۱۳۹۸/۰۷/۲۵

بی‌کمالی‌های انسان از سخن پیدا شود * پستۀ بی‌مغز چون لب وا کند رسوا شود



متاسفانه مبتدعان نوظهوری پیدا شده‌اند که با مایه گذاشتن از اسم سلف، اعتقادات خوارجانه و گمراهانۀ خودشان را به نام اهل سنت زوراً و بهتاناً نشر می‌کنند و البته تنها در یک حالت انتساب آنها به سلف راست است، چون سلف آنها ذوالخویصره و ابن ملجم است! چراکه همانند آنها با انکار اسباب و مجاز، دم از توحیدی می‌زنند که الله و رسولش از آن بریء و بیزار است.

این بار نیز عبقری زمانه جناب خالد عزیزی، باد به غبغب انداخته و با ژست فیلسوفانه، با انکار اسباب الهی می‌گوید: اگر خداوند تدبیر و انجام امور جهان هستی را توسط اسباب انجام دهد و نسبت دادن انجام این امور به اسباب نیز از باب مجاز عقلی باشد، پس نقش و جایگاه خداوند کجاست؟! و به عبارت دیگر چه نقشی برای خدا باقی مانده و خدا چکاره باقی خواهد ماند!!!!

واقعا این همه حماقت چگونه یکجا در یک مغز جمع می‌شود؟ این یک فاجعۀ بزرگ است! یک زنگ هشدار برای متسلفه!

اینجاست که شاعر دربارۀ چنین مدعیانی می‌گوید:
با مدعی مگویید اسرار عشق و مستی * تا بی‌خبر بمیرد در درد خودپرستی

این مدعی بی‌خبر، در توحید بدعی‌اش که از اسلافش مانند ابن ملجم به ارث برده است، در کمال وقاحت می‌گوید که خداوند نباید امور جهان هستی را توسط اسباب انجام بدهد و نسبت دادن مجازی انجام امور به اسباب در واقع به معنای از بین بردن نقش و جایگاه خداوند است!

در جوابش، این سخن ابن القیم رحمه الله را می‌آورم تا بداند که خداوند امور جهان هستی را توسط مأمورانش که ملائکه و اولیاء و مخلوقات بزرگوارش است انجام می‌دهد، ولی چه بگوییم که متاسفانه وهابیت تفاوت بین مجاز و حقیقت را نمی‌دانند، و نمی‌خواهند هم که بدانند، چراکه منافع آنها در نفهمیدن این مسائل است!

🔹ابن قیم رحمه الله دربارۀ قدرت‌ها و اموری که ملائکه به اذن الله انجام می‌دهند می‌گوید: «إذا ثبت هذا فما في السماوات والأرض وما بينهما من حركات الأفلاك والشمس والقمر والنجوم والرياح والسحاب والمطر والنبات وحركات الأجنة في بطون أمهاتها ، فإنما هي بواسطة الملائكة والمدبرات أمرا والمقسمات أمرا ، كما دل على ذلك في نصوص من القرآن والسنة في غير موضع ، والإيمان بذلك من تمام الإيمان بالملائكة ، فإن الله وكل بالرحم ملائكة ، وبالقطر ملائكة ، وبالنبات ملائكة ، وبالرياح ملائكة ، وبالأفلاك والشمس والقمر والنجوم ، ووكل بكل عبد أربعة من الملائكة ، كاتبين عن يمينه وشماله ، وحافظين من بين يديه ومن خلفه ، ووكل ملائكة بقبض روحه وتجهيزها إلى مستقرها في الجنة والنار ، وملائكة بمساءلته وامتحانه في قبره ، وملائكة بتعذيبه في النار أو نعيمه في الجنة ، ووكل بالجبال ملائكة ، وبالسحاب ملائكة تسوقه حيث أمرت به ، وبالقطر ملائكة تنزل بأمر الله بقدر معلوم كما شاء الله ، ووكل ملائكة بغرس الجنة وعمل آلتها وفرشها والقيام عليها ، وملائكة بالنار كذلك».
🔸ترجمه: «حال که این ثابت گشت در آسمان‌ها و زمین و بین آن دو، هر حرکتی اعم از حرکت افلاک و خورشید و ماه و ستارگان و باد و ابر و باران و نباتات و حرکات جنین در شکم مادرانشان همه بوسیلۀ‌ ملائکه (فرشتگان) تدبیرگر و تقسیم‌گر صورت می‌گیرد، چنانکه نصوص قرآن و سنّت بر آن دلالت دارد و ایمان به آن از کمال ایمان به ملائکه است. خداوند ملائکه‌ای را موکل رحم قرار داده است و ملائکه‌ای را بر قطره‌های باران موکل قرار داده و ملائکه‌ای بر نباتات و ملائکه‌ای بر باد، و نیز بر افلاک و خورشید و ماه و ستارگان ملائکه‌ای گماشته شده است و بر هر شخص چهار ملائکه‌ گماشته شده است، دو کاتب در چپ و راست او و دو محافظ در جلو و پشت او، و نیز ملائکه‌‌ای‌ به قبض روحش گماشته شده است و ملائکه‌ای بر سؤال و جواب قبر و عذاب و نعمت در آنجا، و ملائکه‌ای که هنگام برخاستن از قبر او را به سمت محشر می‌برند و ملائکه‌ای که او را در آتش عذاب می‌دهند یا در بهشت نعمت می‌دهند و بر کوه‌ها ملائکه‌ای گماشته شده است و بر ابرها نیز ملائکه‌ای که آن‌ها را هرکجا که امر شود سوق می‌دهند و بر قطرات باران ملائکه‌ای که آن‌ها را به امر خدا به‌ اندازۀ مشخصی که خدا بخواهد فرو می‌فرستند و ملائکه‌ای که بر کاشتن بهشت و فرش کردن و بر پا کردن آن گماشته شده‌اند و همین گونه بر آتش نیز ملائکه‌ای قرار دارند».
🗒 الجواب الكافي لمن سأل عن الدواء الشافي أو الداء والدواء، صص 200-201.

اکنون از عبقری زمانه می‌پرسم: با توجه به کارهایی که ملائکه انجام می‌دهند (مانند: اعطای فرزند، ازدیاد رزق و روزی و غفران ذنوب، اعطای شفاعت، دفع مضرت و بلا و مصیبت و شفای بیماری و هر گونه درخواست و طلب دیگر به اذن خدا) پس نقش و جایگاه خداوند کجاست؟ هدف خلقت را باید کجا دنبالش گشت و کجا محقق می‌شود؟
هر جوابی برای ملائکه دادی، همان جواب را به شما دربارۀ اولیاء و انسان‌های صالح می‌دهیم، به همان شکل که ابن تیمیه رحمه الله چنین جواب داده است:
🔹 «وأما النفع المتعدي والنفع للخلق وتدبير العالم فقد قالوا هم تجري أرزاق العباد على أيديهم وينزلون بالعلوم والوحي ويحفظون ويمسكون وغير ذلك من أفعال الملائكة. والجواب: أن صالح البشر لهم مثل ذلك وأكثر منه... وأين هم من الأقطاب والأوتاد والأغواث؛ والأبدال والنجباء؟».
🔸ترجمه: «‌و اما به نسبت نفع‌رسانی به مخلوقات و تدبیر‌کردن عالم، آنها می‌گویند که ملائکه کسانی‌اند که رزق‌های بندگان بر روی دستان آنان پخش می‌شود و علوم و وحی را نازل می‌کنند و محافظت می‌کنند و نگه می‌دارند و دیگر از افعال ملائکه (که اینها را به عنوان دلیل بر برتر بودن ملائکه بر انسان می‌آورند) و جواب آن این است که: انسان‌های صالح هم، همانند این افعال را دارند و بلکه بیشتر از آن را هم دارند... و (ملائکه) کجا هستند به نسبت اقطاب و اوتاد و اغواث و ابدال و نجبا؟».
🗒 مجموع الفتاوی، ج 4 ص 37

برای این است که می‌گوییم مذهب وهابیت، پر از تناقض و تضاد و اشکال است؛ ظاهرش آراسته شده اما باطنی باطل و همانند شیشه ضعیف دارد و همین کافی است که لب وا کنند تا بی‌مغز بودنشان عیان شود!

التماس تفکر!

🖊 خادم اهل سنت و جماعت: مجاهد دین


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نصیحتی دلسوزانه برای صلاح مهدوی و هم فکرانش؛

    ♦️ چند سال پیش که وهابیان اهل غلو و افراط، احساس کردند که میدان برایشان خالی شده و تا آینده ای نزدیک بر دنیای اسلام مسلط می شوند، اهل ...