🔹«وَسُئِلَ: عَنْ رَجُلٍ غَدَا إلَى " التكروري " يَتَفَرَّجُ فَغَرِقَ. هَلْ هُوَ عَاصٍ أَمْ شَهِيدٌ؟
فَأَجَابَ: إنَّ قَصْدَ الذَّهَابِ إلَى هَذَا الْقَبْرِ لِلصَّلَاةِ عِنْدَهُ وَالدُّعَاءِ بِهِ وَالتَّمَسُّحِ بِالْقَبْرِ وَتَقْبِيلِهِ وَنَحْوِ ذَلِكَ مِمَّا نُهِيَ عَنْهُ أَوْ أَنْ يُعْمَلَ بِشَيْءِ نَهَى اللَّهُ عَنْهُ مِنْ الْفَوَاحِشِ وَالْخَمْرِ وَالزَّمْرِ أَوْ التَّفَرُّجِ عَلَى هَؤُلَاءِ وَرُؤْيَةِ أَهْلِ الْمَعَاصِي مِنْ غَيْرِ إنْكَارٍ: فَهُمْ عُصَاةٌ لِلَّهِ فِي هَذَا السَّفَرِ وَأَمْرُهُمْ إلَى اللَّهِ تَعَالَى وَيُرْجَى لَهُمْ بِالْغَرَقِ رَحْمَةُ اللَّهِ وَاَللَّهُ أَعْلَمُ».
🔸 ترجمه: «دربارۀ شخصی سوال شد که برای گردش و سیاحت به «تکروری» رفته است و در آنجا غرق شده است، آیا او گناهکار است یا شهید؟
جواب داد: اگر هدفش رفتن به این قبر برای خواندن نماز نزد او و دعا کردن بوسیلۀ او و لمس کردن و بوسیدن قبرش و نحو این کارهایی باشد که از آن نهی شده است، یا کارهای دیگری که از آن نهی شده است را انجام بدهد مانند انجام فواحش و نوشیدن خمر و نواختن نی و یا سیاحت با آنها و دیدن اهل معاصی بدون اینکه بر آنها انکار ورزد، پس چنین کسانی در این سفر معصیت خداوند را کردهاند و امر آنان به خداوند متعال برمیگردد و برایشان امیدواریم که خداوند آنها را بخاطر غرق شدنشان، رحمت کند. والله داناتر است».
[مجموع الفتاوی، ج 27 ص 496].
تکروری ظاهرا نام زیارتگاه شخصی است که در آنجا رودخانه یا نحو آن وجود داشته و مردم برای زیارت و سیاحت و آب تنی به آنجا میرفتند.
در این فتوا، شیخ الاسلام ابن تیمیه، کسی که بر سر قبر تکروری رفته و نزد او نماز خوانده و بوسیلۀ او دعا کرده، یعنی از او درخواست دعا کرده، و قبرش را به عنوان تبرک بوسیده و لمس کرده است و امثال این کارها را نزد قبرش انجام داده است، چنین کسی را همانند غلات نجدی، تکفیر نکرده و مشرک نخوانده است، بلکه فقط گفته که گناه کرده است و از خداوند خواسته که آن شخص غرق شده را رحمت کند.
اگر همین سوال را از غلات نجدیه بپرسی و بگویی آیا چنین کسی شهید شده است، در جوابت علاوه بر اینکه آن شخص را تکفیر کرده و مشرک میدانند، بخاطر شک کردنت در کفر و شرک آن شخص، و اینکه گمان کردهای که شهید هم شده است! تو را نیز تکفیر میکردند.
#مجاهد_دین
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر