با اینکه ابن تیمیه رحمه الله در بعضی مسائل با اشاعره مخالف بود اما روش برخورد او با اشاعره، -همانند خوارج معاصر- روش تخریب و دشمنی و تکفیر نبود، بلکه او خواستار تالیف قلوب و تقریب بین حنابله و اشاعره بود؛
🔹چنانکه در مجموع الفتاوی میگوید: «وَ الْأَشْعَرِيَّةُ فِيمَا يُثْبِتُونَهُ مِنْ السُّنَّةِ فَرْعٌ عَلَى الْحَنْبَلِيَّةِ كَمَا أَنَّ مُتَكَلِّمَةَ الْحَنْبَلِيَّةِ - فِيمَا يَحْتَجُّونَ بِهِ مِنْ الْقِيَاسِ الْعَقْلِيِّ - فَرْعٌ عَلَيْهِمْ؛ وَإِنَّمَا وَقَعَتْ الْفُرْقَةُ بِسَبَبِ فِتْنَةِ القشيري».
🔸ترجمه: «مذهب اشعری در آنچه که از سنت به اثبات میرسانند فرعی بر مذهب حنبلی هستند، چنانکه متکلمان حنبلی مذهب نیز، به نسبت "قیاس عقلی" که به آن احتجاج میکنند، فرعی بر مذهب اشعری هستند؛ و همانا این دو دستگی و تفرقه (بین اشاعره و حنابله) بخاطر فتنۀ القشیری بوجود آمده است».
🗒مجموع الفتاوی ج 6 ص 53.
🔹همچنین ابن تیمیه میگوید: «وَالنَّاسُ يَعْلَمُونَ أَنَّهُ كَانَ بَيْنَ الْحَنْبَلِيَّةِ وَالْأَشْعَرِيَّةِ وَحْشَةٌ وَمُنَافَرَةٌ. وَأَنَا كُنْت مِنْ أَعْظَمِ النَّاسِ تَأْلِيفًا لِقُلُوبِ الْمُسْلِمِينَ وَطَلَبًا لِاتِّفَاقِ كَلِمَتِهِمْ وَاتِّبَاعًا لِمَا أُمِرْنَا بِهِ مِنْ الِاعْتِصَامِ بِحَبْلِ اللَّهِ وَأَزَلْت عَامَّةَ مَا كَانَ فِي النُّفُوسِ مِنْ الْوَحْشَةِ وَبَيَّنْت لَهُمْ أَنَّ الْأَشْعَرِيَّ كَانَ مِنْ أَجَلِّ الْمُتَكَلِّمِينَ الْمُنْتَسِبِينَ إلَى الْإِمَامِ أَحْمَدَ رَحِمَهُ اللَّهُ وَنَحْوِهِ الْمُنْتَصِرِينَ لِطَرِيقِهِ كَمَا يَذْكُرُ الْأَشْعَرِيُّ ذَلِكَ فِي كُتُبِهِ».
🔸ترجمه: «و مردم میدانند که بین حنبلیت و اشعریت، کدورت و نفرت وجود دارد، و من بیشتر از هرکسی خواهان یک دلی مسلمانان و یکپارچگی آنان و چنگ زدن به ریسمان خدا هستم و عموم این کدورت و نفرتی که در دلها بوجود آمده است را از بین بردهام و برایشان توضیح دادهام که ابوالحسن الأشعری از بزرگترین متکلمانی است که به امام احمد رحمه الله و نحو او که طریقت حنبلی را نصرت میدهند منتسب میباشد، چنانکه خود الأشعری این را در کتابهایش ذکر کرده است».
🗒مجموع الفتاوی ج 3 ص 227.
▫️متاسفانه در این زمانه با ناقص العلمهایی روبرو هستیم که خود را به مذهب حنبلی منتسب میکنند، اما نه تنها مذهب حنبلی را نمیشناسند بلکه مذهب اشاعره را نیز نمیشناسند و با توهمات خود آن را رد میکنند.
#مجاهد_دین
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر