غلات در آخرین دست و پا زدن هایشان چنین توجیه می کردند که آن قول نووی و ابن قدامه رحمهما الله را که من در کتاب «عذر به تاویل از موانع تکفیر» نقل کرده بودم درباره اینکه به پیامبر صلی الله علیه وسلم در قبرش متوسل شده بودند و ازش درخواست دعا و شفاعت کرده بودند، غلات آمده و گفتند که من منظور کلام آنان را درست نفهمیده ام و درست ترجمه نکرده ام! و گفتند منظورشان در واقع توسل به جاه بوده!!
هرچند که یک بچه ابتدایی هم می داند که این غلات دارند دروغ می گویند و بلکه خودشان کلام آنها را نفهمیده اند. چون برای مثال ابن قدامه به صراحت هرچه تمام تر پیامبر را مورد خطاب قرار داده و می گوید:
🔹«ثُمَّ تَأْتِي الْقَبْرَ فَتُوَلِّي ظَهْرَكَ الْقِبْلَةَ، وَتَسْتَقْبِلُ وَسَطَهُ، وَتَقُولُ: السَّلَامُ عَلَيْك أَيُّهَا النَّبِيُّ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ،... اللَّهُمَّ إنَّك قُلْت وَقَوْلُك الْحَقُّ: ﴿وَلَوۡ أَنَّهُمۡ إِذ ظَّلَمُوٓاْ أَنفُسَهُمۡ جَآءُوكَ فَٱسۡتَغۡفَرُواْ ٱللَّهَ وَٱسۡتَغۡفَرَ لَهُمُ ٱلرَّسُولُ لَوَجَدُواْ ٱللَّهَ تَوَّابٗا رَّحِيمٗا٦٤﴾ [النساء: 64]
👈وقَدْ أَتَيْتُك مُسْتَغْفِرًا مِنْ ذُنُوبِي، مُسْتَشْفِعًا بِك إلَى رَبِّي👉، فَأَسْأَلُك يَا رَبِّ أَنْ تُوجِبَ لِي الْمَغْفِرَةَ، كَمَا أَوْجَبْتهَا لِمَنْ أَتَاهُ فِي حَيَاتِهِ».
🔸ترجمه: «سپس نزد قبر رفته و پشتت را به قبله میکنی و رو به وسط قبر میکنی و میگویی: سلام بر تو ای پیامبر و رحمت و برکات الله بر تو باد... بار الهی بی گمان که تو گفتی و سخن تو حق است که: «و اگر آنها هنگامیکه بر خویشتن ستم میکردند، نزد تو میآمدند، و از الله طلب آمرزش میکردند، بیگمان الله را توبهپذیر مهربان مییافتند».
👈و به درستی که [ای پیامبر] من نزد تو آمده ام و از گناهانم طلب بخشایش میکنم، تو را نزد پروردگارم شفیع قرار میدهم👉، پس ای پروردگار، از تو میخواهم که مغفرتت را برایم واجب گردانی همانطور که برای کسی که در حیاتش نزد ایشان میآمد واجب میگرداندی».
🔹و سخن نووی چنین بود: «ثم يرجعُ إلى موقفه الأوّل قُبالة وجهِ رسول الله صلى الله عليه وسلم فيتوسلُ به في حقّ نفسه، ويتشفعُ به إلى ربه سبحانه وتعالى».
🔸ترجمه: «سپس به جای اول خود، روبهروی صورتِ رسول خدا صلی الله علیه وسلم برگردد و برای خودش به او متوسل شود و او را نزد پروردگار پاک و والای خویش شفیع قرار دهد».
👈 غلات گفتند که من کلامش را درست نفهمیده ام!! خب پس بیاییم ببینیم که فهم عالمی مانند شیخ الاسلام ابن تیمیه که پرچمدار مبارزه با چنین عملی بود، چه بوده است! آیا ابن تیمیه هم مانند این غلات کلام این علما را به توسل به جاه معنا کرده و به حساب مانند غلات ماست مالی اش کرده است، یا به صراحت ایشان هم گفته است که منظورشان درخواست دعا از خود پیامبر بوده است؟
🔹ابن تیمیه رحمه الله می گوید: «وهكذا أهل الزيارات البدعية، منهم من يطلب من المزور دعاءه وسؤاله لربه، واستغفاره، واستنصاره، ودعاءه له بالرزق، وشفاعته، ونحو ذلك، وهذا وإن كان قد ذكر بعضه طائفة من العلماء، وجعلوا قوله: {وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا} [النساء: 64] يتناول من يأتيه بعد الموت، فيطلب منه الاستغفار له، كما كان أصحابه يطلبون منه الاستغفار في حياته، وذكروا في ذلك حكاية لبعض الأعراب، ومنامًا رآه العتبي، وقيل: بل رآه محمد بن حرب الهلالي، وهم مختلفون في الشعر المذكور فيها، فجمهور الأئمة لم يستحبوا ذلك، وإنما ذكره بعض أصحابهم، ولم يكن الصحابة يفعلون مثل هذا، ولا هو أيضًا معروف عن التابعين».
🔸ترجمه: «و همچنین اهل زیارات بدعیه، بعضی از آنان از کسی که زیارتش کردهاند، دعا و درخواستش از پروردگار و درخواست مغفرت و نصرت و دعای روزی برایش و شفاعتش و امثال آن را طلب میکنند، و اگر چه بعضی از این موارد را طایفهای از علما ذکر کردهاند و این فرمودۀ خداوند: ﴿وَلَوۡ أَنَّهُمۡ إِذ ظَّلَمُوٓاْ أَنفُسَهُمۡ جَآءُوكَ فَٱسۡتَغۡفَرُواْ ٱللَّهَ وَٱسۡتَغۡفَرَ لَهُمُ ٱلرَّسُولُ لَوَجَدُواْ ٱللَّهَ تَوَّابٗا رَّحِيمٗا٦٤﴾ [النساء: 64]
«و اگر آنها هنگامیکه بر خویشتن ستم میکردند، نزد تو میآمدند، و از الله طلب آمرزش میکردند، بیگمان الله را توبهپذیر مهربان مییافتند».
را برای کسی که بعد از موتش نزدش میآید بکار بردهاند، و از او (میت) طلب استغفار برای خودش میکنند به همان شکل که اصحابش در زمان حیاتش از او درخواست استغفار میکردند و در این باره حکایتی از بعضی از اعراب و خوابی که العتبی آن را دیده است ذکر میکنند و گفته شده که آن خواب را محمد بن حرب الهلالی دیده است. و در شعری که در آن ذکر شده است اختلاف دارند، پس جمهور امامان چنین کاری را مستحب ندانستهاند، بلکه تنها بعضی از اصحابشان آن را ذکر کردهاند و صحابه چنین کاری نکردهاند و نزد تابعین نیز چنین چیزی شناخته شده نمیباشد».
🗒 قاعدة عظيمة في الفرق بين عبادات أهل الإسلام والإيمان وعبادات أهل الشرك والنفاق، صص 111-112.
💡همانطور که می بینید ابن تیمیه به صراحت و واضحی هرچه تمام تر ذکر می کند که آنها بعد از وفات پیامبر از پیامبر درخواست دعا و سوال او از پروردگارش و درخواست استغفار و استنصار و دعا برای افزایش رزق و... را می کردند.
در آخر هم گفته جمهور علما (نه اجماع علما) چنین کاری را مستحب ندانسته اند (نه اینکه شرک دانسته باشند) و عده دیگری از علما چنین کاری را مستحب دانسته اند.
پس بفهمید و متوجه باشید که این موضوع به طور کلی از شرک بودن خارج است، فقط می ماند که آیا مستحب است یا نیست؟ بدعت است یا سنت؟ جایز است یا نیست؟
غلات به زودی به اذن الله به زباله دان تاریخ خواهند پیوست
#مجاهد_دین
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر