آیا
در کتب تشیع روایاتی وجود دارد که عبارت الصلاة خیر من النوم را برای اذان صبح ثابت
نماید؟
نویسنده:
مجاهد دین
شماره مقاله:78
تاریخ انتشار: 95.3.5
بله
روایات زیادی وجود دارد که سند آنها نیز متاسفانه صحیح است ، اما علمای شیعه طبق معمول
روایات صحیح ائمه که موافق با اهل سنت هستند را حمل بر تقیه می نمایند:
روايت
اول:
جعفر بن الحسن المحقق في المعتبر نقلاً من كتاب أحمد بن محمد
بن أبي نصر، عن عبد الله بن سنان ، عن أبي عبد الله قال
: إذا كنت في أذان الفجر فقل الصلاة خير من النوم بعد حي على خير العمل، ولا تقل في
الإقامة الصلاة خير من النوم إنما هذا في الأذان
ترجمه:
جعفر بن حسن محقق در معتبر به نقل از كتاب أحمد بن محمد بن أبي نصر، ازعبد الله بن
سنان، از امام صادق
روايت
كرده كه گفته: اگر أذان صبح را ميگفتيد بعد از «حي علي خير العمل » بگو «الصلاة خير من النوم»، ولي در اقامه « الصلاة
خير من النوم » را نگوييد؛ زيرا آن عبارت مخصوص أذان است.( المعتبر / ص166 ] [ وسائل
الشيعة / ج4 ص652 ح5
)
روايت
دوم:
«فأما ما رواه محمد بن علي بن محبوب ، عن أحمد
بن الحسن ، عن الحسين، عن حماد بن عيسى ، عن شعيب بن يعقوب ، عن أبي بصير ، عن أبي
عبد الله
قال النداء والتثويب في الأذان من السنة».
ترجمه:
«محمد بن علي بن محبوب، از أحمد بن حسن، از حسين، از حماد بن عيسى، از شعيب بن يعقوب،
از أبو بصير، از امام صادق
روايت
كرده كه گفت: ندا و تثويب در أذان سنت است» ( التهذيب / ج1 ص151 ] [ الاستبصار / ج1
ص157 ] [ وسائل الشيعة / ج4 ص651 ح3
)
روايت
سوم:
عن
أبي الحسن
قال : سألته عن الأذان قبل طلوع الفجر فقال
( لا إنما الأذان عند طلوع الفجر أول ما يطلع ) ، قلت : فإن كان يريد أن يؤذن للناس
بالصلاة وينبههم ، قال: فلا يؤذن ، ولكن فليقل وينادي بالصلاة خير من النوم ، الصلاة
خير من النوم يقولها مراراً فاذا طلع الفجر اذن
ترجمه:
از ابو الحسن روايت شده كه گفته است: از او درباره ي أذان قبل از طلوع فجر سؤال كردم،
گفت: خير، بلكه أذان هنگام طلوع فجر است. گفتم: اگر بخواهيم براي مردم أذان بگوييم
و آنها را با خبر گردانيم، گفت: قبل از طلوع أذان نگوييد، بلكه در هنگام طلوع أذان
بگوييد و در آن عبارت ( الصلاة خير من النوم ) را چند مرتبه تكرار كنيد.(الاصول الستة
عشر كتاب زيد النرسي/ ص 205 ][ مستدرك الوسائل/نوري طبرسي ج4 ص25 باب7)
روايت
چهارم:
عن الحسين بن سعيد ، عن فضالة عن العلا ، عن محمد بن مسلم
،عن أبي جعفر
قال : كان أبي ( زين العابدين ) ينادي في بيته
بالصلاة خير من النوم ولو رددت ذلك لم يكن به بأس
ترجمه:
از حسين بن سعيد، از فضاله از علا، از محمد بن مسلم، از امام باقر روايت کرده كه گفته: امام
زين العابدين در خانه ي خويش « الصلاة خير من النوم » را ميگفت و اگر اين جمله تكرار
شود، هيچ گونه اشكالي ندارد.
طوسي
ميگويد: « وما أشبه هذين الخبرين مما يتضمن ذكر هذه الألفاظ
فإنها محمولة على التقية لإجماع الطائفة على ترك العمل بها».
👈ترجمه: اين گونه روايتها بر تقيه حمل ميشود، زيرا طايفه ي شيعه بر ترك استعمال
اين عبارت اتفاق نظر دارند.
الاستبصار/
ج1 ص308 ][ تهذيب الأحكام/ج1 ص150 ][ وسائل الشيعة/ ج4ص651][ بحار الأنوار/مجلسي ج
81 ص 168][ السرائر/ابن ادريس ج3 ص 601
روايت
پنجم:
عن أحمد ، عن الحسين ، عن فضالة ، عن سيف بن عميرة ، عن
أبي بكر الحضرمي وكليب الأسدي جميعاً ، عن أبي عبد الله أنه حكى لهما الأذان فقال:
الله أكبر ، الله أكبر ، الله أكبر، الله أكبر ، أشهد أن لا اله إلا الله ، أشهد أن
لا اله إلا الله ، وأشهد أن محمداً رسول الله ، أشهد أن محمداً رسول الله ، حي على
الصلاة ، حي على الصلاة ، حي على الفلاح ، حي على الفلاح ، حي على خير العمل ، حي على
خير العمل ، الله أكبر ، الله أكبر ، لا اله إلا الله ، لا اله إلا الله والإقامة كذلك.
ورواه الصدوق بإسناده عن أبي بكر الحضرمي وكليب الأسدي
مثله وزاد : ولا بأس أن يقال في صلاة الغداة على أثر حي على خير العمل : الصلاة خير
من النوم مرتين للتقية
ترجمه:
از أحمد، از حسين، از فضاله، از سيف بن عميره، از أبو بكر حضرمي و كليب أسدي هر دویشان
از أبو عبد الله روايت کرده اند كه ايشان أذان را به
این شکل بر آن دو خواند: الله اكبر، الله اكبر، الله اكبر، الله اكبر، اشهد أن لا اله
الا الله، اشهد أن لا اله الا الله، اشهد أن محمدا رسول الله، اشهد أن محمدا رسول الله،
حي علي الصلاة، حي علي الصلاة، حي علي الفلاح، حي علي الفلاح، حي علي خير العمل، حي علي خير العمل، الله اكبر الله كبر، لا اله الا
الله، لا اله الا الله و اقامه نيز همانند اين است.
و
صدوق نيز آن را از ابوبكر حضرمي و كليب اسدی با سند صحيح همانند اين را روايت كرده
اما اين را بدان افزده: هيچ اشكالي ندارد كه در نماز صبح بعد از «حي علي خير العمل
» دو مرتبه به خاطر تقيه «الصلاة خير من النوم » گفته شود.
علامة
حلي / منتهى المطلب في تحقيق المذهب ج4 ص 383
روايت
ششم:
قال صاحب المعتبر في كتاب أحمد بن محمد بن أبي نصر البزنطي من أصحابنا قال
: حدثني عبد الله بن سنان ، عن أبي عبد الله عليه السلام أنه قال: الأذان الله أكبر
الله أكبر ، أشهد أن لا إله إلا الله ، أشهد أن لا إله إلا الله، وقال: في آخره : لا
إله إلا الله مرة ، ثم قال : إذا كنت في أذان الفجر فقل (الصلاة خير من النوم) بعد
حي على خير العمل ، وقل بعد الله أكبر الله أكبر ، لا إله إلا الله ، ولا تقل في الإقامة
الصلاة خير من النوم ، إنما هو في الأذان. (بحار الأنوار / المجلسي ج 81 ص 118 –
119 )
ترجمه:
صاحب « المعتبر » در كتاب أحمد بن محمد بن أبي نصر بزنطي از ياران ما ميگويد : عبد الله بن سنان، از أبو عبد
الله كه گفته: أذان همان الله أكبر الله
أكبر، اشهد أن لا إله إلا الله، اشهد أن لا إله إلا الله، است و در پايان آن هم يك
مرتبه گفت: لا إله إلا الله، سپس گفت: هر وقت براي أذان صبح أذان ميگفتيد بعد از
« حي علي خير العمل »، «الصلاة خير من النوم» را بگوييد، و بعد از الله أكبر الله أكبر،
لا إله إلا الله را بگوييد و در اقامه « الصلاة
خير من النوم » را نگوييد، زيرا اين عبارت مخصوص أذان است
علمای
شیعه نیز به این روایات اقرار کرده اند اما آنها را به تقیه نسبت داده اند و گفته اند
باید ترک شود!!
نویسنده
کتاب « الجواهر » گفته: « في التثويب روايتان اشهرهما تركه».
ترجمه:
در مورد تثويب دو روايت وجود دارد، مشهورترين آنها اين است كه آن عبارت بايد در اذان
ترك شود.
[ جواهر الكلام / محمد حسن نجفي ج9 ص 112]
👈آیا از علمای شیعه کسی به جواز عبارت
الصلاة خیر من النوم فتوا داده اند؟؟
شيخ
جعفر شاخوري بحراني در كتاب « حركية العقل الاجتهادي لدى فقهاء الشيعة الإمامية » در
باب « مخالفتهاي شيخ اسكافي با مشهور » تصريحات آنها را به جايز بودن عبارت « الصلاة
خير من النوم » در أذان فجر ذكر كرده است، زيرا ايشان ميگويد:
در
أذان فجر درست است كه عبارت « الصلاة خير من النوم » به كار گرفته شود، و جعفي هم با
او موافقت كرده است و به مصدر آن نيز كه « مفاتيح الشرائع » نوشته محسن الفيض الكاشاني
ميباشد اشاره كرده است. (حركية العقل الاجتهادي لدى فقهاء الشيعة الإمامية / شيخ جعفر
شاخوري بحراني ص36] [ مفاتيح الشرائع في فقه الإمامية / مولى محسن فيض كاشاني ج1 ص
155] [ بحار الأنوار / مجلسي ج 81 ص 150] [ رياض المسائل / سيد علي طبطبائي ج3 ص
342 )
و
علماهاي زير اقوال جعفي و اسكافي را در كتابهايشان ثبت كردهاند:
[ شهيد أول / الدروس ج1 ص 162 – سيد محمد
عاملي / مدارك الأحكام ج3 ص 290 – محمد حسن نجفي
/ جواهر الكلام ج9 ص 112]
لازم
به ذکر است که جعفی و اسکافی از بزرگان علمای شیعه می باشند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر