۱۳۹۲/۱۰/۰۲

پاسخ به شبهات ازدواج موقت (متعه)

پاسخ به شبهات ازدواج موقت (متعه)

نویسنده: مجاهد دین

قسمت اول
*مقدمه
* ازدواج موقت در فقه شیعه و تفاوت آن با ازدواج دائم

مقدمه:
بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و الصلاة والسلام علي رسول الله و علي آله و صحبه و سلم اما بعد:

خداوند در غریزه ی انسان علاقه به جنس مخالف را قرار داده است و راه رسیدن به خواسته های ذاتی و طبیعی انسان ها را نیز نگرفته است. خداوند برای ما ازدواج دائم و یا کنیزان را حلال قرار داده است و در مقابل زنا و ازدواج موقت را حرام قرار کرده است. خداوند میفرماید
«فَانكِحُواْ مَا طَابَ لَكُم»نساء 3 با زنانی که دوست دارید ازدواج کنید
«وَأَنكِحُوا الْأَیامَى مِنكُمْ وَالصَّالِحِینَ
مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِن یكُونُوا فُقَرَاء یغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ» نور 32
مردان و زنان مجرّد خود را و غلامان و كنيزان شايسته ( ازدواج ) خويش را به ازدواج يكديگر درآوريد اگر فقير و تنگدست باشند خداوند آنان را در پرتو فضل خود دارا و بي‌نياز مي‌گرداند . بي‌گمان خداوند داراي نعمت فراخ آگاه است .
پیامبر صلی الله علیه وسلم نیز میفرماید «النکاح سنتی فمن رغب عن سنتی فلیس منی» یعنی نکاح سنت من است و هر کس به سنت من عمل نکند از من نیست.
پس راه درست و سالم که متضمن بقای نسل و ارزش های جامعه و حفظ بنیان خانواده است را قرار داده و در مقابل زنا و و سفاح را حرام کرده است چون مایه ی ننگ خانواده ها و از هم پاشیدن بنیان خانواده و سپس جامعه میباشد. زنا دفع شهوتی ساعتیست که شهوت رانان برای ارضای شهوات خود حد و حدودات را زیر پا گذاشته و ارزش های اخلاقی را نادیده میگیرند برای همین خداوند ما را حتی از نزدیک شدن به زنا نیز منع میکند و میفرماید:
«وَلاَ تَقْرَبُواْ الزِّنَى إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاء سَبِیلاً» اسراء 32.
«یعنی هرگز نزدیک زنا نشوید که عملی بسیار زشت و راهی بسیار نادرست و ناپسند است».
اما متاسفانه امروزه جامعه شیعه با فتواهای عجیب و غریب زنا را لباسی اسلامی در تن کرده و آن را با دادن وعده ها و پاداش های بسیار زیاد مزین کرده اند و جامعه را علنا دعوت به فساد کرده اند و در شهر هایی مثل تهران و مشهد خانه های فساد (عفاف) باز کرده اند.
در این کتاب توضیح داده شده است که ازدواج موقت شیعه هیچ تفاوتی با زنا ندارد الا دو جمله ی عربی که بین زانی و زانیه رد و بدل میشود.
از تمام شیعیان عزیز و مخصوصا زنان شیعه که خواستار پاک دامنی و عفت هستند خواستارم که بعد از مطالعه ی این کتاب به ازدواج موقت پشت کرده و خود را در چنگال شهوت رانان قرار ندهند چرا که عذاب سخت الهی را در بر خواهد داشت و خداوند بخشنده و مهربان است و توبه بندگانش را میپذیرد.


ازدواج موقت در فقه شیعه و تفاوت آن با ازدواج دائم
خداوند میفرماید : وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجاً لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ 21:روم
و يكي از نشانه‌هاي خدا اين است كه از جنس خودتان همسراني را براي شما آفريد تا در كنار آنان بياراميد ، و در ميان شما و ايشان مهر و محبّت انداخت. مسلّماً در اين نشانه‌ها و دلائلي است براي افرادي كه مي‌انديشند .
و میفرماید:
فَانكِحُواْ مَا طَابَ لَكُم مِّنَ النِّسَاء مَثْنَى وَثُلاَثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ذَلِكَ أَدْنَى أَلاَّ. نساء:3
با زنان ديگري كه براي شما حلالند و دوست داريد ، با دو يا سه يا چهار تا ازدواج كنيد . اگر هم مي‌ترسيد كه نتوانيد ميان زنان دادگري را مراعات داريد ، به يك زن اكتفاء كنيد يا با كنيزان خود ازدواج نمائيد . اين ( كار ، يعني اكتفاء به يك زن ، يا ازدواج با كنيزان ) سبب مي‌شود كه كمتر دچار كجروي و ستم شويد و فرزندان كمتري داشته باشيد .
طبق این آیه خداوند به مردان اجازه داده است که تا چهار زن و یا با کنیزان ازدواج کنند.
واضح و آشکار است که زنان صیغه ای نه از چهار زن رسمی هستند و نه از کنیزان میباشند.
تفاوت زن صیغه ی موقت با زن صیغه ی دائم بسیار است که از آن جمله میتوان اشاره کرد به اینکه تعداد زنان صیغه ای در فقه شیعه به طور همزمان محدود به عدد خاصی نیست در حالی که زنان صیغه ی دائم از چهار نفر بیشتر نیستند.

از زراره روايت است كه ايشان مي فرمايند از امام جعفر صادق درباره ي متعه پرسيدم آيا زنان متعه شده جزو زنان چهار گانه اي هستند كه در قرآن ذكر شده اند ايشان فرمودند« تزوج منهن ألفا فإنهن مستأجرات» آن زنان مستاجره هستند اگر خواستي هزار تا از آنان را اجاره نما!!!!
الكافي ج5 ص 452 .و الاستبصار طوسي ج 3 ص 143 ، تهذيب الاحكام ج7 ص 259.
پس زنان صیغه ای زنان اجاره و کرایه ای هستند و منحصر به یک عدد خاص نیستند.
امروزه ازدواج موقت یک نوع تجارت برای زنان شیعه شده است و مغازه ی کسب و کارشان می باشد. و بعضی از این زنان شغلشان و منبع درامدشان نیز تنها در تن فروشی و زنا کردن البته با سرپوش اسلامی میباشد. به این شکل که ساعاتی و یا روز های خاصی را در مقابل مبالغی که دریافت میکنند و البته بدون با خبر کردن والدینشان از این عمل ، تن خود را در اختیار شهوت رانان قرار میدهند.
برای مثال این فتوای سیستانی را بخوانید

164 السؤال:
يوجد في مناطق تكون الحالة الاقتصادية فيها سيئة ، والنساء في هذه المناطق يتمتعن من أجل كسب المال فقط لا من أجل الشهوة .. فهل يجوز التمتع بهن ؟
الفتوى:
يجوز .
لینک فتوا: http://www.alseraj.net/ar/fikh/2/?TzjT8odmvl1075094365&151&180&6

یعنی: مناطقی هستند که در آن یک حالت اقتصادی بدی وجود دارد، و زنان در این مناطق ازدواج موقت میکنند تنها برای کسب مال و نه برای دفع شهوت... آیا این متعه ها جایز است؟ و در جواب میگوید جایز است.

سبحان الله. بر هیچ کسی پوشیده نیست که ازدواج موقتی که در صدر اسلام هم بود تنها در غزوات و برای دفع شهوات بود نه برای کسب و تجارت. و بیش از سه روز نیز جایز نبود.و به این شکل که این علمای شیعه اجازه ی باز کردن دکان هایی میدهد که در آن زنان شیعه با تن فروشی کسب درامد کنند نبوده است. و واقعا فرق چنین عملی با زنا کاران دوران جاهلیت در چیست؟ آنها نیز بر روی خانه هایشان علامتی نصب میکردند تا مردم بفهمند که آن زنان فاحشه هستند.

فرق دیگر ازدواج موقت با ازدواج دائم در نبود شاهد است. اسم کسی که صیغه میشود وارد شناسنامه ی فرد نمیشود. نیازی به ثبت در هیچ محلی ندارد و چه دختر و چه پسر برای عمل به این فاحشه ی اسلامی نیازی به اذن پدر و مادر خود ندارند به عبارت دیگر اذن پدر و ولی برای دختر شرط نیست.

برای مثال به فتاوای زیر از ایت الله گرامی توجه کنید



سوال کننده میگوید: من با خانومی باکره اشنا شدم و همدیگر را دوست داریم و میخواهیم با هم به دلیل گناه نکردن(!) ازدواج موقت انجام دهیم. خیلی تحقیق کردم در مورد این مسائل و در مورد نظر مراجع می خواستم بدونم که آیا اگر ما بخواهیم شما میتوانید برای ما عقد جاری کنید و به طور رسمی ما را زن و شوهر کنید؟
پاسخ حضرت آیت الله العظمی گرامی
خودتان صیغه را بخوانید در رساله ما هست.

سبحان الله!!!. اصلا نیازی هم به آخوندی و دفتر ازدواجی ندارد خودشان میخوانند.

در فتوایی دیگر میگوید

لینک فتوا:
http://www.ayat-gerami.ir/data.asp?L=1&id=2746

با سلام پسری هستم 26 ساله و دانشجوی کارشناسی ارشد علاقمند به یک دختر شدم و میخواستم تا موقعی که شرایط ازدواج برای هر دوی ما که داشنجو هستیم فراهم شود یک صیغه ی محرمیت موقت بدون اذن پدرایشان بخوانیم و بنویسیم در حالی که این دختر باکره و صلاح و فساد خویش را تشخیص میدهد میخواستم بدونم از نظر مرجع محترم و عالیقدر آیا صیغه ما بدون اذن پدرایشان صحیح می باشد یا نه؟
پاسخ حضرت آیت الله العظمی گرامی:
بنظر ما صحیح میباشد لیکن مراقب باشید ایذاء پدر و مادر نشود و نیز آبروی خودش صدمه نبیند به رساله اینجانب مسئله 2603 رجوع کنید.

سبحان الله!!! در این فتوا نیز دختر باکره را بدون اذن پدر و مادرش صیغه میکنند.

طوسي هم مي گويد: ولا بأس أن يتمتع الرجل بالفاجرة،...وليس على الرجل أن يسألها: هل لها زوج أم لا... وإن كانت بالغا وقد بلغت حد البلوغ، وهو تسع سنين إلى عشر، جاز له العقد عليها من غير إذن أبيها.

النهاية في مجرد الفقه والفتاوى لشيخ الطائفة أبي جعفر محمد بن الحسن بن علي الطوسي 385 - 460 ه‍ صفحه 490. انتشارات قدس محمدي قم خيابان ارم پاساژ قدس

یعنی: مشکلی نیست در متعه ی زن فاجره... برای مرد درست نیست درباره ی وضعیت تاهل وی سوال کند که ایا او زوجی دیگر دارد یا نه... و اگر زن بالغ بود بین نه تا ده سال جایز است که با او عقد کرد بدون اذن پدرش.

اصلا تفاوتی بین زنا و ازدواج موقت وجود ندارد.

تصور کنید دختر و پسری میخواهند زنا کنند و چون شرایط ازدواج موقت کاملا شبیه زنا کردن است، یعنی مثلا نیاز به طلاق ندارد و ارث نمیبرند و زمانش محدود است و نیازی به شاهد ندارد و ... این دختر و پسر خلاف کار برای اینکه کارشان زنا نشود این جملات را با هم رد و بدل میکنند. مثلا توافق میکنند بر یک ساعت سر 50 هزار تومان
دختر میگوید: متعتک نفسى المدة المعلومة على المهر المعلوم
پسر هم میگوید: قبلت هكذا
عجیب این است که اگر این اوراد را نمیخواندند کارشان زنا میشد اما اگر این اوراد بخوانند نه تنها زنا نیست بلکه بهشت را بر خود واجب کرده اند(1) و به مقام حسین علیه السلام نیز میرسند(2) و از هر قطره ی آبی که بعد از غسل گرفتن میچکد هفتاد ملائکه به وجود می آید و برایشان طلب مغفرت و دعای خیر میکنند(3)!!!
(1) المتعة من اعظم اسباب دخول الجنة بل انها توصلهم الى درجة تجعلهم يزاحمون الانبياء مراتبهم في الجنة.( المرجع : كتاب من لايحضره الفقيه 3 :366 )
(2) تفسير منهج الصادقين للملا الكاشاني 2/493
(3) عن رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم قال: قال الله عز وجل : إني غفرت للمتمتعين من النساء ! المستدرك (مستدرك الوسائل)الجزء 14 ص 452.( وانظر: كتاب من لايحضره الفقيه 3 :366 )

پس به عینه ازدواج موقت زنای شرعی میباشد.

تصور کنید دختر و پسری در خانه ای مشغول زنا کردن هستند سپس به ناگاه اولیای انها و یا پلیس آنها را کشف میکند و آنها را به جرم زنا میخواهد دستگیر کند . در این لحظه دختر و پسر نه تنها شرمگین نمیشوند بلکه با تمام حق به جانبی آنها را متهم میکنند و به خاطر اینکه قصد بی آبرو کردن آنها را داشته اند از آنها شکایت نیز میکنند و میگویند ما ازدواج موقت یک ساعته کرده بودیم. پس به همین منوال نه تنها زنای آنها ثابت نمیشود بلکه ازدواج موقت حیله ای شرعی و بسیار کثیف برای ترویج زنا در جامعه است.وسیله ای برای بی ناموس کردن دختران ساده لوح و شهوت رانی مردان فاسد الاخلاق. ازدواج موقت را جز فاجران کسی انجام نمیدهد و نه تنها جامعه را سالم نگه نمیدارد بلکه فساد اخلاقی و قباحت فکری در اذهان جامعه ایجاد میکند. طوری که همه در فکر زنای یک ساعتی با مهر اسلامی خواهند بود. و بعضی ها هم مغازه تن فروشی باز میکنند و در قبال هر ساعت استمتاع پول های کلانی دریافت میکنند. ازدواج موقت کم کم دختر باکره ای را در جامعه باقی نخواهد گذاشت.
آیا فرقی بین آن زنا کاری که تنها اوراد و کلماتی عربی بر زبان نیاورده با دختر و پسری که ازدواج موقت میکنند وجود دارد؟ وجه تمایز این دو تنها دو جمله ی عربی میباشد.

علمای شیعه به همین مقدار اکتفا نکرده اند بلکه اهتمام و عزم بسیار زیادی برای نشر فساد در جامعه دارند و راه را برای فساد بیشتر در داخل چت روم ها و مسنجر ها نیز باز کرده اند. و اجازه به کاربران داده اند تا از طریق چت کردن صیغه نامه را تایپ کنند و سپس پشت کامپیوتر هایشان با هم به بحث های غیر اخلاقی و حرام بپردازند و عکس و فیلم برای یکدیگر بفرستند و از وبکم استفاده کنند.
به این فتوا از آیت الله العظمی سید محمد صادق روحانی دقت کنید


سوال:
آیا صیغه محرمیت از طریق چت، برای هم بنویسیم، باعث محرمیت میشود( با رعایت تعیین مدت و مهریه)؟
جواب: باسمه جلت اسمائه
بله، به شرط آنکه قصد و نیت واقعی طرفین، انشاء زوجیت باشد، نه مجرد وعده و قرار دوستی گذاشتن.
لینک فتوا:
http://www.istefta.net/question/5253

تفاوت های بسیار زیاد دیگری نیز بین ازدواج موقت با دائم است. در ازدواج دائم اذن پدر یا ولی او واجب است. همچنین واجب است سوال شود که زنی که میخواهیم با او ازدواج دائم بکنیم خود شوهری دارد یا نه، ولی در صیغه ی موقت نیازی به چنین سوالاتی نیست

و چنین فتواهایی را به امام جعفر صادق و دیگر امامان بزرگوار علیهم السلام به دروغ نسبت داده اند
برای مثال:
عن أبان بن تغلب قال : قلت لأبي عبد الله إني أكون في بعض الطرقات فأرى المرأة الحسناء و لا آمن أن تكون ذات بعل أو من العواهر . قال : ليس عليك هذا !! إنما عليك أن تصدِّقها في نفسها !!! الكافي جلد 5 ص462 .
وعن فضل مولى محمد بن راشد قال : قلت لأبي عبد الله: إني تزوجت امرأة متعة ، فوقع في نفسي أن لها زوجا ففتشت عن ذلك فوجدت لها زوجا !!! قال (أي أبو عبد الله ): لم فتَّشت . ؟!!!
التهذيب الجزء 7 ص 253 وفي الوسائل الجزء 21 ص 31. وانظر الاستبصار للطوسي 3 :145 ، الكافي في القروع 5 :463 )

از فضل مولي محمد بن راشد روايت است كه مي فرمايد من از امام جعفر صادق پرسيدم من با يك زني متعه نمودم و سپس در قلبم اين سوال پيش آمد كه مبادا او شوهر داشته باشد و سپس پس از تحقيق او را شوهر دار يافتم امام جعفر صادق فرمودند: متعه او اشكالي نداشت چرا از ازدواج او تحقيق به عمل آوردي نيازي به آن نبود!!!
به به!!!

از مهران بن محمد روايت است كه مي فرمايد به امام جعفر صادق گفته شد: فلاني زني را متعه نموده است و او از اينكه مبادا زن شوهر داشته باشد تحقيق كرد امام صادق فرمودند چرا تحقيق نموده است نيازي به تحقيق نيست نكاح و متعه او جايز است. التهذيب 2/187.

از علمای شیعه سوال دارم آیا این ازدواج موقتی که مراجع بزرگ شیعه از قدیم و جدیدشان به آن فتوا میدهند آیا همان ازدواج موقتی که در حالت اضطرار آن هم در جنگ هایی که زنان نبودند و برای دفع شهوت انجام میشد است ؟

لطفا به این فتوا دقت کنید:


سلام علیکم
با عرض احترام و ارادت بنده جوانی 28 ساله هستم که در منزل یکی از اقوام در تهران زندگی میکنم، ایشان دختری 14 ساله دارند که گاهی من به ایشان در امور درسی کمک میکنم.
به علت علاقه ای که بین من و ایشان ایجاد شده و رضایت خودش خودمان به صورت مخفیانه(!) عقد موقت خوانده ایم و رابطه جنسی هم داشته ایم. البته شرط کرده ایم که ایشان باکره باقی بماند.
این ارتباط که ما داریم آیا صحیح است یا باید جدا شده و توبه کنیم.
پاسخ:
بسم تعالی: اگر دختر رشد فکری دارد و مراقب مصالح خود می باشد، به شرط اخفاء امر که موجب هتک حیثیت دختر نشود و پدر و مادر هم اذیت نشوند( هر چند به خاطر بی اطلاعی) اشکالی ندارد.
و اما در این سن تشخیص اینکه ایشان رشد فکری دارد یا خیر با شماست.

سبحان الله. فرق عمل این دختر و پسر که صیغه کرده اند و سپس زنا کرده اند با عمل دختر و پسری که صیغه نکرده اند و زنا کرده اند در چیست؟ تنها کلمات و اورادی عربی را بر زبان نیاورده اند همین.
آیا مدعیان تشیع همین فتاوا را برای دختران و همسران خود نیز میپسندند؟ یعنی راضی هستند که یکی بدون اجازه از خودش دخترش را صیغه کند؟ یا همسرش را صیغه کند و از وضعیت تاهلش سوالی نکند چراکه نیازی به سوال کردن نیست؟

آیا آنچه را که برای دیگران میپسندند برای خود نیز میپسندند؟

تفاوت های بسیار دیگری در بین ازدواج دائم و موقت وجود دارد برای مثال زن و مرد در ازدواج موقت از یکدیگر ارث نمیبرند، نیازی به طلاق ندارد و بعد از گذشتن مدت، خود به خود نکاح فسخ میشود.

خداوند رستگاران را چنین معرفی میکند:
﴿قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ * الَّذِينَ هُمْ فِي صَلاتِهِمْ خَاشِعُونَ * وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ * وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ * وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ * إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ * فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاءَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ﴾. [المومنون / 1-7[

«براستي كه اهل ايمان به پيروزي و رستگاري رسيدند. همان كسانيكه در نمازهاي خود خاشع و فروتن هستند. و از امور بيهوده و باطل روي گردانند. و همان كسانيكه زكات اموال خود را مي پردازند. و همان كسانيكه فرجهاي خود را بجز از همسران و كنيزان خويش محفوظ نگاه مي دارند كه در اين صورت بر آنان هيچ ملامت و سرزنشي نيست. اما آنانيكه بجز اين راه (آميزش با همسر و كنيز) راه ديگري در پيش گيرند، متعدي و و متجاوز هستند.»

خداوند به صراحت در این آیه میگوید که مومنان رستگار شده کسانی هستند که فرج هایشان را محافظت میکنند مگر بر همسران و کنیزانشان.
پس ثابت شد که زنان متعه شده جزو چهار زن ازدواج دائم نیستند و میتوان بی شمار زن متعه شده داشت. و همچنین زنان متعه شده از کنیزان نیستند. برای اینکه کنیز ملک صاحبش است قابل خرید و فروش است و در فقه شیعه حتی کنیز را میتوان بخشید. پس زن صیغه ای تفاوت های آشکاری با کنیزان دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نصیحتی دلسوزانه برای صلاح مهدوی و هم فکرانش؛

    ♦️ چند سال پیش که وهابیان اهل غلو و افراط، احساس کردند که میدان برایشان خالی شده و تا آینده ای نزدیک بر دنیای اسلام مسلط می شوند، اهل ...