🔹 ابن تیمیه رحمه الله در درء تعارض العقل والنقل (ج 7 صص 203-204) میگوید: «ثم دعاهم عليه السلام إلى معرفة الله عز وجل، وإلى طاعته فيما كلف تبليغه إليهم، بقوله تعالى: {وأطيعوا الله وأطيعوا الرسول} [التغابن: 12] ، وعرفهم أمر الله بإبلاغه ذلك، وما ضمنه له من عصمته منهم، بقوله تعالى: {يا أيها الرسول بلغ ما أنزل إليك من ربك وإن لم تفعل فما بلغت رسالته والله يعصمك من الناس} [المائدة: 67] ، فعصمه الله منهم، مع كثرتهم وشدة بأسهم، وما كانوا عليه من شدة عنادهم وعداوتهم له، حتى بلغ رسالة ربه إليهم، مع كثرتهم ووحدته وتبري أهله منه، ومعاداة عشيرته، وقصد الجميع المخالفين له حين سفه آراءهم فيما كانوا عليه من تعظيم أصنامهم، وعبادة النيران، وتعظيم الكواكب، وإنكار الربوبية، وغير ذلك ملا كانوا عليه حتى بلغ الرسالة، وأدى الأمانة».
🔸 ترجمه: «سپس پیامبر علیه السلام آنان را به سوی معرفت الله عزوجل و به سوی اطاعت کردن از خودش در آنچه که مکلف به تبلیغش به آنان بود دعوت نمود، بنابر این فرمودۀ باری تعالی: {واز الله و از رسول اطاعت کنید} و دستورات خداوند را با ابلاغ نمودنش به آنان شناساند و بیان نمود که خداوند او را از شر آنان محفوظ نگه خواهد داشت، بنابر این فرمودهاش: {ای پیامبر آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است را ابلاغ کن (و برسان) و اگر چنین نکنی پس رسالتت را نرساندهای و خداوند تو را از (شر) مردم محفوظ نگه خواهد داشت}.
پس خداوند، پیامبرش را از شر آنان حفظ نمود، با اینکه تعداد آنان و نیرویشان بسیار بود و دشمنی و عداوت بسیار شدیدی با پیامبر داشتند؛ تا اینکه رسالت پروردگارش را به آنان رساند، با اینکه آنها بسیار بودند و او تنها بود و با اینکه قومش از او برائت کرده بودند و خویشاوندانش با او دشمنی میکردند و با اینکه همۀ مخالفان قصد دشمنی با او را کرده بودند، آنگاه که پیامبر آراء آنان دربارۀ آنچه که بر آن بودند، از تعظیم بتها و عبادت آتش و تعظیم ستارگان و انکار ربوبیت و دیگر از اعتقاداتی که بر آن بودند را، نادانی و سفاهت دانست؛ تا اینکه رسالتش را رساند و امانتش را ادا نمود».
👈 چنانکه مشاهده میکنید، ابن تیمیه رحمه الله نیز معتقد است که مشرکان ربوبیت الله تعالی را انکار میکردند.
❓ایها العقلاء، کسی که منکر ربوبیت الله است چگونه میتواند توحید ربوبیت داشته باشد؟ آیا ادعای نوظهوران معاصر که میگویند مشرکان توحید ربوبیت داشتند از باطلترین سخنان تاریخ و گمراهترین گمراهیها و جاهلانهترین جهالتها نسبت به توحید و شرک نیست؟
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر