۱۳۹۷/۰۶/۳۱

سلام کردن به میت چه معنایی دارد؟


1️⃣پیامبر صلی الله علیه وسلم به ما یاد داده است که وقتی به قبرستان رفتیم به مردگان سلام بکنیم.
🔹عنْ سُلَيْمَانَ بْنِ بُرَيْدَةَ عَنْ أَبِيهِ رضی الله عنهما قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم  يُعَلِّمُهُمْ إذَا خَرَجُوا إلَى الْمَقَابِرِ أَنْ يَقُولُوا: السَّلَامُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الدِّيَارِ مِنْ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُسْلِمِينَ، وَإِنَّا إنْ شَاءَ اللَّهُ بِكُمْ لَاحِقُونَ، نَسْأَلُ اللَّهَ لَنَا وَلَكُمْ الْعَافِيَةَ» (رواه مسلم).
🔸 ترجمه: «پيامبر صلی الله علیه وسلم  آنها را تعليم ميداد، که چون به گورستان روند، بگويند: سلام بر شما باد، اهل اين منزل از مؤمنان و مسلمانان و اگر خدا بخواهد بشما مي پيونديم از خداوند بخود و شما عافيت مي طلبم».

2️⃣همچنین پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرماید که هرکس به من سلام بفرستد من نیز جواب سلام او را می دهم و به او سلام می فرستم:
🔹«مَا مِنْ أَحَدٍ يُسَلِّمُ عَلَيَّ إِلَّا رَدَّ اللَّهُ عَلَيَّ رُوحِي حَتَّى أَرُدَّ عَلَيْهِ السَّلَامَ »
🔸ترجمه: «هیچ کس نیست که بر من سلام کند جز اینکه خداوند روحم را به من بازمیگرداند تا جواب سلامش را بدهم».
به روایت احمد (16/477)، و ابو داود (2041) و نووي در الأذكار (154) و ابن تیمیه در اقتضاء الصراط المستقيم (2/173) آن را صحیح دانسته اند.

3️⃣همچنین در حدیث دیگر آمده که: «عن أبى هريرة رضى الله تعالى عنه قال إذا مر الرجل بقبر أخيه يعرفه فسلم عليه رد عليه السلام وعرفه وإذا مر بقبر لا يعرفه فسلم عليه رد عليه السلام».
ترجمه: «ابو هریره رضی الله عنه گفت: اگر مردی از نزد قبر برادرش عبور کند و او را بشناسد و به او سلام بکند او هم جواب سلامش را می‌دهد و او را می‌شناسد. و اگر از نزد قبری بگذرد که او را نشناسد و به او سلام کند او هم به جوابش پاسخ می‌دهد». (ابن ابی دنیا آن را روایت کرده و صحیح دانسته است و ابن تیمیه و ابن قیم و شوکانی و غیر آنان، این حدیث را صحیح دانسته اند)


4️⃣ اکنون بیایید تا بدانیم سلام به چه معناست، و اینکه پیامبر صلی الله علیه وسلم به ما جواب سلاممان را می دهد به چه معناست؟
 سلام از نام های الله تعالی می باشد و معنای آن پاکی و رهایی از تمام نقص ها و عیب ها می باشد. و مراد از سلام در عبارت (السلام علیکم و رحمة الله وبرکاته) در واقع دعای حفظ و سلامتی و نجات برای شخص است.

پس وقتی ما به پیامبر صلی الله علیه وسلم یا هر شخص مومن دیگری در قبرش سلام می کنیم، آن شخص نیز جواب سلام ما را می دهد. یعنی ما برای او دعای حفظ و سلامتی و رحمت و برکت و عنایت و نجات می کنیم و او نیز به همان شکل برای ما دعای حفظ و سلامتی می کند.

بنا بر این تقدیر، غلاتی که ادعا می کنند {درخواست دعا از میت شرک اکبر است به این خاطر که درخواست چیزی کرده است که جز خداوند قادر بر انجام آن نیست و مرده چون عملش قطع شده است پس اگر کسی از مرده درخواست دعا کند دچار شرک اکبر شده است}، پس باید کسی که به مرده سلام می کند نیز مشرک شده باشد، چون هم شخصی مُرده را خطاب قرار داده است و هم آن مُرده به او جواب سلام می دهد و برایش دعای سلامتی و حفاظت و عنایت می کند.

▫️ اینجا است که ثابت می شود غلات از دین مسلمانان همانند خروج تیر از کمان، خارج شده اند. آنها توحید و شرکی جدا از توحید و شرک مسلمانان دارند، توحید و شرکی که خوارج سفهاء احلام آن را آموزش بدهند، نتیجه اش همین می شود که اکثر علمای امت از قدیم تا جدید  مانند نووی و ابن قدامه و ابن حجر و ... را تکفیر کنند و مشرک بدانند و جوامع مسلمانان امروزی را مشرک و کافر اصلی بدانند.

اگر درخواست دعا از میت شرک اکبر است، پس چرا پیامبر صلی الله علیه وسلم گفته است که هرکس به من سلام کند من نیز برایش دعای سلامتی می کنم؟
اگر درخواست دعا از میت شرک اکبر است، پس چرا پیامبر صلی الله علیه وسلم گفته است که هرکس بر سر قبری برود و به او سلام کند صاحب آن قبر جواب سلامش را می دهد؟ آیا سلام کردن یک شخص وفات یافته، به معنای دعای حفظ و سلامتی برای ما نیست؟

توحید نه آن است که تو می پنداری ای غالی، به نام توحید دارید بزرگ ترین جنایت را در حق امت توحیدی اسلام می کنید. چه جنایتی بزرگ تر از اینکه عملی که شرک نیست را شرک اکبر بدانید و فاعلش را به جرم شرک اکبر بکشید؟ آیا این همان صفت خوارج نیست که یقتلون اهل الاسلام و بدعون اهل الاوثان؟ اهل اسلام را می کشند و اهل بت پرستی را رها کرده اند.
پس باری دیگر ثابت کردیم که درخواست دعا از میت شرک نیست. چون دلایل بر آن دلالت دارند که مرده می شوند و با اینکه عملش قطع شده است اما از انجام عبادت ناتوان نیست؛ بلکه اجر اعمالش قطع شده است همین. اما به این معنا نیست که مرده نتواند حرف بزند. به این معنا نیست که میت نتواند به زائرش جواب سلام بدهد. و جواب سلام توسط مرده به شخض زائر، در واقع دعای اوست برای زائرش. پس مادام شخص مرده می تواند بشنود و می تواند برای زائرش دعای سلامتی بکند پس ثابت می شود که درخواست دعا از میت به طور کلی از مبحث شرک خارج می شود. یعنی مثلا اگر کسی به میت بگوید ای فلانی برایم دعای خیر کن از خدا بخواه مشکلم را حل کند. چنین درخواستی شرک نیست چون از خود میت درخواست حل مشکلاتش را نکرده است. به میت نگفته که ای میت تو خودت به دادم برس، تو خودت شفایم بده و... بلکه میت را در توانایی شنیدن و دعا کردن همانند شخص زنده، تصور کرده است و به همان شکل که وقتی به یک شخص زنده می گویی ای فلانی برایم دعا خیر کن، و شرک نبود، پس به همان شکل بعد از وفاتش چون می شوند و می تواند دعا کند، این نیز شرک نیست.
پس به طور کلی، این مساله از شرک بودن خارج است، و می ماند که آیا این کار جایز است یا نیست؟ بدعت است یا سنت؟ مستحب است یا غیر مستحب؟ والحمد لله رب العالمین

#مجاهد_دین

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نصیحتی دلسوزانه برای صلاح مهدوی و هم فکرانش؛

    ♦️ چند سال پیش که وهابیان اهل غلو و افراط، احساس کردند که میدان برایشان خالی شده و تا آینده ای نزدیک بر دنیای اسلام مسلط می شوند، اهل ...