کانال تخریب الاعتقاد به سخنی از ابن تیمیه رحمه الله استناد کرده و سخن او را بصورت نصفه و ناقص نقل کرده است، سخن کامل ابن تیمیه چنین است:
🔹 ابن تیمیه رحمه الله میگوید: «وَمَا كَانَ
كُفْرًا مِنْ الْأَعْمَالِ الظَّاهِرَةِ: كَالسُّجُودِ لِلْأَوْثَانِ وَسَبِّ
الرَّسُولِ وَنَحْوِ ذَلِكَ فَإِنَّمَا ذَلِكَ لِكَوْنِهِ مُسْتَلْزِمًا لِكُفْرِ
الْبَاطِنِ وَإِلَّا فَلَوْ قُدِّرَ أَنَّهُ سَجَدَ قُدَّامَ وَثَنٍ وَلَمْ
يَقْصِدْ بِقَلْبِهِ السُّجُودَ لَهُ بَلْ قَصَدَ السُّجُودَ لِلَّهِ بِقَلْبِهِ
لَمْ يَكُنْ ذَلِكَ كُفْرًا وَقَدْ يُبَاحُ ذَلِكَ إذَا كَانَ بَيْنَ مُشْرِكِينَ
يَخَافُهُمْ عَلَى نَفْسِهِ فَيُوَافِقُهُمْ فِي الْفِعْلِ الظَّاهِرِ وَيَقْصِدُ
بِقَلْبِهِ السُّجُودَ لِلَّهِ كَمَا ذُكِرَ أَنَّ بَعْضَ عُلَمَاءِ
الْمُسْلِمِينَ وَعُلَمَاءِ أَهْلِ الْكِتَابِ فَعَلَ نَحْوَ ذَلِكَ مَعَ قَوْمٍ
مِنْ الْمُشْرِكِينَ حَتَّى دَعَاهُمْ إلَى الْإِسْلَامِ فَأَسْلَمُوا عَلَى
يَدَيْهِ وَلَمْ يُظْهِرْ مُنَافِرَتَهُمْ فِي أَوَّلِ الْأَمْرِ».
🔸ترجمه: «اعمالی ظاهری مانند سجود برای بتها
و دشنام دادن به پیامبر، و نحو آن که کفر هستند، همانا به این خاطر کفر هستند چون
مستلزم کفر در باطن هستند وگرنه اگر چنین مقدّر آید که شخصی در جلوی بتی سجده کند
و با قلبش قصد سجده برای آن بت را نکرده باشد بلکه با قلبش قصد سجده برای الله را
کرده باشد، پس با آن سجدهاش کافر نمیشود. و در صورتی که در بین مشرکان باشد و از
جانش بترسد انجام چنین سجدهای مباح خواهد بود و به این شکل در ظاهر فعلش با آنها
موافق خواهد بود اما با قلبش قصد سجده برای الله را میکند. چنانکه ذکر شده که بعضی
از علمای مسلمین و علمای اهل کتاب و نحو آن همانند چنین سجدهای را با مشرکان
انجام دادهاند تا اینکه آنها را به اسلام دعوت کنند و بر دستان آنان اسلام آوردند
و باعث نشد که مشرکان در همان ابتدای امر از آنها (و دعوت به اسلامشان) نفرت پیدا
کنند و از دعوت آنها رویگردانی کنند».
🗒 مجموع الفتاوى، ج 14 ص 120.
👈چنانکه مشاهده میکنید، ابن تیمیه میگوید
اگر کسی بخاطر سجده کردن برای بت، کافر نامیده میشود، به این خاطر است که او در
قلبش از قبل کافر گشته است و او بخاطر کفر قلبیاش است که آمده و با اختیار و ارادۀ
خودش برای بت سجده میکند و البته فرقی هم نمیکند که از عمد سجده کرده باشد یا از
هزل و شوخی. پس این کفر قلبی اوست که باعث شده با اختیار خودش از روی عمد یا هزل
برای بت سجده کند، وگرنه کسی که به بت اعتقادی ندارد اما تحت اکراه باشد یا از
جانش بترسد و چنانکه ابن تیمیه گفته است بخاصر مصلحت دعوت و اینکه کسانی که قصد
دعوت دادنشان به اسلام را دارد در همان ابتدای امر از او تنفر نیابند، به این خاطر
همراه آنها سجده کند، پس چنین شخصی اگرچه هم در ظاهر فعلش با آن مشرکان موافقت کند
و در ظاهر و از دید شخصِ سوم و بیننده، چنین به نظر برسد که انگار دارد برای بت
سجده میکند، اما چون با قلبش اعتقادی به بت نداشته و با قلبش قصد سجده برای بت را
نداشته است بلکه قصد سجده برای الله را کرده بود، پس کافر نخواهد شد.
❓آیا اینها ابراهیم علیه السلام امام موحدان
را فراموش کردهاند که بخاطر مصلحت دعوت، به همراه خورشید پرستان و ماه پرستان و
ستاره پرستان، سجده کرد اما خداوند او را کافر و مشرک ندانست؟ آیا ابراهیم علیه
السلام هم مرجئه بوده است و یا اینکه این قوم خوارج مآب، عقاید صحیح و ثابت شده را
با چوب ارجاء میزنند؟
پس یا باید این
خوارج شقی و بدبخت، ابراهیم علیه السلام که امام موحدان است را نیز بخاطر موافقتش
در ظاهر با مشرکان، و بخاطر سجده کردنش برای خورشید و ماه و ستاره، تکفیر کنند و یا
باید از عقایدشان توبه کنند.
👈و کانال تخریب الاعتقاد در واقع آن قسمت از
کلام ابن تیمیه که قیچی کرده بود را عقیدۀ مرجئه دانسته است و او مثالی مشابه آنچه
ابن تیمیه گفته بود و آن را قیچی کرده است میزند، و میگوید اگر مسلمانی در کنیسۀ
نصاری حضور یافت و همراه آنان برای صلیب سجده کرد، پس او حتما کافر شده و هرکس بگوید
کافر نشده مرجئه شده است، و میگوید حتی اگر آن شخص به مستحق عبادت بودن صلیب هم
اعتقاد نداشته باشد، و سجدۀ او حتی از باب تعظیم صلیب هم نباشد میگوید در هر حال
چنین شخصی بدون شک کافر است و هرکس او را کافر نداند پس مرجئه شده است!!!
❓میگویم، به راستی چه تفاوتی بین مثال کانال
تخریب الاعتقاد با مثالی که ابن تیمیه آورده بود (و کانال تخریب الاعتقاد آن مثالش
را قیچی کرده بود) وجود دارد؟
❓مگر ابن تیمیه نیز مثالی همانند مثال تخریب
الاعتقاد را نیاورده بود اینکه شخصی در جمع مشرکان حضور یابد و همراه آنان سجده
کند و قصد او سجده برای الله باشد اما در فعل ظاهر با آنها موافق باشد؟
❓پس چه تفاوتی بین مثال ابن تیمیه و بین مثالی
که کانال تخریب الاعتقاد زده است، اینکه شخصی مسلمان در کلیسا حاضر شود و همراه
آنان سجده کند اما قصدش سجده برای الله باشد نه صلیب، وجود دارد؟
❓چرا کانال تخریب الاعتقاد برای شخصی که مثال
زده است توجهی به اعتقاد قلبی او نمیکند و سجدۀ آن مسلمان در کلیسا به همراه صلیبپرستان
را به هر نحو و نوع و نیتی که باشد سبب کفر میداند؟
❓چرا این احتمال را در حق او نمیپذیرد که شاید
او تنها در فعل ظاهر با آنها موافقت کرده باشد و قصد او سجده کردن برای الله بوده
باشد؟ و از صفات خوارج معاصر انکار حدیث «الأعمال بالنية» است.
❓و چرا کانال تخریب الاعتقاد میگوید اگر کسی
بگوید آن شخصی که مثال زده است اگر قصدش سجده برای بت نبوده باشد بلکه از ترس جانش
و یا به قصد مصلحت دعوت همراه صلیب پرستان در کلیسا سجده کند، پس اعتقاد مرجئه را
داشته است؟
❓و چه تفاوتی بین فعل ابراهیم علیه السلام و
مثال ابن تیمیه و مثال کانال تخریب الاعتقاد وجود دارد؟ که ابراهیم علیه السلام و
شخصی که ابن تیمیه مثال زده است اگر در جمع مشرکان همراه آنان سجده کنند، کافر نمیشوند،
اما مثالی که کانال تخریب الاعتقاد زده است اینکه شخصی در کلیسا همراه صلیب پرستان
سجده کند پس بدون شک کافر شده است و هرکس هم او را کافر نداند مرجئه شده است؟!!
❓آیا غیر از این است که سخن خوارج معاصر باطل
بوده و ترهاتی بیش نیست و بطلان آن اظهر من الشمس است؟
تازه ابراهیم علیه السلام چیزی بیشتر از موافقت
ظاهری با مشرکان در فعل سجده کردن را داشته است، یعنی این سخن را نیز درباره خورشید
و ماه گفت: ﴿قَالَ هَٰذَا رَبِّيۖ﴾
❓و به نظر شما حکم خوارج معاصر چه خواهد بود
دربارۀ کسی که بخاطر مصلحت دعوت، به همراه مشرکان سجده کند و با زبانش هم طوری بگوید
که مشرکان بشنوند و دربارۀ آن بتی که سجده میشود بگوید هذا ربي؟ اکنون تصور کنید
که این حرقوص (https://t.me/rad_shobahat/4064) در زمان سفر میکرد و به
زمان سیدنا ابراهیم علیه السلام میرفت، به نظر شما ابراهیم علیه السلام را با چه
القابی صدا میزد و او را چگونه تکفیر میکرد و مشرک میدانست؟
✔️ پس تدلیس و فریب کاری کانال تخریب الاعتقاد
واضح گشت و معلوم شد که این کانال تنها خودش را پشت نام و اعتبار علما پنهان میکند
و حتی اقوال علما را نیز به درستی نمیفهمد و در غیر موضع خود به کار میبرد و با
قیچی کردن کلام علما قصد دارد عقاید خود را بر آن اقوال تحمیل نماید. پس کانال تخریب
الاعتقاد ملزم میشود که ابن تیمیه را مرجئه بداند و ابراهیم علیه السلام را نیز
تکفیر کند، و حقّا کسی که حیا نداشته باشد هرکاری که دوست داشته باشد انجام میدهد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر