتش به شریعت، می‌آید و نسبت دادن مجازی انجام اموری مانند خلق کردن و شفا دادن و زنده کردن (که در نزد او و امثالش، فقط این بخش از امور، ما لا يقدر عليه إلا الله هستند؛ نه همۀ امور، درحالی که هیچ مخلوقی بر هیچ خلق و امری ولو بسیار کوچک، قادر نخواهد بود مگر به اذن الله توسط مخلوقی تحت عنوان اسباب را زوراً و بهتاناً تفویض می‌نامد.

🌺 در حالی که خداوند متعال می‌فرماید: ﴿وَمَا تَشَآءُونَ إِلَّآ أَن يَشَآءَ ٱللَّهُ رَبُّ ٱلۡعَٰلَمِينَ٢٩﴾ [التكوير: 29]
«و شما نمی‌خواهید مگر آنکه پروردگار جهانیان بخواهد».

🌺 و می‌فرماید: ﴿وَٱللَّهُ خَلَقَكُمۡ وَمَا تَعۡمَلُونَ٩٦﴾ [الصافات: 96]
«و الله شما را و آنچه را که انجام می‌دهید آفریده است».

🔹شیخ الاسلام ابن تیمیه رحمه الله می‌گوید: «أَفْعَالُ الْعِبَادِ مَخْلُوقَةٌ بِاتِّفَاقِ سَلَفِ الْأُمَّةِ وَأَئِمَّتِهَا كَمَا نَصَّ عَلَى ذَلِكَ سَائِرُ أَئِمَّةِ الْإِسْلَامِ: الْإِمَامُ أَحْمَد وَمَنْ قَبْلَهُ وَبَعْدَهُ حَتَّى قَالَ بَعْضُهُمْ: مَنْ قَالَ: إنَّ أَفْعَالَ الْعِبَادِ غَيْرُ مَخْلُوقَةٍ، فَهُوَ بِمَنْزِلَةِ مَنْ قَالَ: إنَّ السَّمَاءَ وَالْأَرْضَ غَيْرُ مَخْلُوقَةٍ وَقَالَ يَحْيَى بْنُ سَعِيدٍ الْعَطَّارُ: مَا زِلْتُ أَسْمَعُ أَصْحَابَنَا يَقُولُونَ أَفْعَالُ الْعِبَادِ مَخْلُوقَةٌ».
🔸ترجمه: «افعال بندگان، به اتفاق سلف و امامان امت، مخلوق می‌باشد، چنانکه سایر ائمۀ اسلام بر آن نص گذاشته‌اند، مانند امام احمد و کسانی که قبل از او و بعد از او بودند حتی بعضی از آنان می‌گویند: هرکس بگوید افعال بندگان مخلوق نیست مانند کسی است که می‌گویند آسمان و زمین مخلوق نیست و یحیی بن سعید العطار می‌گوید: پیوسته می‌شنیدم که اصحابمان می‌گفتند که افعال بندگان مخلوق است».
🗒 مجموع الفتاوی، ج 8 ص 406.
👈 اگر این شخص و امثال او، نسبت دادن مجازی اموری که در نزدشان ما لا يقدر علیه إلا الله است، به بعضی مخلوقات، آن هم به عنوان سبب و وسیله‌ای که به اذن الله هستند، را تفویض بنامند، پس ملزم می‌شود که برای مثال، نفس کشیدن، پلک زدن یا قدرت بلند کردن لیوان آب توسط بشر را نیز تفویض بنامند و باید بگویند خداوند قدرت انجام این امور را به بشر تفویض کرده است! چراکه ما لا یقدر علیه إلا الله نیست و غیر از خدا نیز بر آن مقدور است! که این عین شرک ورزی است.
▫️و نیز ملزم می‌شود که عیسی بن مریم علیه السلام را یا إله و مدعی إلهیت بداند و شریک بودن او با الله در إلهیت را قبول کند یا او را بخاطر ادعای انجام اموری که ما لا يقدر علیه إلا الله است تکفیر کند؛ چراکه عیسی، هم خلق کردن و هم زنده کردن و هم شفا دادن را مجازاً و تسبباً و به اذن الله به خودش نسبت داده است؛
ولی این شخص می‌گوید جز الله کسی بر انجام بر این امور قادر نیست و خداوند به مخلوقی اذن انجام آن را نداده است و نسبت دادن مجازی و تسببی انجام این امور به مخلوق، شرک و تفویض است!
در تخبط و تحجر عقول اهل تمرق و خوارج معاصر تأمل کن.

🌺﴿أَنِّيٓ أَخۡلُقُ لَكُم مِّنَ ٱلطِّينِ كَهَيۡ‍َٔةِ ٱلطَّيۡرِ فَأَنفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طَيۡرَۢا بِإِذۡنِ ٱللَّهِۖ وَأُبۡرِئُ ٱلۡأَكۡمَهَ وَٱلۡأَبۡرَصَ وَأُحۡيِ ٱلۡمَوۡتَىٰ بِإِذۡنِ ٱللَّهِۖ﴾ [آل عمران: 49]
«(عیسی گفت) من از گِل برای شما (چیزی) به شکل پرنده خلق می‌کنم، آنگاه در آن می‌دمم، پس به اذن الله پرنده‌ای می‌شود و به اذن الله کور مادر زاد و مبتلایان به برص (پیسی) را بهبودی می‌بخشم، و مردگان را زنده می‌کنم».

👈پس چنین چیزی تفویض نیست، بلکه اذن الهی است و تفویض شرک اکبر است چراکه در تفویض شخص معتقد است که خداوند قدرت بر انجام اموری را به مخلوقی واگذار کرده تا آن مخلوق خارج از اراده و مشیت و اذن و فرمان خداوند، خودش هرطور که خواست، امر و خلق کند؛ حال چه پلک زدن و نفس کشیدن و بلند کردن لیوان باشد، چه خلق کردن و زنده کردن و شفا دادن باشد.

و آیه تمانع و آیه فساد بیانگر شرک تفویض هستند؛
🌺چنانکه خداوند متعال می‌فرماید: ﴿مَا ٱتَّخَذَ ٱللَّهُ مِن وَلَدٖ وَمَا كَانَ مَعَهُۥ مِنۡ إِلَٰهٍۚ إِذٗا لَّذَهَبَ كُلُّ إِلَٰهِۢ بِمَا خَلَقَ وَلَعَلَا بَعۡضُهُمۡ عَلَىٰ بَعۡضٖۚ سُبۡحَٰنَ ٱللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ٩١﴾ [المؤمنون: 91]
«الله هرگز فرزندی بر نگزیده است، و هیچ إله (دیگری) با او نیست، (اگر چنین بود) آنگاه هر إله آنچه را که آفریده بود؛ می‌برد، و مسلماً بعضی بر بعضی دیگر برتری می‌جستند، الله منزه (و پاک) است از آنچه آن‌ها توصیف می‌کنند».

🌺و می‌فرماید: ﴿لَوۡ كَانَ فِيهِمَآ ءَالِهَةٌ إِلَّا ٱللَّهُ لَفَسَدَتَاۚ فَسُبۡحَٰنَ ٱللَّهِ رَبِّ ٱلۡعَرۡشِ عَمَّا يَصِفُونَ٢٢ لَا يُسۡ‍َٔلُ عَمَّا يَفۡعَلُ وَهُمۡ يُسۡ‍َٔلُونَ٢٣ أَمِ ٱتَّخَذُواْ مِن دُونِهِۦٓ ءَالِهَةٗۖ قُلۡ هَاتُواْ بُرۡهَٰنَكُمۡۖ﴾ [الأنبياء: 22-24]
«اگر در این دو (= آسمان و زمین) إله‌هایی جز الله بود، مسلماً هر دو (= آسمان و زمین) تباه می‌شدند (و نظام هستی به هم می‌خورد) پس منزّه است الله، پروردگار عرش، از آنچه آن‌ها توصیف می‌کنند(22) (او) از آنچه می‌کند، باز خواست نمی‌شود، و آنان باز خواست می‌شوند(23) آیا به جز او إله‌هایی را بر گزیده‌اند؟! بگو: دلیل تان را بیاورید».

📄و اینجا را بخوانید: «تفاوت تفویض با اذن الله» 

📕همچنین کتاب بسیار مهم «مجاز و حقیقت را بخوانید، تا متوجه نحوۀ تدبیر امور جهان هستی از طرف خداوند واحد و أحد بوسیلۀ هزاران اسباب مختلفش و تفاوت آن با شرک تفویض و تعدد آلهه در تدبیر جهان هستی را بدانید.

اللهم أرنا الحق حقا وأرزقنا اتباعه وأرنا الباطل باطلا وأرزقنا اجتنابه.

با تشکر: خادم کوچک اهل سنت و جماعت، مجاهد دین. 1398/08/14.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نصیحتی دلسوزانه برای صلاح مهدوی و هم فکرانش؛

    ♦️ چند سال پیش که وهابیان اهل غلو و افراط، احساس کردند که میدان برایشان خالی شده و تا آینده ای نزدیک بر دنیای اسلام مسلط می شوند، اهل ...