۱۴۰۰/۰۹/۲۵

روح میت، می‌تواند به عنوان سبب، به زندگان نفع و ضرر برساند.


آیا قبل از وهابیت، امامی که مسلمانان بر امامتش اتفاق نظر دارند، چنین ادعایی کرده که ارواح مردگان به عنوان سبب نمی‌توانند نفع و ضرری به زندگان برسانند؟ اگر هست لطفا نقل قول کنید.


بعضی از نفع و ضررهایی که میت می‌تواند به عنوان سبب، به زندگان برساند:


1- روح میت می‌تواند زنده را اذیت نماید:

🔹در معرفة الصحابه از أبي نعیم الأصبهاني (4/500) از عمارة بن حزم آمده که گفت: «رَآنِي صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى قَبْرٍ، فَقَالَ: انْزِلْ مِنْ أَعْلَى الْقَبْرِ، لَا تُؤْذِي صَاحِبَ الْقَبْرِ وَلَا يُؤْذِيكَ».

🔸ترجمه: «پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم مرا بر روی قبری دید و فرمود: از روی قبر پایین بیا، صاحب قبر را اذیت نکن تا او نیز تو را اذیت نکند». 

▫️و احمد و الطبرانی و الحاکم نیز روایتش کرده اند.


2- روح میت می‌تواند لشرکیان را شکست بدهد

🔹ابن القیم در کتابش الروح (ص 102) گفته است: «وَقد تَوَاتَرَتْ الرُّؤْيَا فِي أَصْنَاف بنى آدم على فعل الْأَرْوَاح بعد مَوتهَا مَا لَا تقدر على مثله حَال اتصالها بِالْبدنِ من هزيمَة الجيوش الْكَثِيرَة بِالْوَاحِدِ والاثنين وَالْعدَد الْقَلِيل وَنَحْو ذَلِك وَكم قد رئى النَّبِي وَمَعَهُ أَبُو بكر وَعمر فِي النّوم قد هزمت أَرْوَاحهم عَسَاكِر الْكفْر وَالظُّلم فَإِذا بجيوشهم مغلوبة مَكْسُورَة مَعَ كَثْرَة عَددهمْ وعددهم وَضعف الْمُؤمنِينَ وقلتهم».

🔸ترجمه: «و بی‌گمان از خواب‌های اصناف گوناگون بنی آدم به تواتر رسیده که ارواح بعد از مردنشان کارهایی انجام می‌دهند که در زمان اتصالشان به بدن، قادر به انجام همان کار نبوده‌اند، منجمله شکست دادن لشکریان زیادی، آن هم با یک و یا دو و یا تعداد کمی ‌‌از ارواح، و نحو آن. و بارها پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم در خواب دیده شده که ابوبکر و عمر به همراه او بوده‌اند و ارواح آنان، سربازان کفر و ظلم را شکست داده‌اند و به این شکل لشکریانشان مغلوب شده و شکست خورده است با اینکه نیروی انسانی و تجهیزات جنگی‌ کفار بیشتر بوده و مومنان ضعیف و کمتر بودند».


3- روح میت، درمان بیماری را توصیف می‌کند و جواب مسائل مشکل را می‌دهد.

🔹امام ابن القیم در کتابش الروح (ص 69) می‌گوید: «وَأما من حصل لَهُ الشِّفَاء بإستعمال دَوَاء رأى من وَصفه لَهُ فِي مَنَامه فكثير جدا وَقد حَدَّثَنى غير وَاحِد مِمَّن كَانَ غير مائل إِلَيّ شيخ الْإِسْلَام ابْن تَيْمِية أَنه رَآهُ بعد مَوته وَسَأَلَهُ عَن شَيْء كَانَ يشكل عَلَيْهِ من مسَائِل الْفَرَائِض وَغَيرهَا فَأَجَابَهُ بِالصَّوَابِ. وَبِالْجُمْلَةِ فَهَذَا أَمر لَا يُنكره إِلَّا من هُوَ أَجْهَل النَّاس بالأرواح وأحكامها وشأنها وَبِاللَّهِ التَّوْفِيق».

🔸ترجمه: «اما کسانی که بوسیلۀ استفاده‌کردن از دوایی که توصیف آن دوا را در خواب به آنها گفته باشند و با آن دوا، شفا یافته باشند، پس بسیار زیاد هستند. و بسیاری از کسانی که به سمت شیخ الاسلام ابن تیمیه مائل نبودند برایم تعریف کرده‌اند که آنها او را بعد از وفاتش در خواب دیده‌اند و از او دربارۀ بعضی از مسائل فرایض و غیر اینها که برایشان مشکل شده بود، سوال کرده‌اند و شیخ الاسلام هم جواب صحیح را به آنها داده است. و در کل این موضوع را جز کسی که جاهل‌ترین مردم نسبت به ارواح و احکام و حالات آن باشد، انکار نمی‌کند. وبالله التوفیق».


4- روح میت می‌تواند به دنیا برگردد و مردم را به باریدن باران بشارت دهد

 الطبری در تاریخش (2/151) بصورت مرفوع از عبد الله بن أبي بکر تخریج کرده که پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: «قد مر جعفر البارحة في نفر من الملائكة له جناحان مختضب القوادم بالدم يريدون بيشة أرضا باليمن».

🔸ترجمه: «دیشب جعفر را همراه تعدادی از ملائکه دیدم که دو بال داشت و بال‌هایش با خون رنگ شده بود و داشتند به بیشه‌ای در سرزمین یمن می‌رفتند».

▫️و ابن عساکر از ابن عباس بصورت مرفوع روایتش کرده است چنانکه در جامع الأحادیث از السیوطی آمده است.


🔹و این حدیث از طرف علی بن ابی طالب نیز روایت شده است، در جامع الأحادیث از السیوطی (14/200) آمده است: «عرفت جعفرا فى رفقة من الملائكة يبشرون أهل بِيشَة بالمطر» (ابن عدى، وابن عساكر عن على)

🔸ترجمه: «پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: جعفر را که در بین تعدادی از ملائکه بود شناختم که اهل بیشه‌ای را به باریدن باران بشارت می‌دادند». (ابن عدی و ابن عساکر از علی روایتش کرده‌اند).


#مجاهد_دین 



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نصیحتی دلسوزانه برای صلاح مهدوی و هم فکرانش؛

    ♦️ چند سال پیش که وهابیان اهل غلو و افراط، احساس کردند که میدان برایشان خالی شده و تا آینده ای نزدیک بر دنیای اسلام مسلط می شوند، اهل ...