هرکس بلند شد و به دور و برش نگاه کرد و مخالفی با رأی خودش ندید، و ادعای اجماع کرد، پس حجیت اجماع را به سخره گرفته و بازیچه قرار داده و برای پیشبرد افکار و بدعاتش خودش را پشت واژۀ اجماع پنهان کرده است. حتی در عصر اینترنت و ارتباطات، به سادگی نمیتوان متوجه اتفاق و اختلاف علما در یک موضوع شد، حال چه رسد به دوران گذشته که علمای امت در سرزمینهای بسیار پهناوری پراکنده بودند و دسترسی به اقوال آنها و پرسیدن نظرات آنها تقریبا غیر ممکن بود. پس هرکس ادعای اجماع کرد، لزوما ادعایش صحیح نیست.
🔹«عَبْدُ اللَّهِ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ حَنْبَلٍ قَالَ: سَمِعْت أَبِي يَقُولُ فِيمَا يَدَّعِي فِيهِ الْإِجْمَاعَ: هَذَا الْكَذِبُ، مَنْ ادَّعَى الْإِجْمَاعَ فَهُوَ كَاذِبٌ، لَعَلَّ النَّاسَ اخْتَلَفُوا، وَلَمْ يَنْتَهِ إلَيْهِ، فَيَقُولُ: لَا نَعْلَمُ النَّاسَ اخْتَلَفُوا، هَذَا دَعْوَى بِشْرٍ الْمَرِيسِيِّ، وَالْأَصَمِّ».
🔸عبد الله پسر امام احمد بن حنبل میگوید: شنیدم پدرم دربارۀ مسائلی که در آن ادعای اجماع شده است، میگفت: این ادعاها دروغ است، هرکس ادعای اجماع کند دروغگوست، چون شاید مردم اختلاف نموده باشند اما او متوجه اختلاف آنان نشده باشد و (به این خاطر) بگوید: سراغ ندارم که مردم اختلاف کرده باشند. اینها جزو ادعاهای بشر المریسی و الأصم است».
🗒 المحلی بالأثار، ج 7 ص 36.
#مجاهد_دین
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر