▫️شیخ العراق، عالم و واعظ و حافظ الآفاق، ابو الفرج عبدالرحمن ابن الجوزی رحمه الله (508 - 597 هـ) حنبلی مذهب، مفسر، محدث، مورخ، ناقد، مصنف، خطیب و نابغه روزگار خودش بود. صاحب کتاب مشهور «الموضوعات» است که در آن احادیث موضوع را جمع آوری کرده است. و از مشهور ترین کتاب های او «تلبیس ابلیس»، «صید الخاطر»، «المنتظم فی التاریخ الملوک والامم» می باشد. وی بیش از سیصد کتاب دارد!
➖در کتابش صید الخاطر می گوید بیش از بیست هزار جلد کتاب خوانده است.
➖ در کتاب دیگرش به نام «القصاص والمذکرین» می گوید: «وَإِنِّي مَا زِلْتُ أَعِظُ النَّاسَ / وَأُحَرِّضُهُمْ عَلَى التَّوْبَةِ فَقَدْ تَابَ عَلَى يَدَيَّ إِلَى أَنْ جَمَعْتُ هَذَا الْكِتَابَ أَكْثَرُ مِنْ مِائَةِ أَلْفِ رَجُلٍ...، وَأَسْلَمَ عَلَى يَدَيَّ أَكْثَرُ مِنْ مِائَةِ أَلْفٍ».
ترجمه: «من پیوسته مردم را موعظه می کردم و آنان را به توبه تشویق می کردم که بر دستان من تا این لحظه که این کتاب را جمع آوری کرده ام، بیش از صد هزار نفر توبه کردند،... و بر دستان من بیش از صد هزار نفر اسلام آوردند.
➖از مشهور ترین شاگردانش: نوه اش سبط ابن الجوزی، و حافظ عبدالغنی المقدسی می باشد.
👈اکنون نگاه کنید که ابن جوزی به قبور صالحان متوسل می شود و چنین کاری یعنی درخواست دعا از میت را شرک نمی داند.
🔹 ابن جوزی رحمه الله می گوید: «وكثر ضجيجي من مرضي، وعجزت عن طب نفسي، فلجأت إلى قبور الصالحين، وتوسلت في صلاحي، فاجتذبني لطف مولاي بي إلى الخلوة على كراهة مني، ورد قلبي على بعد نفور مني، وأراني عيب ما كنت أوثره». [صيد الخاطر ج 1 ص 93]
🔸ترجمه: «زمانی که از بيماری ام به فرياد آمدم و نتوانستم خودم را درمان کنم به قبر انسان های صالح پناه بردم و برای اصلاح امورم متوسل شدم. پس در اين حال لطف مولايم مرا به عزلت واداشت با آنکه آن را دوست نداشتم و قلبم بعد از نفرت به من بازگردانده شد و زشتی آن چیزی را که دوستش داشتم به من نمایاند».
🔹همچنین ابن جوزی در ترجمه معروف الکرخی می گوید: «توفي سنة مائتين وقبره ظاهر ببغداد يتبرك به وكان إبراهيم الحربي يقول قبر معروف الترياقي المجرب». [صفة الصفوة، ص: 251].
🔸 ترجمه: «در سال دویست وفات یافت و قبرش در بغداد است که به آن تبرک گرفته می شود و ابراهیم الحربی می گفت: قبر معروف کرخی، دارویی آزموده شده، می باشد».
❓حال غلات پاسخ بگویند، آیا ابن جوزی را بخاطر توسل به قبور صالحان مرتکب شرک اکبر می دانند یا نه؟ آیا تکفیر می شود یا نه؟ آیا شرک و توحید را شناخته است یا نه؟
تقیه نکنید و موضع خود را واضح روشن کنید. چون من به اذن الله کاری خواهم کرد که تقیه هایتان را کنار بگذارید، یا به موجب عقیده تان، باید چنین علمایی را تکفیر کنید، یا از توحید ناقص و بدعی خودتان دست بکشید. توحیدی که غلات و خوارج و اولاد ذوالخویصره آن را تبلیغ کنند، جایی در بین اهل سنت و جماعت ندارد.
#مجاهد_دین
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر