بررسی شان نزول آیه 55 سوره مائده در کتب اهلسنت ( قسمت ششم،«آخر»)
نویسنده: مجاهد دین
کتاب بعدی المناقب میباشد.
نویسنده ی آن :الموفق بن احمد البكري المكي الحنفي الخوارزمي (484 هـ - 568 هـ ) در فروع و فقه حنفی مذهب و در اصول و عقیده اشعری مذهب میباشد.
روایت اول:
أخبرنا الإمام الأجل شمس الائمة سراج الدين أبو الفرج محمد بن أحمد المكي ـ أدام الله سموه ـ أخبرنا الشيخ الامام الزاهد أبو محمد اسماعيل بن علي بن اسماعيل ، حدثنا السيد الاجل الامام المرشد بالله أبو الحسين يحيى بن الموفق بالله ، أخبرنا أبو أحمد محمد بن علي المؤدب المعروف بالمكفوف بقراءتي عليه ـ أخبرنا أبو محمد عبد الله بن محمد بن جعفر ، أخبرني الحسين بن محمد بن أبي هريرة ، حدثنا عبد الله بن عبد الوهاب ، حدثنا محمد بن الاسود ، عن مروان بن محمد ، عن محمد بن السائب ، عن أبي صالح ، عن ابن عباس رضي الله عنه قال : أقبل عبد الله بن سلام ومعه نفر من قومه ممن قد آمنوا بالنبي 9 فقالوا : يا رسول الله ان منازلنا بعيدة وليس لنا مجلس ولا متحدث دون هذا المجلس ، وان قومنا لما رأونا آمنا بالله ورسوله وصدقنا رفضونا وآلوا على أنفسهم أن لا يجالسونا ولا يواكلونا ولا يناكحونا ولا يكلمونا ، فشق ذلك علينا ، فقال لهم النبي : « انما وليكم الله ورسوله والذين آمنوا الذين يقيمون الصلاة ويؤتون الزكاة وهم راكعون « ثم ان النبي خرج إلى المسجد والناس بين قائم وراكع ، وبصر بسائل فقال له النبي هل أعطاك احد شيئا؟ قال : نعم ، خاتماً من ذهب. فقال النبي : من اعطاك؟ قال : ذلك القائم واومى بيده إلى علي ، فقال النبي : على أي حال اعطاك هو؟ قال : اعطاني وهو راكع فكبر النبي ، ثم قرأ : « ومن يتولى الله ورسوله والذين آمنوا فان حزب الله هم الغالبون » [
نام کتاب : المناقب- نویسنده : الموفق بن احمد البكري المكي الحنفي الخوارزمي جلد : 1 صفحه : 264
در این روایت نیز محمد بن السائب الکلبی که ضعیف و متهم به کذب میباشد وجود دارد
به راوی هفتم از روایت چهارم در کتاب مناقب علی لابن المغازی در بالا مراجعه کنید
و برای اطلاعات بیشتر نیز باید گفت که علمای حدیث معتقد هستند که هر آنچه که محمد بن السائب از ابی صالح روایت کرده کذب می باشد :
قَال: متروك وهو القائل : كل ما حدثت عَن أبي صالح كذب. (السنن : 4 / 130) ، وذَكَره أبو نعيم في "الضعفاء "وَقَال : عَن أبي صالح أحاديثه موضوعة (الترجمة 210). وَقَال الحاكم أبو عبد الله : أحاديثه عَن أبي صالح موضوعة (المدخل إلى الصحيح ، 195). وَقَال ابن حجر في "التهذيب : قال علي بن الجنيد والحاكم أبو أحمد : متروك. وَقَال الساجي : متروك الحديث وكان ضعيفا جدا لفرطه في التشيع (9 / 180) وَقَال في "التقريب" : متهم بالكذب ورمي بالرفض. قال بشار : وما زلت أتعجب من سبب رواية الثقات عنه !
و همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم ابو صالح نیز اصلا از ابن عباس چیزی نشنیده است و هر آنچه به ابن عباس نسبت داده دروغ میباشد.
قال ابن حبان : وضوح الكذب فيه أظهر من أن يحتاج إلى الإغراق فى وصفه ، روى
عن أبى صالح التفسير ، و أبو صالح لم يسمع من ابن عباس ، لا يحل الاحتجاج به .
الكتاب : تهذيب التهذيب- المؤلف : ابن حجر العسقلاني ج:9 ص:159
روایت دوم:
وأخبرنا الشيخ الزاهد أبو الحسن علي بن أحمد العاصمي ، أخبرنا القاضي الامام شيخ القضاة اسماعيل بن أحمد الواعظ ، أخبرنا والدي أبو بكر أحمد بن الحسين البيهقي ، أخبرنا أبو عبد الله الحافظ ، أخبرنا أبو عبد الله محمد بن عبد الله الصفار ، حدثنا أبويحيى عبد الرحمان بن سلم الرازي الاصبهاني ، حدثنا يحيى بن حريش ، حدثنا يحيى بن عبد الله بن عمر ، قال حدثني أبي ، عن أبيه ، عن جده علي بن أبي طالب قال : نزلت هذه الآية على رسول الله : « انما وليكم الله ورسوله والذين آمنوا الذين يقيمون الصلاة ويؤتون الزكاة وهم راكعون » فخرج رسول الله ودخل المسجد والناس يصلون ما بين راكع وقائم ، وإذا سائل ، قال له : يا سائل اعطاك احد شيئاً؟ قال : لا ، الا هذا الراكع لعلي اعطاني خاتما
بررسی رجال
این روایت شبیه همان روایتی است که حاکم در معرفة علوم الحديث آورده است و خطا و اشتباه نویسنده ی کتاب در نام راویان رخ داده است. احتمالا در هنگام رونویسی از کتاب یا ناخوانا بودن به این شکل عوض شده باشد. برای مثال یحیی بن الضریس را یحیی بن حریش گفته و عیسی بن عبد الله را یحیی بن عبد الله نوشته است.
عيسى بن عبد الله بن محمد بن عمر بن علي بن أبي طالب العلوي.
قال الدارقطني: متروك الحديث
وقال ابن حبان: يروى عن آبائه أشياء موضوعة، فمن ذلك: عن أبيه، عن جده، عن علي: كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يعجبه النظر إلى الحمام الاحمر والاترج.
عيسى بن عبد الله بن محمد بن عمر بن علي بن أبي طالب كوفي قال ابن حبان يروي عن أبيه عن آبائه موضوعة وقال يهم ويخطئ فبطل الأحتجاج به وقال الدارقطني عيسى هذا يقال له ( مبارك ) وهو متروك الحديث
الكتاب : الضعفاء والمتروكين- المؤلف : عبد الرحمن بن علي بن محمد بن الجوزي أبو الفرج- ج:2 ص:240
عيسى بن عبد الله بن محمد بن عمر بن علي بن أبي طالب روى عن أبيه عن آبائه أحاديث مناكير لا يكتب حديثه لا شيء
[ كتاب الضعفاء - الأصبهاني ] ج:1 ص:122
عيسى بن عبد الله بن محمد بن عمر بن علي بن أبي طالب - كوفي قال ابن عدي : عامة ما يرويه لا يتابع عليه
الكتاب : مختصر الكامل في الضعفاء- المؤلف : تقي الدين أحمد بن علي المقريزي- رقم 1389 ص572
عيسى بن عبد الله بن محمد بن عمر بن علي بن أبي طالب من أهل الكوفة يروي عن أبيه عن آبائه أشياء موضوعة لا يحل الاحتجاج به كأنه كان يهم ويخطيء حتى كان يجيء بالأشياء الموضوعة عن أسلافه فبطل الاحتجاج بما يرويه
[ المجروحين - ابن حبان ] رقم 711 ج:2 ص: 121
کتاب بعدی:
الكتاب: تاريخ دمشق
المؤلف: أبو القاسم علي بن الحسن بن هبة الله المعروف بابن عساكر (المتوفى: 571هـ)
روایت موجود:
أخبرنا خالي أبو المعالي القاضي أنا أبو الحسن الخلعي أنا أبو العباس أحمد بن محمد الشاهد نا أبو الفضل محمد بن عبد الرحمن بن عبد الله بن الحارث الرملي أنا القاضي حملة بن محمر نا أبو سعيد الأشج نا أبو نعيم الأحول عن موسى بن قيس عن سلمة قال تصدق علي بخاتمه
تاريخ دمشق ج:42 ص: 357
این رویات در تفسیر ابن ابی حاتم و تفسیر ابن کثیر و روح المعانی نیز به همین سند آمده است.
این روایت به خاطر موسی بن قیس ضعیف میباشد که قبلا بررسی شد و همچنین سند حدیث منقطع میباشد و سلمه بن کهیل مستقیما از علی بن ابیطالب روایت کرده است در حالی که در سال 47 هجری به دنیا آمده است.
*
کتاب بعدی تفسیر ابن کثیر میباشد
الكتاب : تفسير القرآن العظيم
المؤلف : أبو الفداء إسماعيل بن عمر بن كثير القرشي الدمشقي [ 700 -774 هـ ]
در اینجا آنچه را که در زیر این آیه نوشته است ذکر میکنیم
وقوله تعالى " إنما وليكم الله ورسوله والذين آمنوا " أي ليس اليهود بأوليائكم بل ولايتكم راجعة إلى الله ورسوله والمؤمنين وقوله " الذين يقيمون الصلاة ويؤتون الزكاة " أي المؤمنون المتصفون بهذه الصفات من إقام الصلاة التي هي أكبر أركان الاسلام وهي عبادة الله وحده لا شريك له وإيتاء الزكاة التي هي حق المخلوقين ومساعدة للمحتاجين من الضعفاء والمساكين. وأما قوله " وهم راكعون ". فقد توهم بعض الناس أن هذه الجملة في موضع الحال من قوله " ويؤتون الزكاة " أي في حال ركوعهم ولو كان هذا كذلك لكان دفع الزكاة في حال الركوع أفضل من غيره لانه ممدوح وليس الامر كذلك عند أحد من العلماء ممن نعلمه من أئمة الفتوى
یعنی: وقول خداوند "همانا ولی شما الله و رسولش و مومنان هستند" یعنی یهود اولیای شما نیستند بلکه دوستی شما بر میگردد به الله و رسولش و مومنان. و قول خداوند " کسانی که نماز به پا میدارند و زکات میدهند" یعنی مومنانی که موصف به این صفات هستند کسانی که نماز به پا میدارند نمازی که بزرگترین ارکان اسلام است و عبادت الله یکتا و بدون شریک میباشد و دادن زکات که حق مخلوق های خداست و کمک به محتاجین از ضعیفان و نیازمندان می باشد. اما قول خداوند " و آنها از رکوع کنندگان هستند" پس به راستی که و متاسفانه بعضی از مردم دچار توهم شده اند و فکر میکنند که این جمله در موضح حال از جمله " و زکات میدهند" میباشد.یعنی در حال رکوعشان. و اگر این چنین میبود پس باید دادن زکات در حال رکوع افضل و بهتر از غیر این حالت میبود به این خاطر که طبق آیه چنین زکات دادنی مدح شده است و چنین برداشتی از آیه نبوده است در نزد احدی از علمایی که از اهل فتوا میباشند.
وحتى إن بعضهم ذكر في هذا أثرا عن علي بن أبي طالب أن هذه الآية نزلت فيه وذلك أنه مر به سائل في حال ركوعه فأعطاه خاتمه
یعنی: و حتی بعضی از انان در این مورد اثری را از علی بن ابی طالب ذکر کرده اند که این آیه درباره ی او نازل شده است یعنی اینکه سائلی در حال رکوع از او سوال کرد و انگشترش را به او داد.
وقال ابن أبي حاتم حدثنا الربيع بن سليمان المرادي حدثنا أيوب بن سويد عن عتبة بن أبي حكيم في قوله " إنما وليكم الله ورسوله والذين آمنوا " قال هم المؤمنون وعلي بن أبي طالب.
معنی: ابن ابى حاتم گفت: ربيع بن سليمان مرادى، از ايوب بن سويد، از عتبة بن ابى حكيم نقل كرد كه درباره آيه «انّما وليكم الله ورسوله...» گفت: آنان مؤمنان و على بن أبى طالب عليه السلام هستند.
وحدثنا أبو سعيد الاشج حدثنا الفضل بن دكين أبو نعيم الاحول حدثنا موسى بن قيس الحضرمي عن سلمة بن كهيل قال تصدق علي بخاتمه وهو راكع فنزلت " إنما وليكم الله ورسوله والذين آمنوا الذين يقيون الصلاة ويؤتون الزكاة وهم راكعون "
معنی: و ابوسعيد اشج، از فضل بن دُكَين (ابونعيم احول)، از موسى بن قيس حضرمى، از سلمة بن كهيل نقل كرد كه گفت: على عليه السلام در حال ركوع انگشتر خود را تصدّق فرمود، سپس اين آيه نازل شد: «همانا سرپرست شما فقط خدا و رسول او و مؤمنانى هستند كه نماز را به پا مى دارند و در حال ركوع زكات مى دهند».
در اینجا دو روایت تفسیر ابن ابی حاتم را ذکر کرده که قبلا بررسی شد و به علت ایوب بن سوید و عتبه بن ابی حکیم و موسی بن قیس و سلمه بن کهیل این دو روایت ضعیف میباشد و به آن احتجاج نمیشود. به تفسیر ابن ابی حاتم در بالا مراجعه شود.
وقال ابن جرير حدثني الحارث حدثنا عبد العزيز حدثنا غالب بن عبد الله سمعت مجاهدا يقول في قوله " إنما وليكم الله ورسوله " الآية نزلت في على بن أبي طالب تصدق وهو راكع.
و ابن جرير گفت: حارث از عبدالعزيز، از غالب بن عبدالله حديث كرد كه از مجاهد درباره آيه «انّما وليكم الله ورسوله...» شنيدم كه گفت: درباره على بن أبى طالب عليه السلام نازل شده است، زيرا ايشان در حال ركوع صدقه داد.
در اینجا نیز روایت جامع البیان طبری شماره 12214 را ذکر میکند که ضعیف میباشد و قبلا بررسی شد و در آن غالب بن عبید الله وجود دارد که ضعیف میباشد.
وقال عبد الرزاق حدثنا عبد الوهاب بن مجاهد عن أبيه عن ابن عباس في قوله " إنما وليكم الله ورسوله " الآية. نزلت في علي بن أبي طالب. عبد الوهاب بن مجاهد لا يحتج به.
معنی: و عبدالرزاق گفت: عبدالوهاب بن مجاهد، از پدرش، از ابن عباس نقل كرد كه درباره آيه «انّما وليكم الله ورسوله...» گفت: در شأن على بن أبى طالب عليه السلام نازل شده است. به روايت هاى عبدالوهاب بن مجاهد احتجاج نمى شود.
این روایت را نیز چندین بار بررسی کردیم و عبد الوهاب بن مجاهد کذاب است و روایتش ترک میشود.
و خود ابن کثیر نیز نوشته است که عبد الوهاب به روایتش احتجاج نمیشود.
ورواه ابن مردويه عن طريق سفيان الثوري عن أبي سنان عن الضحاك عن ابن عباس قال كان علي بن أبي طالب قائما يصلي فمر سائل وهو راكع فأعطاه خاتمه فنزلت " إنما وليكم الله ورسوله " الآية. الضحاك لم يلقى ابن عباس
معنی: و ابن مردويه، از طريق سفيان ثورى، از ابو سنان، از ضحّاك، از ابن عباس روايت كرد كه گفت: على بن أبى طالب عليه السلام به نماز ايستاده بود. در حالى كه ايشان در ركوع بود، سائلى از كنارش گذشت، سپس ايشان انگشترش را به او اعطا كرد و اين آيه نازل شد: «انّما وليكم الله ورسوله...». ضحّاك در سند اين روايت، ابن عباس را ملاقات نكرده است.
در اینجا نیز ابن کثیر روایت را رد میکند و قبول ندارد و خودش میگوید که الضحاک ابن عباس را ندیده است و به او نرسیده است.
و جرح و تعدیل الضحاک بن مزاحم چنین است:
الاسم : الضحاك بن مزاحم الهلالى ، أبو القاسم ، و يقال أبو محمد ، الخراسانى ، ( أخو محمد بن مزاحم ، و مسلم بن مزاحم )
قال المزي في تهذيب الكمال :
روى عن . . . . ، و أبى هريرة ، و قيل : لم يثبت له سماع من أحد من الصحابة .
و قال أبو قتيبة سلم بن قتيبة ، عن شعبة : قلت لمشاش : الضحاك سمع من ابن عباس ؟ قال : ما رآه قط .
و قال أبو داود الطيالسى ، عن شعبة : حدثنى عبد الملك بن ميسرة ، قال : الضحاك
لم يلق ابن عباس
و قال على ابن المدينى ، عن يحيى بن سعيد : كان شعبة لا يحدث عن الضحاك بن
مزاحم ، و كان ينكر أن يكون لقى ابن عباس قط .
و قال على فى موضع آخر ، عن يحيى بن سعيد : كان الضحاك عندنا ضعيفا .
وقال بن حبان أما رواياته عن أبي هريرة وابن عباس وجميع من روى عنه ففي ذلك كله نظر
پس همانطور که میبینیم الضحاک هیچ یک از اصحاب را ندیده است و به دروغ این روایت را به ابن عباس نسبت داده است.
در ضمن رجال قبل از سفیان نیز در روایت حذف شده اند و سند آن کامل نیست و ما نمیدانیم در سلسله سند چه کسانی وجود دارد.
وروى ابن مردويه أيضا من طريق محمد بن السائب الكلبي وهو متروك عن أبي صالح عن ابن عباس قال خرج رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم - إلى المسجد والناس يصلون بين راكع وساجد وقائم وقاعد وإذا مسكين يسأل فدخل رسول الله - صلى الله عليه وآله وسلم - فقال أعطاك أحد شيئا ؟ قال نعم قال من ؟ قال ذلك الرجل القائم قال " على أي حال أعطاكه ؟ قال وهو راكع قال وذلك علي بن أبي طالب قال فكبر رسول الله صلى الله عليه وسلم عند ذلك وهو يقول " من يتول الله ورسوله والذين آمنوا فإن حزب الله هم الغالبون "وهذا إسناد لا يقدح به
معنی: و ابن مردويه هم چنين از طريق محمّد بن سائب كلبى ـ كه متروك است ـ از ابو صالح، از ابن عباس روايت كرد كه گفت: رسول خدا صلى الله عليه وآله به سوى مسجد رفت در حالى كه مردم نماز ]نافله[ مى خواندند و در ركوع و سجود بودند و برخى ايستاده و برخى نشسته بودند. در اين هنگام مسكينى كمك خواست. رسول خدا صلى الله عليه وآله داخل ]مسجد[ شدند و فرمودند: آيا كسى چيزى به تو عطا كرد؟ گفت: آرى. فرمود: چه كسى؟ عرضه داشت: «آن مردى كه ايستاده است». فرمود: در چه حالتى به تو عطا كرد؟ عرضه داشت: «در حال ركوع». گفت: «و آن على بن ابى طالب عليه السلام بود». پس رسول خدا صلى الله عليه وآله در اين هنگام تكبير گفتند در حالى كه ]اين آيه را قرائت[ مى فرمود: «و هركس از خدا و رسول و مؤمنان روى گرداند ]مغلوب است[ پس به درستى كه حزب خداوند پيروز و غالب است». به اين اسناد قدح و خدشه اى نمى توان كرد.
در این روایت نیز خود ابن کثیر درباره ی رجال آن صحبت کرده است و ما نیز قبلا این روایت را بررسی کردیم که به علت محمد بن سائب و ابو صالح ضعیف و باطل میباشد و ارزش استناد کردن ندارد و نمیتوان اصول و قواعد دین را از چنین روایات موضوع و متروکی گرفت.
ثم رواه ابن مردويه من حديث علي بن أبي طالب رضي الله عنه نفسه وعمار بن ياسر وأبي رافع وليس يصح شئ منها بالكلية لضعف أسانيدها وجهالة رجالها.
معنی: سپس ابن مردويه آن را، از حديث خود حضرت على بن أبى طالب عليه السلام و عمار بن ياسر و ابو رافع روايت مى كند و به طور كلّى به دليل ضعف سند و مجهول بودن راويان آن، چيزى از آن صحيح نيست.
در اینجا نیز باز ابن کثیر میگوید « هیچ یک از اینها صحیح نمیباشد به کلی به خاطر ضعف سندشان و جهالت به حال راویان»
ثم روى بإسناده عن ميمون بن مهران عن ابن عباس في قوله " إنما وليكم الله ورسوله " نزلت في المؤمنين وعلي بن أبي طالب أولهم.
سپس به سند خود از ميمون بن مهران، از ابن عباس درباره آيه «انّما وليكم الله ورسوله...» نقل مى كند كه درباره مؤمنان نازل شده و على بن ابى طالب عليه السلام نخستين آنان است.
وقال ابن جرير حدثنا هناد حدثنا عبدة عن عبد الملك عن أبي جعفر قال سألته عن هذه الآية " إنما وليكم الله ورسوله والذين آمنوا الذين يقيمون الصلاة ويؤتون الزكاة وهم راكعون " قلنا من الذين آمنوا ؟ قال الذين آمنوا. قلنا بلغنا أنها نزلت في علي بن أبي طالب قال علي من الذين آمنوا.
معنی: ابن جرير نيز گفت: هنّاد و عبدة، از عبدالملك، از ابو جعفر نقل كردند كه از او درباره آيه «انّما وليكم الله ورسوله...» سؤال كرديم و گفتيم: ]منظور از[ «الذين آمنوا» چه كسانى هستند؟ گفت: مراد مؤمنان هستند. گفتيم: به ما رسيده كه اين آيه درباره على بن ابى طالب عليه السلام نازل شده است. گفت: على عليه السلام از كسانى است كه ايمان آورده اند.
وقال أسباط عن السدي نزلت هذه الآية في جميع المؤمنين ولكن علي بن أبي طالب مر به سائل وهو راكع في المسجد فأعطاه خاتمه وقال علي بن أبي طلحة الوالبي عن ابن عباس عن أسلم فقد تولى الله ورسوله والذين آمنوا.
اسباط نيز از سدّى نقل كرد كه گفت: اين آيه درباره همه مؤمنان نازل شده است وليكن هنگامى كه على بن ابى طالب عليه السلام در مسجد در ركوع بود، سائلى از كنار او گذشت و ايشان انگشترش را به وى عطا كرد.
رواه ابن جرير وقد تقدم في الاحاديث التي أوردناها أن هذه الآيات كلها نزلت في عبادة بن الصامت - رضي الله عنه - حين تبرأ من حلف اليهود ورضي بولاية الله ورسوله والمؤمنين ولهذا قال تعالى بعد هذا كله " ومن يتول الله ورسوله والذين آمنوا فإن حزب الله هم الغالبون " كما قال تعالى " كتب الله لاغلبن أنا ورسلي إن الله قوي عزيز * لا تجد قوما يؤمنون بالله واليوم الآخر يوادون من حاد الله ورسوله ولو كانوا آباءهم أو أبناءهم أو إخوانهم أو عشيرتهم أولئك كتب في قلوبهم الايمان وأيدهم بروح منه ويدخلهم جنات تجري من تحتها الانهار خالدين فيها رضي الله عنهم ورضوا عنه أولئك حزب الله ألا إن حزب الله هم المفلحون ".
فكل من رضي بولاية الله ورسوله والمؤمنين فهو مفلح في الدنيا والآخرة ومنصور في الدنيا والآخرة ولهذا قال تعالى في هذه الآية الكريمة (ومن يتول الله ورسوله والذين آمنوا فإن حزب الله هم الغالبون).
و ابن جریر روایت کرده و قبلا احادیثش را ذکر کردیم که این آیات کلا درباره ی عباده بن صامت نازل شد زمانی که از پیمان یهود براءت جست و به ولایت الله و رسولش و مومنین راضی گشت و به همین خاطر خداوند بعد از اینها فرمود پس هر کس ولایت الله و رسولش و مومنین را بکند پس حزب الله رستگار هستند. همانطور که خداوند فرمود: خداوند چنين مقدر كرده است كه من و پيغمبرانم قطعاً پيروز ميگرديم . بيگمان خداوند نيرومند چيره است . مردماني را نخواهي يافت كه به خدا و روز قيامت ايمان داشته باشند ، ولي كساني را به دوستي بگيرند كه با خدا و پيغمبرش دشمني ورزيده باشند ، هرچند كه آنان پدران ، يا پسران ، يا برادران ، و يا قوم و قبيله ايشان باشند . چرا كه مؤمنان ، خدا بر دلهايشان رقم ايمان زده است ، و با نفخه رباني خود ياريشان داده است و تقويتشان كرده است ، و ايشان را به باغهاي بهشتي داخل ميگرداند كه از زير ( كاخها و درختان ) آنها رودبارها روان است ، و جاودانه در آنجا ميمانند . خدا از آنان خوشنود ، و ايشان هم از خدا خوشنودند . اينان حزب يزدانند . هان ! حزب يزدان ، قطعاً پيروز و رستگار است .
پس همه کسانی که به ولایت الله و رسولش و مومنان راضی باشد پس او از رستگاران دنیا و آخرت است و پیروز در دنیا و آخرت است و به همین خاطر خداوند بزرگ در این آیه کریمه میفرماید: و هركس كه خدا و پيغمبر او و مؤمنان را به دوستي و ياري بپذيرد ( از زمره حزبالله است و ) بيترديد حزبالله پيروز است . انتهای تفسیر
اینجا لازم است این نکته توضیح داده شود که بسیار بودن طرق یک روایت دروغ و ضعیف دلیل بر راست بودن آن روایت نمی باشد. برای مثال به طور تواتر مسیحی ها به دروغ نقل کرده اند که عیسی علیه السلام به سلیب کشیده شده است ولی اگر تمام مسیحی ها هم این را بگویند باز این خبر صحیح نخواهد شد. و این شان نزول دروغینی که ارتباط با عقیده دارد نیز اگر هزار نفر کذاب هم بگویند این آیه درباره ی امامت علی نازل شده است باز صحیح نخواهد شد.
علما میگویند اگر روایات متعددی در یک باره روایت شد و ضعیف بودند در این حالت به درجه حسن لغیره میرسد نه حسن لذاته. و این نوع روایت نیز تنها در آداب و اخلاق و به حساب امر به معروف و نهی از منکر استفاده میشود نه در عقیده و مسائل مربوط به آن.
پس در عقیده و مسائل مرتبط با آن نباید از روایات ضعیف استفاده کرد حتی علمایی معتقد هستند که نباید از روایات منفرد صحیح هم درباره ی عقیده استفاده کرد بلکه باید متواتر و بدون شک و شبهه مطرح شود.
در آخر نیز لیست کتاب ها و تفاسیر وعلمای اهل سنتی که نازل شدن این آیه درباره علی بن ابیطالب را در کتابهاشان رد کرده اند را می آوریم و میپرسیم این ادعای اتفاق شیعه و سنی بر نازل شدن آیه 55 سوره مائده درباره ی علی کجا است؟ اگر تمام شیعه و سنی متفق القول هستند که ایه آیه درباره ی سیدنا علی نازل شده است پس اینها چیستند؟
1. معاني الركوع والسجود في القرآن المجيد- مولف: د. إبراهيم بن سعيد بن حمد الدوسري ص:45
2. ابن عطية المحرر 4/491
3. تفسير القرآن الحكيم 6/442 محمد الطاهر
4. التحرير والتنوير 6/240
5. معاني القرآن الكريم للنحاس- ج:1 ص:179
6. هميان الزاد إباضي- ج:4 ص:340-341
7. الكتاب: تفسير التستري المؤلف: أبو محمد سهل بن عبد الله بن يونس بن رفيع التُستري (المتوفى: 283هـ) ج:1 ص:58
8. الكتاب: لطائف الإشارات = تفسير القشيري- المؤلف: عبد الكريم بن هوازن بن عبد الملك القشيري (المتوفى: 465هـ) ج:1 ص:433
9. الكتاب: الوجيز في تفسير الكتاب العزيز- المؤلف: أبو الحسن علي بن أحمد بن محمد بن علي الواحدي، النيسابوري، الشافعي (المتوفى: 468هـ) ج:1 ص:325
10. الكتاب: تفسير القرآن - المؤلف: أبو المظفر، منصور بن محمد بن عبد الجبار ابن أحمد المروزى السمعاني التميمي الحنفي ثم الشافعي (المتوفى: 489هـ) ج:2 ص:48
11. الكتاب: تفسير الراغب الأصفهاني -المؤلف: أبو القاسم الحسين بن محمد المعروف بالراغب الأصفهانى (المتوفى: 502هـ)
12. الكتاب: مفاتيح الغيب = التفسير الكبير- المؤلف: أبو عبد الله محمد بن عمر بن الحسن بن الحسين التيمي الرازي الملقب بفخر الدين الرازي خطيب الري (المتوفى: 606هـ) ج:12 ص:26
13. الكتاب: أنوار التنزيل وأسرار التأويل- المؤلف: ناصر الدين أبو سعيد عبد الله بن عمر بن محمد الشيرازي البيضاوي (المتوفى: 685هـ) ج:2 ص:132
14. الكتاب: لباب التأويل في معاني التنزيل- المؤلف: علاء الدين علي بن محمد بن إبراهيم بن عمر الشيحي أبو الحسن، المعروف بالخازن (المتوفى: 741هـ) ج:2 ص:56 –
15. الكتاب: تفسير القرآن العظيم- المؤلف: أبو الفداء إسماعيل بن عمر بن كثير القرشي البصري ثم الدمشقي (المتوفى: 774هـ) ج:3 ص:139
16. الكتاب: تنوير المقباس من تفسير ابن عباس- ينسب: لعبد الله بن عباس - رضي الله عنهما - (المتوفى: 68هـ) ص:196
17. الكتاب: غرائب القرآن ورغائب الفرقان- المؤلف: نظام الدين الحسن بن محمد بن حسين القمي النيسابوري (المتوفى: 850هـ) ج:2 ص:606
18. الكتاب: تفسير القرآن الحكيم (تفسير المنار)- المؤلف: محمد رشيد بن علي رضا بن محمد شمس الدين بن محمد بهاء الدين بن منلا علي خليفة القلموني الحسيني (المتوفى: 1354هـ) ج:6 ص:366
19. الكتاب: تفسير المراغي-المؤلف:
أحمد بن مصطفى المراغي (المتوفى: 1371هـ) ح:6 :144
20. الكتاب: التفسير الوسيط للقرآن الكريم-المؤلف: محمد سيد طنطاوي ج:4 ص:201
21. الكتاب : تفسیر التحرير والتنوير-المؤلف : ابن عاشور ج:4 ص:228
22. الكتاب : روح المعاني في تفسير القرآن العظيم والسبع المثاني- المؤلف : شهاب الدين محمود ابن عبدالله الحسيني الألوسي ج:5 ص:29
بیش از بیست کتاب و تفسیر آورده ام که البته از این نیز بیشتر کتاب و تفسیر وجود دارد ولی همین اندازه کافی است برای اثبات کذب قبیح روافض مبنی بر اتفاق شیعه و سنی بر نازل شدن این آیه در شان علی بن ابیطالب.
تفاسیر و کتب بالا نازل شدن این آیه را در شان علی بن ابیطالب رد کرده و توضیح زیادی نوشته اند و غیر از اینها نیز بسیاری از تفاسیر هستند که اشاره ای به چنین حادثه ای نکرده اند و باقی مفسران که روایاتی را در اینباره آورده اند نیز همراه با این روایت روایات دیگری را آورده اند که شان نزول را چیزهای دیگری میدانند و هیچ یکی از اقوال را بر دیگری ترجیح نداده اند ولی با ذکر سند نوشته اند تا شان نزول صحیح از دروغ تشخیص داده شود.
ان شاء الله در ادامه قصد دارم روایات وارده در شان نزول این آیه را اینبار در کتب شیعه بررسی کنم و به زودی تقدیم خواهم کرد.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
92/7/20
مجاهد دین
نویسنده: مجاهد دین
کتاب بعدی المناقب میباشد.
نویسنده ی آن :الموفق بن احمد البكري المكي الحنفي الخوارزمي (484 هـ - 568 هـ ) در فروع و فقه حنفی مذهب و در اصول و عقیده اشعری مذهب میباشد.
روایت اول:
أخبرنا الإمام الأجل شمس الائمة سراج الدين أبو الفرج محمد بن أحمد المكي ـ أدام الله سموه ـ أخبرنا الشيخ الامام الزاهد أبو محمد اسماعيل بن علي بن اسماعيل ، حدثنا السيد الاجل الامام المرشد بالله أبو الحسين يحيى بن الموفق بالله ، أخبرنا أبو أحمد محمد بن علي المؤدب المعروف بالمكفوف بقراءتي عليه ـ أخبرنا أبو محمد عبد الله بن محمد بن جعفر ، أخبرني الحسين بن محمد بن أبي هريرة ، حدثنا عبد الله بن عبد الوهاب ، حدثنا محمد بن الاسود ، عن مروان بن محمد ، عن محمد بن السائب ، عن أبي صالح ، عن ابن عباس رضي الله عنه قال : أقبل عبد الله بن سلام ومعه نفر من قومه ممن قد آمنوا بالنبي 9 فقالوا : يا رسول الله ان منازلنا بعيدة وليس لنا مجلس ولا متحدث دون هذا المجلس ، وان قومنا لما رأونا آمنا بالله ورسوله وصدقنا رفضونا وآلوا على أنفسهم أن لا يجالسونا ولا يواكلونا ولا يناكحونا ولا يكلمونا ، فشق ذلك علينا ، فقال لهم النبي : « انما وليكم الله ورسوله والذين آمنوا الذين يقيمون الصلاة ويؤتون الزكاة وهم راكعون « ثم ان النبي خرج إلى المسجد والناس بين قائم وراكع ، وبصر بسائل فقال له النبي هل أعطاك احد شيئا؟ قال : نعم ، خاتماً من ذهب. فقال النبي : من اعطاك؟ قال : ذلك القائم واومى بيده إلى علي ، فقال النبي : على أي حال اعطاك هو؟ قال : اعطاني وهو راكع فكبر النبي ، ثم قرأ : « ومن يتولى الله ورسوله والذين آمنوا فان حزب الله هم الغالبون » [
نام کتاب : المناقب- نویسنده : الموفق بن احمد البكري المكي الحنفي الخوارزمي جلد : 1 صفحه : 264
در این روایت نیز محمد بن السائب الکلبی که ضعیف و متهم به کذب میباشد وجود دارد
به راوی هفتم از روایت چهارم در کتاب مناقب علی لابن المغازی در بالا مراجعه کنید
و برای اطلاعات بیشتر نیز باید گفت که علمای حدیث معتقد هستند که هر آنچه که محمد بن السائب از ابی صالح روایت کرده کذب می باشد :
قَال: متروك وهو القائل : كل ما حدثت عَن أبي صالح كذب. (السنن : 4 / 130) ، وذَكَره أبو نعيم في "الضعفاء "وَقَال : عَن أبي صالح أحاديثه موضوعة (الترجمة 210). وَقَال الحاكم أبو عبد الله : أحاديثه عَن أبي صالح موضوعة (المدخل إلى الصحيح ، 195). وَقَال ابن حجر في "التهذيب : قال علي بن الجنيد والحاكم أبو أحمد : متروك. وَقَال الساجي : متروك الحديث وكان ضعيفا جدا لفرطه في التشيع (9 / 180) وَقَال في "التقريب" : متهم بالكذب ورمي بالرفض. قال بشار : وما زلت أتعجب من سبب رواية الثقات عنه !
و همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم ابو صالح نیز اصلا از ابن عباس چیزی نشنیده است و هر آنچه به ابن عباس نسبت داده دروغ میباشد.
قال ابن حبان : وضوح الكذب فيه أظهر من أن يحتاج إلى الإغراق فى وصفه ، روى
عن أبى صالح التفسير ، و أبو صالح لم يسمع من ابن عباس ، لا يحل الاحتجاج به .
الكتاب : تهذيب التهذيب- المؤلف : ابن حجر العسقلاني ج:9 ص:159
روایت دوم:
وأخبرنا الشيخ الزاهد أبو الحسن علي بن أحمد العاصمي ، أخبرنا القاضي الامام شيخ القضاة اسماعيل بن أحمد الواعظ ، أخبرنا والدي أبو بكر أحمد بن الحسين البيهقي ، أخبرنا أبو عبد الله الحافظ ، أخبرنا أبو عبد الله محمد بن عبد الله الصفار ، حدثنا أبويحيى عبد الرحمان بن سلم الرازي الاصبهاني ، حدثنا يحيى بن حريش ، حدثنا يحيى بن عبد الله بن عمر ، قال حدثني أبي ، عن أبيه ، عن جده علي بن أبي طالب قال : نزلت هذه الآية على رسول الله : « انما وليكم الله ورسوله والذين آمنوا الذين يقيمون الصلاة ويؤتون الزكاة وهم راكعون » فخرج رسول الله ودخل المسجد والناس يصلون ما بين راكع وقائم ، وإذا سائل ، قال له : يا سائل اعطاك احد شيئاً؟ قال : لا ، الا هذا الراكع لعلي اعطاني خاتما
بررسی رجال
این روایت شبیه همان روایتی است که حاکم در معرفة علوم الحديث آورده است و خطا و اشتباه نویسنده ی کتاب در نام راویان رخ داده است. احتمالا در هنگام رونویسی از کتاب یا ناخوانا بودن به این شکل عوض شده باشد. برای مثال یحیی بن الضریس را یحیی بن حریش گفته و عیسی بن عبد الله را یحیی بن عبد الله نوشته است.
عيسى بن عبد الله بن محمد بن عمر بن علي بن أبي طالب العلوي.
قال الدارقطني: متروك الحديث
وقال ابن حبان: يروى عن آبائه أشياء موضوعة، فمن ذلك: عن أبيه، عن جده، عن علي: كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يعجبه النظر إلى الحمام الاحمر والاترج.
عيسى بن عبد الله بن محمد بن عمر بن علي بن أبي طالب كوفي قال ابن حبان يروي عن أبيه عن آبائه موضوعة وقال يهم ويخطئ فبطل الأحتجاج به وقال الدارقطني عيسى هذا يقال له ( مبارك ) وهو متروك الحديث
الكتاب : الضعفاء والمتروكين- المؤلف : عبد الرحمن بن علي بن محمد بن الجوزي أبو الفرج- ج:2 ص:240
عيسى بن عبد الله بن محمد بن عمر بن علي بن أبي طالب روى عن أبيه عن آبائه أحاديث مناكير لا يكتب حديثه لا شيء
[ كتاب الضعفاء - الأصبهاني ] ج:1 ص:122
عيسى بن عبد الله بن محمد بن عمر بن علي بن أبي طالب - كوفي قال ابن عدي : عامة ما يرويه لا يتابع عليه
الكتاب : مختصر الكامل في الضعفاء- المؤلف : تقي الدين أحمد بن علي المقريزي- رقم 1389 ص572
عيسى بن عبد الله بن محمد بن عمر بن علي بن أبي طالب من أهل الكوفة يروي عن أبيه عن آبائه أشياء موضوعة لا يحل الاحتجاج به كأنه كان يهم ويخطيء حتى كان يجيء بالأشياء الموضوعة عن أسلافه فبطل الاحتجاج بما يرويه
[ المجروحين - ابن حبان ] رقم 711 ج:2 ص: 121
کتاب بعدی:
الكتاب: تاريخ دمشق
المؤلف: أبو القاسم علي بن الحسن بن هبة الله المعروف بابن عساكر (المتوفى: 571هـ)
روایت موجود:
أخبرنا خالي أبو المعالي القاضي أنا أبو الحسن الخلعي أنا أبو العباس أحمد بن محمد الشاهد نا أبو الفضل محمد بن عبد الرحمن بن عبد الله بن الحارث الرملي أنا القاضي حملة بن محمر نا أبو سعيد الأشج نا أبو نعيم الأحول عن موسى بن قيس عن سلمة قال تصدق علي بخاتمه
تاريخ دمشق ج:42 ص: 357
این رویات در تفسیر ابن ابی حاتم و تفسیر ابن کثیر و روح المعانی نیز به همین سند آمده است.
این روایت به خاطر موسی بن قیس ضعیف میباشد که قبلا بررسی شد و همچنین سند حدیث منقطع میباشد و سلمه بن کهیل مستقیما از علی بن ابیطالب روایت کرده است در حالی که در سال 47 هجری به دنیا آمده است.
*
کتاب بعدی تفسیر ابن کثیر میباشد
الكتاب : تفسير القرآن العظيم
المؤلف : أبو الفداء إسماعيل بن عمر بن كثير القرشي الدمشقي [ 700 -774 هـ ]
در اینجا آنچه را که در زیر این آیه نوشته است ذکر میکنیم
وقوله تعالى " إنما وليكم الله ورسوله والذين آمنوا " أي ليس اليهود بأوليائكم بل ولايتكم راجعة إلى الله ورسوله والمؤمنين وقوله " الذين يقيمون الصلاة ويؤتون الزكاة " أي المؤمنون المتصفون بهذه الصفات من إقام الصلاة التي هي أكبر أركان الاسلام وهي عبادة الله وحده لا شريك له وإيتاء الزكاة التي هي حق المخلوقين ومساعدة للمحتاجين من الضعفاء والمساكين. وأما قوله " وهم راكعون ". فقد توهم بعض الناس أن هذه الجملة في موضع الحال من قوله " ويؤتون الزكاة " أي في حال ركوعهم ولو كان هذا كذلك لكان دفع الزكاة في حال الركوع أفضل من غيره لانه ممدوح وليس الامر كذلك عند أحد من العلماء ممن نعلمه من أئمة الفتوى
یعنی: وقول خداوند "همانا ولی شما الله و رسولش و مومنان هستند" یعنی یهود اولیای شما نیستند بلکه دوستی شما بر میگردد به الله و رسولش و مومنان. و قول خداوند " کسانی که نماز به پا میدارند و زکات میدهند" یعنی مومنانی که موصف به این صفات هستند کسانی که نماز به پا میدارند نمازی که بزرگترین ارکان اسلام است و عبادت الله یکتا و بدون شریک میباشد و دادن زکات که حق مخلوق های خداست و کمک به محتاجین از ضعیفان و نیازمندان می باشد. اما قول خداوند " و آنها از رکوع کنندگان هستند" پس به راستی که و متاسفانه بعضی از مردم دچار توهم شده اند و فکر میکنند که این جمله در موضح حال از جمله " و زکات میدهند" میباشد.یعنی در حال رکوعشان. و اگر این چنین میبود پس باید دادن زکات در حال رکوع افضل و بهتر از غیر این حالت میبود به این خاطر که طبق آیه چنین زکات دادنی مدح شده است و چنین برداشتی از آیه نبوده است در نزد احدی از علمایی که از اهل فتوا میباشند.
وحتى إن بعضهم ذكر في هذا أثرا عن علي بن أبي طالب أن هذه الآية نزلت فيه وذلك أنه مر به سائل في حال ركوعه فأعطاه خاتمه
یعنی: و حتی بعضی از انان در این مورد اثری را از علی بن ابی طالب ذکر کرده اند که این آیه درباره ی او نازل شده است یعنی اینکه سائلی در حال رکوع از او سوال کرد و انگشترش را به او داد.
وقال ابن أبي حاتم حدثنا الربيع بن سليمان المرادي حدثنا أيوب بن سويد عن عتبة بن أبي حكيم في قوله " إنما وليكم الله ورسوله والذين آمنوا " قال هم المؤمنون وعلي بن أبي طالب.
معنی: ابن ابى حاتم گفت: ربيع بن سليمان مرادى، از ايوب بن سويد، از عتبة بن ابى حكيم نقل كرد كه درباره آيه «انّما وليكم الله ورسوله...» گفت: آنان مؤمنان و على بن أبى طالب عليه السلام هستند.
وحدثنا أبو سعيد الاشج حدثنا الفضل بن دكين أبو نعيم الاحول حدثنا موسى بن قيس الحضرمي عن سلمة بن كهيل قال تصدق علي بخاتمه وهو راكع فنزلت " إنما وليكم الله ورسوله والذين آمنوا الذين يقيون الصلاة ويؤتون الزكاة وهم راكعون "
معنی: و ابوسعيد اشج، از فضل بن دُكَين (ابونعيم احول)، از موسى بن قيس حضرمى، از سلمة بن كهيل نقل كرد كه گفت: على عليه السلام در حال ركوع انگشتر خود را تصدّق فرمود، سپس اين آيه نازل شد: «همانا سرپرست شما فقط خدا و رسول او و مؤمنانى هستند كه نماز را به پا مى دارند و در حال ركوع زكات مى دهند».
در اینجا دو روایت تفسیر ابن ابی حاتم را ذکر کرده که قبلا بررسی شد و به علت ایوب بن سوید و عتبه بن ابی حکیم و موسی بن قیس و سلمه بن کهیل این دو روایت ضعیف میباشد و به آن احتجاج نمیشود. به تفسیر ابن ابی حاتم در بالا مراجعه شود.
وقال ابن جرير حدثني الحارث حدثنا عبد العزيز حدثنا غالب بن عبد الله سمعت مجاهدا يقول في قوله " إنما وليكم الله ورسوله " الآية نزلت في على بن أبي طالب تصدق وهو راكع.
و ابن جرير گفت: حارث از عبدالعزيز، از غالب بن عبدالله حديث كرد كه از مجاهد درباره آيه «انّما وليكم الله ورسوله...» شنيدم كه گفت: درباره على بن أبى طالب عليه السلام نازل شده است، زيرا ايشان در حال ركوع صدقه داد.
در اینجا نیز روایت جامع البیان طبری شماره 12214 را ذکر میکند که ضعیف میباشد و قبلا بررسی شد و در آن غالب بن عبید الله وجود دارد که ضعیف میباشد.
وقال عبد الرزاق حدثنا عبد الوهاب بن مجاهد عن أبيه عن ابن عباس في قوله " إنما وليكم الله ورسوله " الآية. نزلت في علي بن أبي طالب. عبد الوهاب بن مجاهد لا يحتج به.
معنی: و عبدالرزاق گفت: عبدالوهاب بن مجاهد، از پدرش، از ابن عباس نقل كرد كه درباره آيه «انّما وليكم الله ورسوله...» گفت: در شأن على بن أبى طالب عليه السلام نازل شده است. به روايت هاى عبدالوهاب بن مجاهد احتجاج نمى شود.
این روایت را نیز چندین بار بررسی کردیم و عبد الوهاب بن مجاهد کذاب است و روایتش ترک میشود.
و خود ابن کثیر نیز نوشته است که عبد الوهاب به روایتش احتجاج نمیشود.
ورواه ابن مردويه عن طريق سفيان الثوري عن أبي سنان عن الضحاك عن ابن عباس قال كان علي بن أبي طالب قائما يصلي فمر سائل وهو راكع فأعطاه خاتمه فنزلت " إنما وليكم الله ورسوله " الآية. الضحاك لم يلقى ابن عباس
معنی: و ابن مردويه، از طريق سفيان ثورى، از ابو سنان، از ضحّاك، از ابن عباس روايت كرد كه گفت: على بن أبى طالب عليه السلام به نماز ايستاده بود. در حالى كه ايشان در ركوع بود، سائلى از كنارش گذشت، سپس ايشان انگشترش را به او اعطا كرد و اين آيه نازل شد: «انّما وليكم الله ورسوله...». ضحّاك در سند اين روايت، ابن عباس را ملاقات نكرده است.
در اینجا نیز ابن کثیر روایت را رد میکند و قبول ندارد و خودش میگوید که الضحاک ابن عباس را ندیده است و به او نرسیده است.
و جرح و تعدیل الضحاک بن مزاحم چنین است:
الاسم : الضحاك بن مزاحم الهلالى ، أبو القاسم ، و يقال أبو محمد ، الخراسانى ، ( أخو محمد بن مزاحم ، و مسلم بن مزاحم )
قال المزي في تهذيب الكمال :
روى عن . . . . ، و أبى هريرة ، و قيل : لم يثبت له سماع من أحد من الصحابة .
و قال أبو قتيبة سلم بن قتيبة ، عن شعبة : قلت لمشاش : الضحاك سمع من ابن عباس ؟ قال : ما رآه قط .
و قال أبو داود الطيالسى ، عن شعبة : حدثنى عبد الملك بن ميسرة ، قال : الضحاك
لم يلق ابن عباس
و قال على ابن المدينى ، عن يحيى بن سعيد : كان شعبة لا يحدث عن الضحاك بن
مزاحم ، و كان ينكر أن يكون لقى ابن عباس قط .
و قال على فى موضع آخر ، عن يحيى بن سعيد : كان الضحاك عندنا ضعيفا .
وقال بن حبان أما رواياته عن أبي هريرة وابن عباس وجميع من روى عنه ففي ذلك كله نظر
پس همانطور که میبینیم الضحاک هیچ یک از اصحاب را ندیده است و به دروغ این روایت را به ابن عباس نسبت داده است.
در ضمن رجال قبل از سفیان نیز در روایت حذف شده اند و سند آن کامل نیست و ما نمیدانیم در سلسله سند چه کسانی وجود دارد.
وروى ابن مردويه أيضا من طريق محمد بن السائب الكلبي وهو متروك عن أبي صالح عن ابن عباس قال خرج رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم - إلى المسجد والناس يصلون بين راكع وساجد وقائم وقاعد وإذا مسكين يسأل فدخل رسول الله - صلى الله عليه وآله وسلم - فقال أعطاك أحد شيئا ؟ قال نعم قال من ؟ قال ذلك الرجل القائم قال " على أي حال أعطاكه ؟ قال وهو راكع قال وذلك علي بن أبي طالب قال فكبر رسول الله صلى الله عليه وسلم عند ذلك وهو يقول " من يتول الله ورسوله والذين آمنوا فإن حزب الله هم الغالبون "وهذا إسناد لا يقدح به
معنی: و ابن مردويه هم چنين از طريق محمّد بن سائب كلبى ـ كه متروك است ـ از ابو صالح، از ابن عباس روايت كرد كه گفت: رسول خدا صلى الله عليه وآله به سوى مسجد رفت در حالى كه مردم نماز ]نافله[ مى خواندند و در ركوع و سجود بودند و برخى ايستاده و برخى نشسته بودند. در اين هنگام مسكينى كمك خواست. رسول خدا صلى الله عليه وآله داخل ]مسجد[ شدند و فرمودند: آيا كسى چيزى به تو عطا كرد؟ گفت: آرى. فرمود: چه كسى؟ عرضه داشت: «آن مردى كه ايستاده است». فرمود: در چه حالتى به تو عطا كرد؟ عرضه داشت: «در حال ركوع». گفت: «و آن على بن ابى طالب عليه السلام بود». پس رسول خدا صلى الله عليه وآله در اين هنگام تكبير گفتند در حالى كه ]اين آيه را قرائت[ مى فرمود: «و هركس از خدا و رسول و مؤمنان روى گرداند ]مغلوب است[ پس به درستى كه حزب خداوند پيروز و غالب است». به اين اسناد قدح و خدشه اى نمى توان كرد.
در این روایت نیز خود ابن کثیر درباره ی رجال آن صحبت کرده است و ما نیز قبلا این روایت را بررسی کردیم که به علت محمد بن سائب و ابو صالح ضعیف و باطل میباشد و ارزش استناد کردن ندارد و نمیتوان اصول و قواعد دین را از چنین روایات موضوع و متروکی گرفت.
ثم رواه ابن مردويه من حديث علي بن أبي طالب رضي الله عنه نفسه وعمار بن ياسر وأبي رافع وليس يصح شئ منها بالكلية لضعف أسانيدها وجهالة رجالها.
معنی: سپس ابن مردويه آن را، از حديث خود حضرت على بن أبى طالب عليه السلام و عمار بن ياسر و ابو رافع روايت مى كند و به طور كلّى به دليل ضعف سند و مجهول بودن راويان آن، چيزى از آن صحيح نيست.
در اینجا نیز باز ابن کثیر میگوید « هیچ یک از اینها صحیح نمیباشد به کلی به خاطر ضعف سندشان و جهالت به حال راویان»
ثم روى بإسناده عن ميمون بن مهران عن ابن عباس في قوله " إنما وليكم الله ورسوله " نزلت في المؤمنين وعلي بن أبي طالب أولهم.
سپس به سند خود از ميمون بن مهران، از ابن عباس درباره آيه «انّما وليكم الله ورسوله...» نقل مى كند كه درباره مؤمنان نازل شده و على بن ابى طالب عليه السلام نخستين آنان است.
وقال ابن جرير حدثنا هناد حدثنا عبدة عن عبد الملك عن أبي جعفر قال سألته عن هذه الآية " إنما وليكم الله ورسوله والذين آمنوا الذين يقيمون الصلاة ويؤتون الزكاة وهم راكعون " قلنا من الذين آمنوا ؟ قال الذين آمنوا. قلنا بلغنا أنها نزلت في علي بن أبي طالب قال علي من الذين آمنوا.
معنی: ابن جرير نيز گفت: هنّاد و عبدة، از عبدالملك، از ابو جعفر نقل كردند كه از او درباره آيه «انّما وليكم الله ورسوله...» سؤال كرديم و گفتيم: ]منظور از[ «الذين آمنوا» چه كسانى هستند؟ گفت: مراد مؤمنان هستند. گفتيم: به ما رسيده كه اين آيه درباره على بن ابى طالب عليه السلام نازل شده است. گفت: على عليه السلام از كسانى است كه ايمان آورده اند.
وقال أسباط عن السدي نزلت هذه الآية في جميع المؤمنين ولكن علي بن أبي طالب مر به سائل وهو راكع في المسجد فأعطاه خاتمه وقال علي بن أبي طلحة الوالبي عن ابن عباس عن أسلم فقد تولى الله ورسوله والذين آمنوا.
اسباط نيز از سدّى نقل كرد كه گفت: اين آيه درباره همه مؤمنان نازل شده است وليكن هنگامى كه على بن ابى طالب عليه السلام در مسجد در ركوع بود، سائلى از كنار او گذشت و ايشان انگشترش را به وى عطا كرد.
رواه ابن جرير وقد تقدم في الاحاديث التي أوردناها أن هذه الآيات كلها نزلت في عبادة بن الصامت - رضي الله عنه - حين تبرأ من حلف اليهود ورضي بولاية الله ورسوله والمؤمنين ولهذا قال تعالى بعد هذا كله " ومن يتول الله ورسوله والذين آمنوا فإن حزب الله هم الغالبون " كما قال تعالى " كتب الله لاغلبن أنا ورسلي إن الله قوي عزيز * لا تجد قوما يؤمنون بالله واليوم الآخر يوادون من حاد الله ورسوله ولو كانوا آباءهم أو أبناءهم أو إخوانهم أو عشيرتهم أولئك كتب في قلوبهم الايمان وأيدهم بروح منه ويدخلهم جنات تجري من تحتها الانهار خالدين فيها رضي الله عنهم ورضوا عنه أولئك حزب الله ألا إن حزب الله هم المفلحون ".
فكل من رضي بولاية الله ورسوله والمؤمنين فهو مفلح في الدنيا والآخرة ومنصور في الدنيا والآخرة ولهذا قال تعالى في هذه الآية الكريمة (ومن يتول الله ورسوله والذين آمنوا فإن حزب الله هم الغالبون).
و ابن جریر روایت کرده و قبلا احادیثش را ذکر کردیم که این آیات کلا درباره ی عباده بن صامت نازل شد زمانی که از پیمان یهود براءت جست و به ولایت الله و رسولش و مومنین راضی گشت و به همین خاطر خداوند بعد از اینها فرمود پس هر کس ولایت الله و رسولش و مومنین را بکند پس حزب الله رستگار هستند. همانطور که خداوند فرمود: خداوند چنين مقدر كرده است كه من و پيغمبرانم قطعاً پيروز ميگرديم . بيگمان خداوند نيرومند چيره است . مردماني را نخواهي يافت كه به خدا و روز قيامت ايمان داشته باشند ، ولي كساني را به دوستي بگيرند كه با خدا و پيغمبرش دشمني ورزيده باشند ، هرچند كه آنان پدران ، يا پسران ، يا برادران ، و يا قوم و قبيله ايشان باشند . چرا كه مؤمنان ، خدا بر دلهايشان رقم ايمان زده است ، و با نفخه رباني خود ياريشان داده است و تقويتشان كرده است ، و ايشان را به باغهاي بهشتي داخل ميگرداند كه از زير ( كاخها و درختان ) آنها رودبارها روان است ، و جاودانه در آنجا ميمانند . خدا از آنان خوشنود ، و ايشان هم از خدا خوشنودند . اينان حزب يزدانند . هان ! حزب يزدان ، قطعاً پيروز و رستگار است .
پس همه کسانی که به ولایت الله و رسولش و مومنان راضی باشد پس او از رستگاران دنیا و آخرت است و پیروز در دنیا و آخرت است و به همین خاطر خداوند بزرگ در این آیه کریمه میفرماید: و هركس كه خدا و پيغمبر او و مؤمنان را به دوستي و ياري بپذيرد ( از زمره حزبالله است و ) بيترديد حزبالله پيروز است . انتهای تفسیر
اینجا لازم است این نکته توضیح داده شود که بسیار بودن طرق یک روایت دروغ و ضعیف دلیل بر راست بودن آن روایت نمی باشد. برای مثال به طور تواتر مسیحی ها به دروغ نقل کرده اند که عیسی علیه السلام به سلیب کشیده شده است ولی اگر تمام مسیحی ها هم این را بگویند باز این خبر صحیح نخواهد شد. و این شان نزول دروغینی که ارتباط با عقیده دارد نیز اگر هزار نفر کذاب هم بگویند این آیه درباره ی امامت علی نازل شده است باز صحیح نخواهد شد.
علما میگویند اگر روایات متعددی در یک باره روایت شد و ضعیف بودند در این حالت به درجه حسن لغیره میرسد نه حسن لذاته. و این نوع روایت نیز تنها در آداب و اخلاق و به حساب امر به معروف و نهی از منکر استفاده میشود نه در عقیده و مسائل مربوط به آن.
پس در عقیده و مسائل مرتبط با آن نباید از روایات ضعیف استفاده کرد حتی علمایی معتقد هستند که نباید از روایات منفرد صحیح هم درباره ی عقیده استفاده کرد بلکه باید متواتر و بدون شک و شبهه مطرح شود.
در آخر نیز لیست کتاب ها و تفاسیر وعلمای اهل سنتی که نازل شدن این آیه درباره علی بن ابیطالب را در کتابهاشان رد کرده اند را می آوریم و میپرسیم این ادعای اتفاق شیعه و سنی بر نازل شدن آیه 55 سوره مائده درباره ی علی کجا است؟ اگر تمام شیعه و سنی متفق القول هستند که ایه آیه درباره ی سیدنا علی نازل شده است پس اینها چیستند؟
1. معاني الركوع والسجود في القرآن المجيد- مولف: د. إبراهيم بن سعيد بن حمد الدوسري ص:45
2. ابن عطية المحرر 4/491
3. تفسير القرآن الحكيم 6/442 محمد الطاهر
4. التحرير والتنوير 6/240
5. معاني القرآن الكريم للنحاس- ج:1 ص:179
6. هميان الزاد إباضي- ج:4 ص:340-341
7. الكتاب: تفسير التستري المؤلف: أبو محمد سهل بن عبد الله بن يونس بن رفيع التُستري (المتوفى: 283هـ) ج:1 ص:58
8. الكتاب: لطائف الإشارات = تفسير القشيري- المؤلف: عبد الكريم بن هوازن بن عبد الملك القشيري (المتوفى: 465هـ) ج:1 ص:433
9. الكتاب: الوجيز في تفسير الكتاب العزيز- المؤلف: أبو الحسن علي بن أحمد بن محمد بن علي الواحدي، النيسابوري، الشافعي (المتوفى: 468هـ) ج:1 ص:325
10. الكتاب: تفسير القرآن - المؤلف: أبو المظفر، منصور بن محمد بن عبد الجبار ابن أحمد المروزى السمعاني التميمي الحنفي ثم الشافعي (المتوفى: 489هـ) ج:2 ص:48
11. الكتاب: تفسير الراغب الأصفهاني -المؤلف: أبو القاسم الحسين بن محمد المعروف بالراغب الأصفهانى (المتوفى: 502هـ)
12. الكتاب: مفاتيح الغيب = التفسير الكبير- المؤلف: أبو عبد الله محمد بن عمر بن الحسن بن الحسين التيمي الرازي الملقب بفخر الدين الرازي خطيب الري (المتوفى: 606هـ) ج:12 ص:26
13. الكتاب: أنوار التنزيل وأسرار التأويل- المؤلف: ناصر الدين أبو سعيد عبد الله بن عمر بن محمد الشيرازي البيضاوي (المتوفى: 685هـ) ج:2 ص:132
14. الكتاب: لباب التأويل في معاني التنزيل- المؤلف: علاء الدين علي بن محمد بن إبراهيم بن عمر الشيحي أبو الحسن، المعروف بالخازن (المتوفى: 741هـ) ج:2 ص:56 –
15. الكتاب: تفسير القرآن العظيم- المؤلف: أبو الفداء إسماعيل بن عمر بن كثير القرشي البصري ثم الدمشقي (المتوفى: 774هـ) ج:3 ص:139
16. الكتاب: تنوير المقباس من تفسير ابن عباس- ينسب: لعبد الله بن عباس - رضي الله عنهما - (المتوفى: 68هـ) ص:196
17. الكتاب: غرائب القرآن ورغائب الفرقان- المؤلف: نظام الدين الحسن بن محمد بن حسين القمي النيسابوري (المتوفى: 850هـ) ج:2 ص:606
18. الكتاب: تفسير القرآن الحكيم (تفسير المنار)- المؤلف: محمد رشيد بن علي رضا بن محمد شمس الدين بن محمد بهاء الدين بن منلا علي خليفة القلموني الحسيني (المتوفى: 1354هـ) ج:6 ص:366
19. الكتاب: تفسير المراغي-المؤلف:
20. الكتاب: التفسير الوسيط للقرآن الكريم-المؤلف: محمد سيد طنطاوي ج:4 ص:201
21. الكتاب : تفسیر التحرير والتنوير-المؤلف
22. الكتاب : روح المعاني في تفسير القرآن العظيم والسبع المثاني- المؤلف : شهاب الدين محمود ابن عبدالله الحسيني الألوسي ج:5 ص:29
بیش از بیست کتاب و تفسیر آورده ام که البته از این نیز بیشتر کتاب و تفسیر وجود دارد ولی همین اندازه کافی است برای اثبات کذب قبیح روافض مبنی بر اتفاق شیعه و سنی بر نازل شدن این آیه در شان علی بن ابیطالب.
تفاسیر و کتب بالا نازل شدن این آیه را در شان علی بن ابیطالب رد کرده و توضیح زیادی نوشته اند و غیر از اینها نیز بسیاری از تفاسیر هستند که اشاره ای به چنین حادثه ای نکرده اند و باقی مفسران که روایاتی را در اینباره آورده اند نیز همراه با این روایت روایات دیگری را آورده اند که شان نزول را چیزهای دیگری میدانند و هیچ یکی از اقوال را بر دیگری ترجیح نداده اند ولی با ذکر سند نوشته اند تا شان نزول صحیح از دروغ تشخیص داده شود.
ان شاء الله در ادامه قصد دارم روایات وارده در شان نزول این آیه را اینبار در کتب شیعه بررسی کنم و به زودی تقدیم خواهم کرد.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
92/7/20
مجاهد دین
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر