1️⃣ 🔹امام مفسرین طبری رحمه الله در تفسیر آیه ﴿أَجَعَلَ ٱلۡأٓلِهَةَ إِلَٰهٗا وَٰحِدًاۖ إِنَّ هَٰذَا لَشَيۡءٌ عُجَابٞ٥﴾ [ص: 5] «آیا (محمد همۀ) إلهها را یک إله قرار داده است؟ بیگمان این چیز بسیار عجیبی است».
میگوید که مشرکان معتقد نبودند که الله به تنهایی بتواند نیاز های همه بندگانش را بدهد و دعای همه بندگانش را بشنود. طبری می گوید: «وقوله (أَجَعَلَ الآلِهَةَ إِلَهًا وَاحِدًا) يقول: وقال هؤلاء الكافرون الذين قالوا: محمد ساحر كذاب: أجعل محمد المعبودات كلها واحدا، يسمع دعاءنا جميعنا، ويعلم عبادة كل عابد عبدَه منا (إِنَّ هَذَا لَشَيْءٌ عُجَابٌ): أي إن هذا لشيء عجيب. كما حدثنا بشر، قال: ثنا يزيد، قال: ثنا سعيد، عن قتادة (أَجَعَلَ الآلِهَةَ إِلَهًا وَاحِدًا إِنَّ هَذَا لَشَيْءٌ عُجَابٌ) قال: عجب المشركون أن دُعوا إلى الله وحده، وقالوا: يسمع لحاجاتنا جميعا إله واحد! ما سمعنا بهذا في الملة الآخرة».
🔸ترجمه: «آن کافرانی که میگفتند محمد ساحر و کذاب است میگویند: آیا همۀ إلهها را یک إله قرار داده که دعای همه ما را میشنود و عبادت همۀ ما را وقتی که عبادتش کند میداند؟ بیگمان این چیز عجیبی است. چنانکه بشر برایمان تعریف کرد از یزید از سعید از قتاده که دربارۀ آیه: {آیا (همۀ) إلهها را یک إله قرار داده است؟} گفت: مشرکان تعجب کردند از اینکه به سوی الله یکتا دعوت شدند و گفتند: نیازهای همۀ ما را یک إله میشنود؟ چنین چیزی را در ملت دیگری نشنیده بودیم!».
🗒 تفسیر طبری (متوفى: 310هـ)، ج 1 ص 149. ناشر: مؤسسة الرسالة، چاپ اول 1420 هـ. محقق: أحمد محمد شاكر.
👈طبق فهم امام طبری از این آیه، و روایتی که قتاده آورده است، مشرکان إله را ذاتی میدانستند که باید دعاها و نیازها را بشنود و متوجه عبادت عبادت کنندگانش بشود، اما چون الله را عاجز میدانستند و معتقد بودند به تنهایی نمیتواند چنین کاری بکند، لذا برای او شریکانی قرار داده و به إلههای دیگری معتقد بودند.
2️⃣ 🔹 و طبری رحمه الله در تعریف إله میگوید: «وأن الإله هو الذي يقدر على ما يشاء ولا يقدر عليه شيء».
🔸ترجمه: «و إله کسی است که بر آنچه که میخواهد قادر باشد و چیزی بر او قادر نباشد».
🗒 تفسیر طبری، ج 18 ص 537.
3️⃣🔹 امام طبری رحمه الله در جایی دیگر در تعریف معبود میگوید: «وإنما العابد يعبد ما يعبده لاجتلاب نفع منه أو لدفع ضر منه عن نفسه».
🔸ترجمه: «و عابد آنچه که عبادتش میکند را تنها به این خاطر عبادت میکند تا از او (معبود) نفعی به دست آورد یا ضرری را از او دفع کند».
🗒 تفسیر طبری، ج 13 ص 319.
4️⃣🔹 و بعضی از مشرکان عرب علم به اینکه الله خالق و رازقشان باشد نداشتند، چنانکه امام طبری در تفسیر آیه: ﴿فَلَا تَجۡعَلُواْ لِلَّهاندادٗا وَأَنتُمۡ تَعۡلَمُونَ٢٢﴾ [البقرة: 22] «بنا براین برای الله همتایانی قرار ندهید، در حالیکه میدانید» از مجاهد نقل کرده که گفته است: «وأحسب أن الذي دعا مجاهدا إلى هذا التأويل وإضافة ذلك إلى أنه خطاب لأهل التوراة والإنجيل دون غيرهم الظن منه بالعرب أنها لم تكن تعلم أن الله خالقها ورازقها بجحودها وحدانية ربها وإشراكها معه في العبادة غيره».
🔸ترجمه: «و به نظرم چیزی که باعث شده که مجاهد به سوی چنین تاویلی برود و بگوید این آیه خطاب به اهل تورات و انجیل است نه غیر آنان، گمانش به عرب بود به اینکه آنان نمیدانستند که الله خالق و رازقشان است، چون وحدانیت پروردگارشان را جحد و انکار میکردند و در عبادتش غیر او را شریک میکردند».
🗒 تفسیر الطبری، ج 1 ص 371.
5️⃣🔹 طبری رحمه الله دربارۀ اینکه مشرکان آلهه شان را نافع و ضار و خالق و میراننده و زنده کننده میدانستند، میگوید: «يقول تعالى ذكره: أتخذ هؤلاء المشركون من دون الله آلهة تنفع وتضرّ، وتخلق وتحيي وتميت، قل يا محمد لهم: هاتوا برهانكم، يعني حجتكم يقول: هاتوا إن كنتم تزعمون أنكم محقون في قيلكم ذلك حجة ودليلا على صدقكم».
🔸ترجمه: «خداوند متعال میفرماید: آیا آن مشرکان بجای الله، آلههای گرفتهاند که نفع و ضرر میرسانند و خلق میکنند و زنده میکنند و میمیرانند؟ ای محمد به آنان بگو: دلیلتان را بیاورید، یعنی حجّتتان را بیاورید. میفرماید: اگر گمان میکنید که شماها در گفتههایتان [اینکه آن آلهه تان نفع و ضرر میرسانند و خلق میکنند و میمیرانند و زنده میکنند) بر حق هستید، پس حجّت و دلیلی بر راستگوییتان بیاورید».
🗒 تفسیر الطبری، ج 18 ص 426.
👈طبق کلام امام طبری، مشرکان به نافع و ضار و خالق و رازق و محیی و ممیت بودن غیر الله نیز معتقد بودند و خداوند این اوصاف را در تعریف إله آورده است، و سپس خداوند از مشرکان درخواست برهان بر صدق ادعایشان میکند. و اگر مشرکان به چنین صفاتی برای بتهایشان معتقد نبودند پس محال است که خداوند از مشرکان درخواست برهان برای چیزی بکند که مشرکان به آن معتقد نبوده باشند، چون در این صورت نزد پیامبر صلی الله علیه وسلم میآمدند و میگفتند: ای محمد ما که چنین صفاتی برای بتهایمان قائل نیستیم پس چرا الله از ما برهان و دلیل بر چیزی میخواهد که ما هرگز برای بتهایمان چنین صفات و خصائصی قائل نبودهایم و در حالی که ما توحید ربوبیت داریم؟
6️⃣🔹 همچنین طبری رحمه الله در تفسیر: ﴿فَلَبِئۡسَ مَثۡوَى ٱلۡمُتَكَبِّرِينَ﴾ که دربارۀ مشرکان قریش نازل شده است میگوید مشرکان به ربوبیت الله اقرار نکردند: «فلبئس منزل من تكبر على الله ولم يقرّ بربوبيته، ويصدّق بوحدانيته جهنم».
🔸ترجمه: «پس جهنم چه بد منزلی است برای کسی که بر خداوند تکبر ورزد و به ربوبیتش اقرار نکند و وحدانیتش را تصدیق نکند».
🗒 تفسیر طبری، ج 17 ص 196.
7️⃣🔹همچنین طبری رحمه الله میگوید مشرکان رزق و روزی را علاوه بر نزد الله، از نزد بت هایشان نیز می خواستند: «يقول جلّ ثناؤه: إن أوثانكم التي تعبدونها، لا تقدر أن ترزقكم شيئا (فَابْتَغُوا عِنْدَ اللَّهِ الرِّزْقَ) يقول: فالتمسوا عند الله الرزق لا من عند أوثانكم».
🔸ترجمه: «خداوند که بزرگ است ثنای او میفرماید: بتهایی که عبادتش میکنید نمیتوانند شما را رزق و روزی بدهند (پس روزی را نزد الله طلب کنید) میفرماید: رزق را از نزد الله بجویید نه از نزد بتهایتان».
🗒 تفسیر طبری، ج 20 ص 20
👈و اگر مشرکان رزق و روزی را علاوه بر نزد الله، از نزد بتهایشان هم نمیخواستند، پس خداوند به آنان ایراد نمیگرفت و نمیگفت که روزی را فقط از نزد الله طلب کنید. پس این آیه نشان میدهد که مشرکان در ادعایشان که روزی را فقط الله میدهد کاذب و دروغگو بودند و به آنچه که زباناً اعتراف میکرند در عمل با آن مخالفت میکردند.
8️⃣🔹 همچنین طبری رحمه الله میگوید مشرکان معتقد بودند بت هایشان نفع و ضرر می رسانند: «يقول تعالى ذكره: مثل الذين اتخذوا الآلهة والأوثان من دون الله أولياء يرجون نَصْرها ونفعها عند حاجتهم إليها في ضعف احتيالهم، وقبح رواياتهم، وسوء اخيارهم لأنفسهم، (كَمَثَلِ الْعَنْكَبُوتِ) في ضعفها، وقلة احتيالها لنفسها».
🔸ترجمه: «خداوند متعال میفرماید: مَثَل کسانی که آلهه و اوثانی غیر از الله را به اولیائی گرفتهاند و از آنان امید نصرت رساندن و نفع رساندن به هنگام حاجاتشان را دارند، بخاطر سستبودن چارهاندیشیشان و زشتبودن باورشان و بیارزش بودن آنچه برای خود برگزیدهاند، {همچون عنکبوت است} در ضعیف بودنش و کمبودن چارهاندیشی برای خودش».
🗒 تفسیر طبری، ج 20 ص 38.
9️⃣🔹 همچنین طبری رحمه الله در تفسیر: ﴿إِنَّ ٱللَّهَ لَا يَهۡدِي مَنۡ هُوَ كَٰذِبٞ كَفَّارٞ﴾ میگوید مشرکان با قرار دادن فرزند برای الله، در واقع ربوبیت الله متعال را جحد و انکار کردهاند: «يقول تعالى ذكره: (إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي) إلى الحق ودينه الإسلام، والإقرار بوحدانيته، فيوفقه له (مَنْ هُوَ كَاذِبٌ) مفتر على الله، يتقول عليه الباطل، ويضيف إليه ما ليس من صفته، ويزعم أن له ولدا افتراء عليه، كفار لنعمه، جحودا لربوبيته».
🔸ترجمه: «خداوند متعال میفرماید: {الله هدایت نمیکند} به سوی حق و دین اسلامش و اقرار به وحدانیتش و توفیقش به آن، {آن کسی را که دروغ گوست} بر خداوند افترا میبندد و سخن باطل بر او میبندد، و چیزی به او اضافه مینماید که از صفت او نیست، گمان میکند که او فرزند دارد که افترا بر اوتعالی و کفران نعمتش و جحد و انکار ربوبیتش است».
🗒 تفسیر الطبری، ج 21 ص 252.
👈 چنانکه میبینیم، طبری این آیه را دلیلی میداند بر اینکه مشرکان با قرار دادن فرزند برای الله، در واقع ربوبیت الله متعال را جحد و انکار کردهاند.
🔟🔹 همچنین طبری رحمه الله میگوید مشرکان در ربوبیت مشرک بودند : «فقل يا محمد لهؤلاء المشركين بربهم من قومك الجاحدين نعمنا عندهم: ادعوا أيها القوم الذين زعمتم أنهم لله شريك من دونه، فسلوهم أن يفعلوا بكم بعض أفعالنا بالذين وصفنا أمرهم من إنعام أو إياس، فإن لم يقدروا على ذلك فاعلموا أنكم مبطلون؛ لأن الشركة في الربوبية لا تصلح ولا تجوز، ثم وصف الذين يدعون من دون الله فقال: إنهم لا يملكون مثقال ذرة في السماوات ولا في الأرض من خير ولا شر ولا ضر ولا نفع، فكيف يكون إلهًا من كان كذلك».
🔸ترجمه: «ای محمد به آن مشرکان به پروردگارشان از قومت که نعمتهای ما را که نزدشان است انکار میکنند {بگو: بخوانید}، ای قوم، {کسانی غیر از او را که گمان میکنید} آنها شریک الله هستند، پس از آنان بخواهید که کاری با شما بکنند که ما با کسانی که آنان را وصف کردیم، کردهایم مثل نعمت بخشیدن یا ناامید ساختن، پس اگر بر چنین کاری ناتوان بودند پس بدانید که آنها باطل هستند، برای اینکه شرک در ربوبیت درست نیست و جایز نمیباشد. سپس کسانی که بجای الله آنان را میخوانند وصف میکند و میفرماید: {آنها هم وزن ذرهای} از خیر و شر و نفع و ضرر {را در آسمانها و زمین مالک نیستند}، پس چگونه کسی که اینگونه است میتواند إله باشد».
🗒 تفسیر طبری، ج 20 ص 394.
👈بر حسب سخن طبری، مشرکان در ربوبیت مشرک بودند و چنین اعتقادی که مشرکان داشتند را شرک در ربوبیت میداند، پس چگونه گفته میشود مشرکان در ربوبیت مشرک نبودند و برای بتهایشان ربوبیت قائل نبوند؟
#مجاهد_دین
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر