🔹ابن تیمیه در منهاج السنه (4/86) حدیثی را میآورد
که در آن فضیلت سیدنا علی بن ابی طالب رضی الله عنه بیان شده است و با اعتماد به
سخن ابن حزم، ادعا میکند که آن حدیث، صحیح نیست. آنجا که ابن تیمیه میگوید:
«وَأَمَّا قَوْلُهُ: {مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلَاهُ} فَلَيْسَ هُوَ
فِي الصِّحَاحِ لَكِنْ هُوَ مِمَّا رَوَاهُ الْعُلَمَاءُ، وَتَنَازَعَ النَّاسُ فِي
صِحَّتِهِ».
🔸 ترجمه: «و اما این فرمودهاش: {هرکس من
مولای او هستم پس علی مولای اوست} این روایت در صحاح نیامده بلکه این از چیزهایی
است که علما روایت کردهاند و مردم دربارۀ صحت آن اختلاف دارند...}
🔹سپس به زعم خودش از ابن حزم نقل میکند و میگوید:
«قَالَ: وَأَمَّا "مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلَاهُ" فَلَا
يَصِحُّ مِنْ طَرِيقِ الثِّقَاتِ أَصْلًا».
🔸 ترجمه: «ابن حزم میگوید: و اما روایت:
"هرکس من مولای او هستم پس علی مولای اوست"، در اصل این روایت از طریق
راویان ثقه و مورد اعتماد به صحت نرسیده است». انتها.
👈(حسن بن علی السقاف می گوید) میگویم: بلکه
این حدیث متواتر است و الذهبی در سیر اعلام النبلاء (8/335) بر تواتر آن نص گذاشته
است.
🔹و آلبانی در این باره بر ابن تیمیه رد زده
است. آلبانی در سلسله احادیث صحیحهاش (5/263) میگوید: «فمن العجيب حقا ان يتجرا
شيخ الاسلام ابن تيمية على انكار هذا الحديث وتكذيبه في (منهاج السنة) (4 / 104)
كما فعل بالحديث المتقدم هناك».
🔸 ترجمه: «حقیقتا از چیزهای عجیب این است که
شیخ الاسلام ابن تیمیه جرئت بر انکار این حدیث و تکذیب نمودن آن در منهاج السنه
(4/104) نموده است، چنانکه با حدیث قبلی در آنجا چنین کرده است».
🔹سپس در انتها می گوید: «فلا ادري بعد ذلك
وجه تكذيبه للحديث ، الا التسرع والمبالغة في الرد على الشيعة».
🔸 ترجمه: «و بعد از این توضیحات، نمیدانم که
برای چه و بر چه اساسی این حدیث را تکذیب کرده است، آیا (غیر از این است که) در رد
بر شیعه شتاب و زیادهروی کرده است؟».
انتهای کلام
آلبانی. پس در کلامش تأمل کن!
🗒 به نقل از کتاب: «البشارة والإتحاف بما بين
ابن تيمية والألباني في العقيدة من الاختلاف»، از حسن بن علی السقاف، صفحه 28-29.
ترجمه مجاهد دین.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر