در یکی از فتاوی اللجنة الدائمة چنین آمده است:
🔹«السؤال: هل يجوز أكل اللحم الذي يذبح لمولد
النبي صلی الله عليه وسلم وغيره من الموالد؟ الجواب: ما ذبح في مولد نبي أو ولي
تعظيماً له فهو مما ذبح لغير الله وذلك شرك، فلا يجوز الأكل منه، وقد ثبت أن النبي
صلی الله عليه وسلم قال: "لعن الله من ذبح لغير الله". صحیح مسلم
(1987)، سنن النسائي الضحايا (4422)، مسند أحمد بن حنبل (1/118). وبالله التوفيق.
وصلی الله علی نبينا محمد وآله وصحبه وسلم».
🔸ترجمه: «سوال: آیا خوردن گوشتی که برای میلاد
پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم و دیگر متولد شدگان ذبح میشود جایز است؟ جواب:
آنچه در سالروز تولد پیامبری یا ولیی، برای گرامیداشت او ذبح میشود، جزو آنچه
است که برای غیر الله ذبح شده است و آن شرک است و خوردن آن جایز نیست. و از پیامبر
صلی الله علیه وآله وسلم به ثبوت رسیده که فرمود: خداوند لعت کند کسی که برای غیر
خدا ذبح کند».
🗒 فتاوی اللجنة الدائمة، المجموعة الأولی،
اللجنة الدائمة للبحوث العلمية والإفتاء (1/217).
▫️میگویم:
عقیقه، برای شکر گذاری از الله متعال، بخاطر فرزند به دنیا آمده ذبح میشود، و
رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم بعد از اینکه بزرگ شد یعنی در زمان رسالتش برای
خودش عقیقه ذبح کرد، و آنچه در سوال آمده است هیچ تفاوتی با ذبح عقیقه ندارد چراکه
شکرگذاریی بخاطر به دنیا آمدن پیامبر یا ولی یا هر عزیز دیگری است. و یا کسی که
برایش مهمان عزیزی میآید، برای گرامیداشتن مهمانش و خوشحال شدن بخاطر آمدن او، حیوانی
را ذبح میکند، و در همۀ اینها، حیوان را به نام الله ذبح کرده است، و هدف و قصد
او از ذبح، الله بوده است، و مهمان و مولود و ... در واقع علت و سبب ذبح هستند.
▫️پس به
علت به دنیا آمدن نوزاد، حیوانی به قصد تقرب به الله و شکرگذاری از او ذبح میشود.
و نیز به علت به دنیا آمدن رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم در سالروز ولادتش، حیوانی
برای شکرگذاری از الله متعال بخاطر به دنیا آمدن چنین نعمتی که رحمة للعالمین است،
ذبح میشود.
▫️و حرف
«لِـ» در عبارت: «يذبح لمولد النبي» لام تعلیل است نه لام استحقاق یا اختصاص. و
«لِـ» در حدیث: «لعن الله من ذبح لغير الله»، لام استحقاق یا اختصاص است یعنی آن
کسی که از روی عبادت، برای غیر الله ذبح کند و آن غیر را مستحق انجام عبادت بوسیله
عمل ذبح بداند، مورد لعن خداوند قرار میگیرد.
▫️پس کسی
که میگوید: «ذبحت لمولد النبی» در کلامش حذفی وجود دارد و کامل کلامش چنین است:
«ذبحت لتقرب إلی الله شاة لأجل مولد النبي».
اما مفتی وهابی
هرگونه ذبحی که برای مولد پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم انجام میشود را شرک
پنداشته است. و اینگونه با شعار دفاع از توحید و مبارزه با شرک، مفاهیم اسلامی را
تحریف نمودند و مسلمانان را متهم به کفر و شرک کردند و خودشان گمراه شدند و دیگران
را نیز گمراه کردند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر