نویسنده: مجاهد دین
🔹المقریزی
شافعی مذهب، در کتاب «تجرید التوحید» که به او نسبت دادهاند در صفحه 8 میگوید:
«والنّاس في هذا الباب - أعني: زيارة القبور - على ثلاثة أقسام: قوم يزورون الموتى
فيدعون لهم. وهذه هي الزّيارة الشرعيّة.
وقوم يزورونهم يدعون بهم، فهؤلاء هم
المشركون في الألوهيّة والمحبّة.
وقوم يزورونهم فيدعونهم أنفسهم وقد قال النبي صلّى الله عليه وآله وسلّم:
"اللهم لا تجعل قبري وثنا يعبد"، وهؤلاء هم المشركون في الربوبيّة».
🔸ترجمه:
«مردم در این باب یعنی زیارت قبور، سه دسته هستند: 1- یک دسته به زیارت مردگان میروند
و برایشان دعا میکنند. و این همان زیارت شرعی است
2- و
دستۀ دوم آنها را زیارت میکنند و بوسیلۀ آنها دعا میکنند، پس اینها در الوهیت و
محبت مشرک هستند.
3- و
دستۀ سوم آنها را زیارت میکنند و خود آنها را به دعا میخوانند. و به تحقیق پیامبر
صلی الله علیه وسلم فرموده است: "خدایا قبر مرا بتی که عبادت شود قرار
نده". و اینها در ربوبیت مشرک هستند».
👈در این
سخن غلو و بیضابطهای وجود دارد چراکه در دستۀ دوم کسانی را ذکر کرده که: «يدعون
بهم» یعنی بوسیلۀ مردگان دعا میکنند. و اگر چنین کاری شرک در الوهیت و محبت باشد،
پس دچار تناقض شدهایم، برای اینکه المقریزی خودش در دسته دوم قرار میگیرد!!
چراکه او بوسیلۀ جاه پیامبر و آل و اصحابش از خداوند درخواست مغفرت کرده است.
🔹مقریزی
در رسائلش (ص 251) میگوید: «قال مؤلفه: تم ذلك علی يد جامعه ومنشئه أحمد بن عبد
القادر بن محمد المقريزي الشافعي غفر الله ذنبه وستر عيبه بجاه سيدنا محمد وآله
وصحبه والحمد لله وحده، تم».
🔸ترجمه:
مؤلف این رساله میگوید: نوشتن این رساله به دست جمع آوری کننده و نویسندهاش احمد
بن عبد القادر بن محمد المقریزی الشافعی به پایان رسید. خداوند بخاطر جایگاه و
مکانت سرورمان محمد و آل و اصحابش، گناه او (= المقریزی) را ببخشد و عیبش را
بپوشاند. و سپاس تنها برای خداوند یکتا. پایان».
👈چنانکه
مشاهده میکنیم، المقریزی بوسیلۀ پیامبر دعا کرده است = «وقوم يزورونهم يدعون بهم».
❓مگر میشود
هرکس مردگان را زیارت کند و بوسیلۀ آنها دعا کند، در الوهیت و محبت مشرک شده باشد؟
آیا این سخن به این مطلقی صحیح است؟
👈نجدیه
که بعید نیست در کتاب تجرید التوحید المقریزی دستبرد زده باشند، با استناد به این
سخنش میخواهند از غلوهای خوارجانۀ خودشان دفاع کنند، در حالی که یا این کتابش تحریف
شده است، یا اگر هم تحریف نشده باشد، پس سخنی اشتباه و بیاساس است و مخالف با دیگر
سخنان المقریزی است.
❓پس به ما بگویید
منظور از «يدعون بهم» چیست؟
➖اگر بگویید:
منظورش این بوده که اگر بوسیلۀ جاه و مکانت مردگان از خدا درخواست کند، در این
صورت مشرک میشود.
▫️میگویم: در بالا
نشان دادیم که المقریزی خودش بوسیلۀ جاه و مکانت پیامبر، از خداوند درخواست مغفرت
و ستر عیوب کرده است!
➖و اگر بگویید:
منظورش این بوده که اگر از مرده درخواست کند تا او برایش دعا کند، در این صورت
مشرک میشود.
▫️میگویم: اولا معنای
«يدعون بهم» چنین نیست، دوما اگر هم چنین باشد، باز در کمال شگفتی میبینیم که
المقریزی توسل و درخواست شفاعت از پیامبر صلی الله علیه وسلم بعد از وفاتش در کنار
قبرش را مستحب میداند!
🗒چون
همانطور که قبلا بیان کردیم، المقریزی در کتاب «إسماع الامتاع» در ج 14 ص 608 توسل به پیامبر و شفاعت خواهی از او بعد از وفاتش
را مستحب میداند. او در این کتاب بابی دارد به نام: «ذكر ما جاء في زيارة قبر
النبي صلى اللَّه عليه وسلم وما ظهر من قبره، مما هو من أعلام نبوته [وفضيلة من
زاره، وسلم عليه، وكيف يسلم ويدعو]». و در این باب روایات زیادی دربارۀ زیارت قبر
پیامبر و خطاب قرار دادن او برای توسل و درخواست شفاعت از او میآورد، و اگر چنین
کاری در نزد او شرک میبود، پس نباید چنین روایاتی را اشاعه و نشر میداد و عقیدهاش
را بر آن بنا میکرد!
✔️پس بعید نیست که نجدیه، همان کاری که با السیوطی رحمه الله کرده بودند
(اینکه کتابی را به دروغ به او نسبت داده بودند و ما در این کانال مکر آنها را
برملا کردیم و خیانت آنها را افشا کردیم) را با المقریزی نیز کرده باشند و کتابی
با ادبیات نجدیه جعل کرده باشند و برای اعتبار بخشیدن به بدعتهایشان آن را به
المقریزی رحمه الله نسبت داده باشند، غافل از آنکه المقریزی در کتابهای دیگرش
مخالف با آنچه در کتاب تجرید التوحید آمده است را گفته است و توسل و تشفع به پیامبر
صلی الله علیه وسلم بعد از وفاتش را مستحب میداند.
❓پس آیا نجدیه
دست از بدعتهایشان برمیدارند یا همچنان با لجاجت و عناد به راه باطلشان در تکفیر
مسلمانان ادامه میدهند؟
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر